שתף קטע נבחר

 

עתירה: משרד התחבורה השיק שירות חדש - ושכח את בעלי מוגבלות

עמותות "נגישות ישראל" ו"בזכות" עתרו לבג"ץ נגד מיזם bubble החדש לתחבורה ציבורית שיתופית. לטענתן, השירות אינו מותאם כמעט לאנשים עם מוגבלויות: "אפליה אסורה". משרד התחבורה: "בעת ההזמנה ניתן לבקש ולקבל רכב המונגש לנכים"

 

כך ייראה המיזם החדש    (צילום: עמית הובר)

כך ייראה המיזם החדש    (צילום: עמית הובר)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

בעלי מוגבלות נותרו מחוץ למיזם התחבורה השיתופית: עמותת "נגישות ישראל" ועמותת "בזכות" הגישו בשבוע שעבר עתירה לבג"ץ נגד משרד התחבורה ומיזם bubble החדש לתחבורה ציבורית שיתופית שהחל את שלב ההרצה שלו הבוקר (יום ב') בגוש דן. העמותות מלינות על כך שהשירות החדש אינו מותאם כמעט לאנשים עם מוגבלויות בישראל.   

 

במסגרת ניסוי שיימשך כשנה יופעל מערך של מיניבוסים משודרגים "לפי קריאה" (on demand) באמצעות אפליקציה בטלפון הנייד שתופעל בעברית ובאנגלית. בעתיד אמורות חברת אגד וחברת מטרופולין להפעיל את השירות המתוכנן בירושלים, בחיפה ובאזור השרון.

 

מיניבוס חבררת דן bubble  (צילום: חברת דן)
המיניבוס החדש במיזם "באבל"(צילום: חברת דן)

על פי המתוכנן, בהתאם לזימון באמצעות היישומון, כלי התחבורה יגיע לתחנה הסמוכה למקום הימצאו של הצרכן ויוריד אותו בתחנה הסמוכה ביותר ליעד שאליו הוא מבקש להגיע. הפיילוט פועל בשיתוף משרדי התחבורה והאוצר, חברות האוטובוס מטרופולין ודן וחברת ניהול התחבורה via.

 

לטענת העותרות, השירות החדש נעדר כל התאמות נגישות לאנשים בעלי מוגבלות ובכך מפלה אוכלוסייה של כ-1.6 מיליון בני אדם. בעתירה נכתב כי דבר זה פוגע בשוויון והכול בחסות מדינת ישראל שמקדמת שירות תחבורה ציבורי חדש לא-מונגש תוך כדי שהיא מממנת אותו ומשקיעה בו מיליוני שקלים בשנה מכספי הציבור.

 

רק 3% מכלי הרכב יהיו בעלי מעלון

לדברי העמותות, העתירה הוגשה רק לאחר שבמשך השבועות האחרונים הן פנו למשרד התחבורה ולחברת דן בבקשה למצוא פתרון הולם לבעיה אך קיבלו תשובות לא מספקות, לטענתן. בחברת דן, כך נטען, טענו בפניהם כי מדובר בניסוי ותקנות הנגישות לא חלות על שירות זה. במשרד התחבורה טענו בין היתר כי שלושה מתוך מתוך מאה (3%) כלי הרכב שיפעלו בגוש דן עד יוני יהיו בעלי מעלון שיאפשר לאנשים המתניידים בכסא גלגלים לעלות.

 

עוד טוענות העותרות כי כנראה בשל שיקולי תקציב חברות התחבורה הציבורית, משרד התחבורה ומשרד האוצר בחרו מראש וביודעין להדיר משירות חדשני זה אוכלוסייה שלמה של אנשים עם מוגבלות והחליטו להפעיל את השירות באופן שאינו מונגש עבור אנשים עם מוגבלות פיזית, חושית או שכלית. דבר זה נוגד לטענתן את הוראות הדין המסדירות את נגישות התחבורה הציבורית ונגישות השירות בישראל.

 

עוד נטען כי הכלים אינם מצוידים באלמנטים שאמורים לעזור לבעלי מוגבלות כגון מערכת כריזה קולית וכן סימני הכוונה.

 

"דווקא שירות חדשני זה עשוי היה לבוא לעזר רב לאוכלוסייה עם המוגבלויות בישראל וזאת על רקע המציאות העגומה לפיה התחבורה הציבורית מציבה כיום מחסומים רבים עבור אנשים עם מוגבלות", נכתב בעתירה. "לפיכך, דווקא שירות כזה שאמור להיות לעזר עבור אנשים עם מוגבלות, פוגע בהם פגיעה בלתי מידתית, ומהווה אפליה אסורה, חוסר שוויון מהותי ופגיעה בכבודם".  

 

עמותת נגישות ישראל מיוצגת בעתירה על ידי עורכי הדין תומר רייף ושרון פיאלקוב ועל ידי עו"ד מיכל שיק הר-טוב, ועמותת בזכות מיוצגת על ידי עו"ד אביבית ברקאי.

 

מחברת דן נמסר כי החברה תמסור את תגובתה לעתירה בבית המשפט.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "השירות החדש מונגש לאנשים עם מוגבלויות. בעת הזמנת השירות באפליקציה ניתן לבקש ולקבל רכב מיוחד המונגש לנכים".

 

מחברת אגד נמסר: "אגד צורפה כמשיבה פורמלית, כיוון שעדיין לא החלה בהפעלת השירות ועדיין לא נחתם בינה לבין המדינה הסכם בעניין. בכל הקשור להפעלת התחבורה החכמה והסדרת נגישות לבעלי מוגבלויות, אנו פועלים ונפעל בהתאם להנחיות משרד התחבורה ובהתאם לקביעות בית המשפט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חברת דן
המיניבוסים החדשים בגוש דן
צילום: חברת דן
מומלצים