ישראל כץ נגד גילה אדרעי: זה לא ועד עובדים, זה מאפיה
שר התחבורה התארח באולפן ynet והתבטא בחריפות בעניין סכסוך העבודה המתמשך ברכבת ישראל. גיבה את הנהלת החברה, האשים את ועד העובדים ("זה לא ועד עובדים, זו מאפיה") ואת העומדת בראשו ("אדאג שגילה אדרעי תעמוד לדין משמעתי"). ועד עובדי הרכבת בתגובה: "השר עושה שימוש פוליטי באירוע החמור שיזמה הנהלת הרכבת"
המשבר הקשה ברכבת עומד להסתיים? שר התחבורה התארח באולפן ynet, זמן קצר לאחר שעובד בכיר ברכבת חשף כי ועד העובדים הורה לנהגי קטר להתחלות - בניגוד לטענות כי מחלה מסתורית פוקדת באופן טבעי ופתאומי מספר גדול של נהגים. הסכסוך הנמשך כבר מספר שבועות מוכר היטב לציבור הנוסעים, שהתרגלו לא רק לביטולים ואיחורים קבועים, אלא אף לעצירת רכבות פתאומית בכל רחבי הארץ ולהשבתה מלאה ופתאומית של פעילות החברה.
שר התחבורה באולפן ynet:
עובד רכבת חושף: "הוועד אומר לנו להתחלות"
"30 נהגי קטר סבלו במרס מבעיות במערכת העיכול"
רכבת ישראל מציגה חודש שחור: ביטולים, איחורים ומחלות
סיבה אפשרית לאיחורי הרכבת: נהגים מאבדים מפתחות לקטרים
נדמה לי שפעם ראשונה אתה שומע עובד רכבת שחושף מה קורה מאחורי הקלעים ומי מושך בחוטים שם. תגובתך?
"מבחינה עתונאית הבאתם דבר מדהים. אני מכיר את המציאות הזאת. לפני שבע שנים עשיתי רפורמה ברכבת. לא אפשרתי שוועדים יחזיקו את השאלטר וישביתו את הרכבת וינקטו עיצומים כאשר הם רוצים, תוך כדי תפיסת הנוסעים כבני ערובה. היא (גילה אדרעי, א.ש) סולקה מתפקידה, דבר שהוא כמעט חסר תקדים במדינת ישראל. כתוצאה מהרפורמה ההנהלה התחילה לנהל והוועדים ייצגו את העובדים".
אבל עדיין אין לכם סמכות או יכולת להתמודד עם מהלכים כאלה
"בשנה האחרונה פתאום חל שינוי בשני תחומים. אחד, היה כשל ניהולי ברכבת שאני איתרתי אותו, בלי קשר לעובדים, ולכן הבאתי יו"ר חדש, נתתי לו סמכות והוא הגיע למסקנה עם חברי הדירקטוריון שהוא רוצה להחליף מנכ"ל. התהליך הזה הסתיים. אבל כאן קורה התהליך החמור. ועד העובדים לא מאפשר להנהלה לארגן את הרכבת ולעשות רה-ארגון, ואז אנחנו רואים את הצפיפות ואת התקלות וכל הדברים המכוונים".
מה אתה מתכוון לעשות?
"אני אפעל לסלק אותה מתפקידה. פניתי להנהלה (ואני רוצה) להעמיד אותה לדין משמעתי. אבל האשמה הגדולה זו ההסתדרות. מה שקרה עם ניסנקורן, הבנו את זה רק אחרי זה, כשהוא עבר לחיים הפוליטיים, הוא שבר כללים"
הוא לא שם
"הוא לא שם אבל הוא התחיל. הם לא יכולים לעשות עיצומים, שום צעד ושום צעדים סכסוכי עבודה, בלי ההסתדרות. ההסתדרות לאורך השנים למדה את הלקחים מולי, אני כופפתי את ההסתדרות ואת הוועדים.
השאלה אם אפשר להטיל את כל תלאות הרכבת על אישה אחת, גילה אדרעי. ביום שישי התעוררנו לבוקר של כאוס ברכבת ובוועד העובדים אמרו שרק שניים הודיעו על מחלה וההנהלה החליטה להשבית הכל
"לא. מה שקרה ביום שישי שפקחי בטיחות נעדרו מעבודתם"
רק שניים
"זה לא חשוב כמה. אם יו"ר הרכבת, ההנהלה, הגיע למסקנה שזה מסכן את בטיחות הנוסעים. עצרו את הפעילות באשמת הוועד. אבל נקצר את הדברים. אני אחראי למצב הרכבת, אני הרחבתי אותה, פיתחתי אותה, עשיתי את הרפורמה הגדולה. אני לא אאפשר שזה יימשך".
נניח אתה מצליח לסלק את גילה אדרעי, זה פותר את כל הבעיות?
"עם כל הכבוד לה היא לא מספיק חשובה. היא סימפטום למה שקורה כאן במדינת ישראל. אני אמרתי כל השנים, חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים זה נשק יום הדין. נשק יום הדין שימנע שביתות בשירותים כמו הרכבת ושירותים חיוניים אחרים. ההסתדרות צריכה לחשוב טוב טוב. כשניהלתי את הרפורמות שלי, הזהרתי אותם. אם תעשו שביתות, אני אעביר את החוק".
אומרים בהסתדרות שאתה אנטי-דמוקרט, רוצה לסתום להם את הפה, לא לתת כלים לשמור על העובדים והזכויות שלהם
"את ואתה ואחרים שרוצים לנסוע ברכבת רוצים שהדבר יתאפשר להם, מה מעניין אותם גילה אדרעי וניסנקורן או הממשיך שלו שם בהסתדרות?".
את זה אפשר להגיד בכל מקום עבודה שיש בו עבודה מאורגנת והעובדים מתאגדים כדי לשמור על הזכויות שלהם.
"זה לא ועד עובדים, זה מאפיה. זה לא ייצוג עובדים, זה פרוטקשן. אתם שומעים את העובדים בעצמכם, מה הם אומרים? אני לא אאפשר את הדבר הזה. בגילה אדרעי.יטפלו ברכבת ובהסתדרות נטפל דרך חוק בוררות חובה ושלא יבואו בטענות. יש שבעה קרונות, קטרים חשמליים חדשים, שלושה עובדים בקו לירושלים, ארבעה תקועים בחיפה אחרי שהורכבו כי היא לא נותנת להביא אותם לקו לירושלים. אתמול בתקלה היה צריך להחליף קטר, בקושי הסכימו".
אבל יש עוד כמה דברים בעייתיים ברכבת חוץ מהעובדים. למשל הקו מירושלים שלא מגיע לתל אביב אלא רק לנתב"ג, מעל 200 נסיעות בוטלו בגלל תקלות
"כל התזה הזאת שמנסים לשווק כאילו יש איזשהו כשל שאני מוביל ברכבת, זה שטויות והציבור דחה את זה בשתי ידיים. כשאני סיירתי מצפון ועד דרום ובכל המקומות, אנשים הריעו והצדיעו למהפכה".
יש דברים מעולים, אבל אני שואלת על הקו לירושלים
"הבאנו רכבות לבית שאן, לשדרות, לרעננה...".
הקמפיין הסתיים. הקו לירושלים נפתח מוקדם (מדי)
"הקו לירושלים הוא קו נחוץ, הוא נפתח בזמן בדיוק לתקופת הרצה, הוא כבר הסיע מעל מיליון אנשים. אגיד יותר מזה, הרי כבר חצי שנה הוא בהרצה, אז מה הבעיה? הקטע מנתב"ג להגנה כמעט גמור, צריך גם לחשמל את הקטע למוסך בלוד שהקטרים החשמליים יוכלו לעלות ולהגיע להגנה ב-28 דקות".
השר כץ, מה הצעדים האופרטיביים כדי שאנשים שנוסעים כל יום ברכבת וצריכים להגיע ממקום למקום, לא יסבלו כל שלושה ימים. אמרת שתסלק את ראשת הוועד.
"אעמיד אותה לדין משמעתי, אם יתברר שהיא עשתה את זה, היא צריכה לעוף מתפקידה".
שתיים?
"לתת להנהלה לארגן במהירות את הרכבת כדי שהיא תוכל להתמודד עם ההתרחבות צעדים אופרטיביים מול הסבוטאז' שקורה לנגד עינינו".
עורכת הדין עו"ד סיגל פעיל, היועצת המשפטית של ועד עובדי הרכבת, הגיבה גם היא לפרסום בראיון לאולפן ynet. "הוועד לא הורה לאף נהג ללכת ולעשות כאילו הוא הולך לעשות צרכים, ובטח לא הורה לאף נהג לעצור את הרכבת סתם. אף פעם.
ביום שישי האחרון היה אירוע חמור והצטערתי מאוד לשמוע את הדברים של שר התחבורה. במקום שהשר יבדוק את הטענות החמורות מאוד של הוועד, הוא תוקף את העובדים. ביום שישי בבוקר הנהלת הרכבת היא שהחליטה לעצור את הרכבות סתם בגלל שני עובדים חולים. הנהלת הרכבת הפיצה הודעות כזב לתקשורת, היא דיברה על שמונה עובדים, על התחלות מידית, על התחלות מלאה, חצי ממצבת כוח אדם של העובדים והכל שקר וכזב. בסוף ההנהלה הודתה בפני בית הדין לעבודה ביום ראשון האחרון שמה שקרה בפועל זה שרק שני עובדים הודיעו שהם חולים והנהלת הרכבת אפילו לא ניסתה למצוא להם מחליפים. למה הנהלת הרכבת החליטה לעצור את הרכבות כי שני עובדים חולים? למה שר התחבורה לא בודק את זה? למה הוא לא בודק למה הנהלת הרכבת הטעתה אותו לחשוב שיש באמת מהלך כזה של הוועד כשאין? כשיש שמונה עובדים מתחלים כשאין?"
מוועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה: "לא בכדי מי שמתראיין מתחבא מאחורי מסכי טשטוש. הנהלת הרכבת הבינה שוועד העובדים מתכוון לעשות כל שניתן כדי להביא לחקר האמת את האירועים החמורים מיום שישי האחרון, במסגרתם עצרה ההנהלה את תנועת הרכבות בכל רחבי הארץ בגלל שני עובדים שהודיעו שחלו. ההנהלה מסרבת להחקר ולהבדק כי יש לה מה להסתיר. מה שראינו כאן כעת זה ניסיון ליצר מסך עשן כדי להסיט את הדיון מהעובדות, אבל זה כמובן לא יצליח.
האמת תצא לאור והאחראים ישלמו את המחיר על הפגיעה בציבור ובחיילים ועל פרסומי השקר. נראה כי ההנהלה לא יודעת שובע ממסע ההכפשות והדמוניזציה שהיא מנהלת כלפי העובדים ובכל פעם שנדמה שאי אפשר לרדת נמוך יותר, מוכיחה הנהלת הרכבת כי ישנם עוד תהומות עמוקים. ועד עובדי הרכבת זוכה לתמיכה מוחלטת של העובדים. תמיכה שחוצה את גבולות הרכבת ומגיעה מאלפי עובדים בכל רחבי הארץ שמבינים שוועד עובדי הרכבת הפך לכלי ניגוח בידי פוליטיקאים וגורמים נוספים שכל מטרתם לפגוע בזכות הדמוקרטית של העובדים להגן על עצמם".