הדרך מהבסיס התארכה ב-3.5 שעות: "החיילים - בני ערובה של עובדי הרכבת"
במקום נסיעה של שעתיים ברכבת מהטכני לרחובות, הראל שמשרת בחיל האוויר נאלץ להחליף 4 אוטובוסים: "זו חוצפה של ועד העובדים". מנהלת תוכנית שמשלבת צעירים עם אוטיזם בצה"ל: "בושה וחרפה שפוגעים בחיילים". בהנהלה תיעדו את היו"ר גילה אדרעי וקראו להדחתה. אדרעי ענתה: "או שההנהלה מנסה להשניא את העובדים על הציבור או שהיא לא יודעת לנהל"
הנהלת הרכבת מתכתשת עם ועד העובדים - והחיילים סובלים. ההשבתה הכוללת של הרכבות מהשעה 8 בבוקר, השבתה שנמשכה שעה וחצי והובילה לביטול של יותר מ-80 רכבות נוסעים ולשיבושים רבים בתנועת הרכבות גם לאחר חזרתן לפעולה - הביאה לכך שהנוסעים, רבים מהם חיילים, נאלצו להעביר שעות בדרכים.
הראל, חייל בבסיס הטכני של חיל האוויר בחיפה, סיפר במייל אדום ל-ynet על מסע הייסורים שלו הביתה, לרחובות. "ב-8:30 יצאתי מהטכני ליציאת 'שוש', שישי-שבת. אם הרכבות היו פועלות בבוקר הייתי מגיע הביתה תוך שעתיים בערך - רבע שעה הליכה לתחנת רכבת, ואז נסיעה ברכבת לאחת מתחנות תל אביב ומשם לתחנת רכבת רחובות. במקום זה נאלצתי לחזור באוטובוסים, בארבעה קווים שונים כדי להגיע הביתה".
"עליתי על קו 1 לתחנה מרכזית חוף הכרמל ומשם הייתי אמור לתפוס קו אוטובוס לתל אביב", סיפר הראל על בוקר שישי שלו. "אבל בגלל העומס על האוטובוסים הרבה אנשים לא עלו על האוטובוס ואלו שכן עמדו במעבר. היה אוטובוס לתל אביב מחיפה פעם בשעה, מה שבהחלט לא ענה על צורכי הציבור שנשללה ממנו האפשרות לסוע ברכבת".
הוא סיפר כי ב-12:30 היה עדיין בנסיעה הביתה באוטובוס אחרי שתי החלפות קווים: "אגיע רק באזור 14:00 בערך. 5.5 שעות הגעה הביתה במקום שעתיים! אני חושב שזה מחדל וחוצפה גדולה מצד ועד עובדי הרכבת שמשתמש בכלל הציבור ובמיוחד בחיילים המשרתים רחוק מהבית כבני ערובה על מנת להשיג את מטרתם".
מור אלון, מנהלת תוכנית חיבורים שמשלבת צעירים עם אוטיזם בצה"ל, סיפרה ברכבת מרכז על הקשיים עקב ההשבתה הכללית: "הצעירים היו אמורים להגיע למרכז לפעילות ברכבת ועכשיו כולם הסתבכו עם האוטובוסים והפעילות תתאחר ותשתבש. זו בושה וחרפה, זה פוגע בחיים של אלפי אנשים. הוועד יכול ליצור הישגים בלי לפגוע בנו, ובטח ובטח בלי פגיעה בחיילים בימי שישי".
"הבן שלי טירון בהנדסה, הם קמים ב-03:30-04:00 כדי להגיע הביתה בסביבות 09:00-10:00. היה להם שאטל מבהל"צ לבאר שבע, אבל שם הוא היה כמעט שעתיים כי האוטובוסים היו מפוצצים" סיפר אב לחייל בחיל ההנדסה הקרבית. "הוא שם את התיק באוטובוס החמישי שהגיע, אבל ירד כי לא היה מקום".
האב הוסיף: "הוא חיכה שבעה אוטובוסים עד שלבסוף עלה על אחד שהביא אותו הביתה, בגלל שביתה שאף אחד לא ידע עליה. הוא יצא מהבסיס ב-04:50 והגיעה הביתה ב-11:00. אף אחד לא פנה אליהם, הם נערמו אחד על השני, ערימות ערימות של חיילים. הוא הגיע תשוש".
גם בתו של אלון בוירסקי מהגליל המערבי סבלה על שעות ארוכות של נסיעה הביתה. "הבת שלי משרתת באזור אילת ואנחניו גרים בנהריה - בצד השני של המדינה. היא ירדה בתחנה המרכזית של באר שבע והיה שם כאוס לא נורמלי, על כל אוטובוס צבאו מאות חיילים".
"במקום שתגיע עד לנהריה ברכבת ישירה, היא הייתה צריכה לקחת אוטובוס לכרמיאל", הוסיף בוירסקי. "היא פספסה את האוטובוס הראשון ובנס הצליחה להידחס לאוטובוס השני. אחרת היא הייתה צריכה לחפש אוטובוס לתל אביב, משם לחיפה ואז לנהריה, וזה היה לוקח לה עוד שעתיים-שלוש".
בכיר בהנהלת הרכבת קרא ליו"ר ההסתדרות להדיח את יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי, שתועדה הבוקר על ידי הנהלת הרכבת בפיקוד הרכבות הארצי בחיפה. בתגובה הרשמית אמרו בהנהלה כי יש "לרסן את אדרעי שנוקטת בקו פראי של השבתות אלימות ופתאומיות, לצד הפעלת יותר מ-40 צעדים ארגוניים הפוגעים מדי יום בנוסעים. ההנהלה מצפה להשעיית כלל העיצומים בידי הועד, ולחזרה מלאה לעבודה על מנת לאפשר שלושה חודשים של משא ומתן ממוקד, בתום לב, כדי לנסות ולהגיע להסכמות. ההנהלה לא תאפשר ליו"ר ועד העובדים אדרעי לנהל את הרכבת. אנו רואים בעובדים נכס עיקרי, אך לא נסכים לצעדים אלימים ופוגעניים".
בוועד העובדים אמרו מנגד כי "הוועד דאג למציאת עובדים חלופיים ומרגע זה הרכבת שבה לפעילות סדירה. חבל שהנהלת הרכבת, במקום לדאוג להפעלה תקינה של הרכבת, עסוקה בהכפשת עובדיה".
יו"ר הוועד גילה אדרעי שלחה מכתב להנהלת הרכבת ולשר התחבורה שבו כתבה: "מה שקרה הבוקר מלמד אחת משתי מסקנות - או שהנהלת הרכבת מבזבזת כספי ציבור ועסוקה רק בפייק ניוז וביצירת משברי סרק כדי להשניא את עובדיה על הציבור ולפגוע בשמם הטוב, או שהנהלת הרכבת לא יודעת לנהל את העובדים. שתי המסקנות חמורות".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, הורה על הקמת ועדת בדיקה מיוחדת שתבחן ותבדוק את האירועים שהתרחשו הבוקר ברכבת. בראש הוועדה יעמוד יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי.