שוב שיבושים קשים: בוטלו רכבות מאשקלון למרכז
אחרי השבתות ומחלות מסתוריות - מגיע שלב התקלות. לפחות שלוש רכבות בוטלו הבוקר מתחנת אשקלון לכיוון צפון והנוסעים נותרו על הרציפים ללא מענה. עובדי הרכבת מסרו לנוסעים כי בעיות טכניות גרמו לשיבושים
שיבושים קשים הבוקר (יום א') בתנועת הרכבות מאזור אשקלון למרכז. על פי דיווחים של נוסעים, בוטלו הבוקר שלוש רכבות ברצף מתחנת אשקלון שהיו אמורות לנסוע צפונה. לנוסעים נאמר כי בעיות טכניות גרמו לשיבושים. נכון לשעה 10:00 העומסים נמשכו, אף שהרכבות שבו לפעילות סדירה.
צילמתם סרטונים או תמונות (לרוחב)? שלחו למייל האדום
יונתן בן חיים, נוסע ברכבת שפנה במייל האדום, סיפר לאולפן ynet כי הגיע לעבודה באיחור של כשעה וחצי, "הבוקר התחיל מזה שביטלו את הרכבות מ-07:42, שזו הרכבת האחרונה שיצאה לתל אביב. הרכבת הבאה שיצאה לתל אביב הייתה שעה אחרי".
"אני מרגיש שאני לקוח שבוי, יש הרבה כעס, אנשים היו פה אחד על השני, מבוגרים היו תקועים למעלה, אני מקווה שלפחות מישהו ישמע את השיחה הזאת וירגיש שהוא עשה משהו לא נכון".
אתה מאמין לאנשי הרכבת שטוענים שזה בוטל בגלל תקלות טכניות?
"בואו נהיה רציניים, רכבת אחת מתקלקלת זה בסדר, השנייה מתקלקלת אולי צירוף מקרים, השלישית מתקלקלת בתחנה אחרי שהגיעה אליה זה לא רציני, לפחות שיספרו דברים אמיתיים ולא שקרים".
עידן ארבל, שנתקע בתחנת הרכבת באשדוד: "הגענו הבוקר וגילינו שרכבת של השעה 8:30 מתעכבת ב-10 דקות. לאחר מספר דקות היא בוטלה, והרכבת הבאה הגיעה מלאה עד אפס מקום. אזרחים וחיילים רבים נאלצו להידחס פנימה. המון אזרחים צילמו את עצמם כדי שיהיה להם כיסוי מול מקומות העבודה".
מלחמת גרסאות בין ועד הרכבת והנהלה ברקע ההשבתה
אתמול המשיכה ההתכתשות בין ועד עובדי רכבת ישראל להנהלה, ומוועד העובדים נמסר כי הם בוחנים את האפשרות להגיש כבר בשבוע הקרוב תביעת דיבה נגד הנהלת הרכבת.
בוועד אמרו כי התביעה נשקלת בעקבות "פרסומי השקר" של ההנהלה לגבי הסיבה להשבתה הכוללת של הרכבות ביום שישי בבוקר "כאילו מדובר היה בצעד כלשהו של הוועד בעוד שמלכתחילה היה ידוע להנהלה היטב שמדובר היה בהחלטה חסרת אחריות שלה - ושלוועד העובדים לא היה בדברים יד ורגל".
עורכת הדין סיגל פעיל, היועצת המשפטית של ועד העובדים: "מהחומרים שהועברו אלינו עד כה עולה כי יש בפרסומי הנהלת הרכבת מאתמול כדי לגבש עילה של הפרת חוק איסור לשון הרע ופרסומי כזב כנגד הוועד".
ברכבת הגיבו לכוונת העובדים ואמרו כי "ועד העובדים יכול להשבית את תנועת הרכבות באופן חוקי בכל עת, במסגרת סכסוכי העבודה הרבים שהכריז, אך למרות זאת בוחר לפעול באמצעים פיראטיים ולא חוקיים. כך היה לפני חודש, עת הבריאו נהגי הקטר באורח פלא לאחר התערבות יו"ר ההסתדרות, כך היה כאשר ראש ועד השתלט בפראות על רשת הקשר לאירועי חירום, וכך היה גם אתמול. אנו מצפים מראשות הועד להפסיק את ההשבתות הפיראטיות, להסיר את הצעדים הארגוניים הפוגעים בנוסעים, ולחזור למשא ומתן ממוקד בתום לב."
השר ישראל כ"ץ מתכוון להעלות היום בישיבת הממשלה את בקשתו לכלול את חקיקת חוק בוררות חובה בשרותים חיוניים - שיאסור שביתות בשרותים חיוניים למשק ולציבור, בהסכמים הקואליציונים הקרובים, ולחייב כל מפלגה שתצטרף לקואליציה לתמוך בחוק.
"השביתות הפראיות והעיצומים שנוקט ועד עובדי הרכבת, תוך פגיעה בנוסעים ובחיילי צה"ל, ומניעת פיתוח והערכות הרכבת להרחבת פעילותה, מחייבים את חקיקת חוק בוררות חובה, שימנע שביתות בשרותים החיוניים" אמר השר כ"ץ.
שר התחבורה הוסיף: "ניסיונו של ועד העובדים להחזיר את הרכבת לעידן האחיזה בשאלטר והשביתות הפראיות לא יצלח. הרכבת אינה רכוש פרטי של גילה אדרעי וניסנקורן וחבריו בהסתדרות לקידום אינטרסים אישיים ופוליטיים, הרכבת שייכת לציבור ונעשה הכל כדי להחזירה לפעילות למען הציבור".
ביום שישי תקפה יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, גילה אדרעי, את הקריאות להדחתה בעקבות ההשבתה. בסרטון שפרסמה אדרעי היא טענה כי "ועד העובדים לא הנחה את העובדים להיעדר מהעבודה, ובוודאי שלא לפגוע בתנועת הרכבות".
אדרעי האשימה בהשבתה את הנהלת הרכבת, שלדבריה "החליטה לעצור את הרכבות בלי שום סיבה. הכל בגלל שלא הצליחה למצוא שני עובדים מחליפים. באיזה עולם מתוקן עוצרים רכבות בגלל שני עובדים?".
היא הוסיפה: "הנהלת החברה ממשיכה באסטרטגיה שלה להסיט את האש כלפי העובדים במקום להתמודד עם הכישלונות שלה, והכל על גבם של הנוסעים. זו פשוט שערוריה. אני פונה לשר ולהנהלה למצות את הדין עם מי שגרם היום לעצירת הרכבות".
בכיר בהנהלת הרכבת קרא ליו"ר ההסתדרות, כאמור, להדיח את אדרעי, שתועדה על ידי הנהלת הרכבת בפיקוד הרכבות הארצי בחיפה. בתגובה הרשמית אמרו בהנהלה כי יש "לרסן את אדרעי שנוקטת בקו פראי של השבתות אלימות ופתאומיות, לצד הפעלת יותר מ-40 צעדים ארגוניים הפוגעים מדי יום בנוסעים. ההנהלה מצפה להשעיית כלל העיצומים בידי הועד, ולחזרה מלאה לעבודה על מנת לאפשר שלושה חודשים של משא ומתן ממוקד, בתום לב, כדי לנסות ולהגיע להסכמות. ההנהלה לא תאפשר ליו"ר ועד העובדים אדרעי לנהל את הרכבת. אנו רואים בעובדים נכס עיקרי, אך לא נסכים לצעדים אלימים ופוגעניים".
ההשבתה החלה ב-8 בבוקר, נמשכה שעה וחצי והובילה לביטול של יותר מ-80 רכבות נוסעים ולשיבושים רבים בתנועת הרכבות גם לאחר חזרתן לפעולה. בזמן שהנהלת הרכבת התכתשה עם ועד העובדים - הנוסעים, רבים מהם חיילים, נאלצו להעביר שעות בדרכים.