שתף קטע נבחר

לראשונה בארץ: סטודנטים לחינוך ילמדו כיצד לעצב מרחבים חינוכיים המתאימים לטכנולוגיות הלמידה החדשות ולעידן המודרני

המכללה האקדמית תל-חי מציעה מוקד חדשני וראשון מסוגו בחוג לחינוך: עיצוב מרחבים חינוכיים. מה עומד מאחורי תחום הלימודים המרתק? והיכן תוכלו לשמוע עוד על החוג לחינוך של המכללה הממוקמת בלב הגליל?

עולם החינוך הולך ומשתנה במהירות. אנו עדים למעבר משיטת חינוך שנולדה בימי המהפכה התעשייתית למערכת חינוך חדשה המכוונת למתן מענה לאתגרי המאה ה-21. מבנה הלמידה המסורתי הולך ומשתנה, כאשר מומחים מכל העולם מנסים לפתח שיטות למידה חדישות ומתקדמות המותאמות לעידן החדש, תוך התמקדות בערכים חינוכיים כמו: חשיבה ביקורתית, יצירתיות וחדשנות, חשיבת חקר, שיתוף פעולה, מעורבות אזרחית ומודעות סביבתית. כתוצאה מכך, נדרשים המחנכים ואנשי החינוך להיות בעלי ידע פדגוגי מקצועי רחב המאפשר גיבוש תוצאות חינוכיות רצויות, שליטה בתכנים רלוונטיים, במאפייני הדרכה/הוראה, ובגישות ושיטות למידה והערכה חדישות ומתקדמות.

 

שינויים אלה המתרחשים במערכות החינוך מעלים גם צורך בשינוי פיסי של סביבות למידה ועיצוב מרחבי למידה חדשניים שיותאמו לשיטות הלימוד המתקדמות ולמטרות החינוכיות. לאור זאת, עולה הצורך בהכשרת אנשי חינוך בעיצוב מרחבים חינוכיים כאשר הגישה העיצובית של סביבות הלמידה מייחסת למושג "עיצוב" הקשר רחב מעבר לנראות הכיתה, ומתמקדת גם בתפישות, בתהליכים, בשיטות מתקדמות ובמבנים פיסיים.

 

תל חי (צילום: יח
כיתת גוונים בית ספר נופי גולן(צילום: יח"צ מכללת תל חי)

לכן הוחלט במכללה האקדמית תל-חי לפתוח בשנת הלימודים הבאה מוקד מיוחד וראשון מסוגו בארץ בחוג לחינוך: עיצוב מרחבים חינוכיים, המבוסס על ארבעה יסודות: עקרונות באדריכלות ועיצוב פנים, מדע הלמידה, פדגוגיה חדשנית, עקרונות בטכנו-פדגוגיה, פיתוח סביבות למידה ממוחשבות ובינה מלאכותית. הרעיון, הוא להקנות לסטודנטים, כלים וידע מעמיק על סביבת למידה אפקטיבית שתהיה מעוצבת באופן מגוון כדי לענות על צרכים וסגנונות למידה מתקדמים. "יש כיום חוסר משמעותי, במערכת החינוך, באנשי חינוך שיש להם ידע מקצועי בעיצוב מרחבים חינוכיים. תחום זה מאוד נדרש בשטח לאור הדרישה הגוברת לשנות את המבנים החינוכיים הקיימים. בוגרי המוקד החדשני יקבלו תעודת הכשרה של מעצבי סביבות חינוכיות ויוכלו לתת מענה בתחום זה במסגרות חינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי." אומרת ד"ר עירית ששון, ראש החוג לחינוך במכללה האקדמית תל-חי.

תל חי ()
תל חי

"בשנים האחרונות מתרחבת ומעמיקה ההבנה שדרכי ההוראה והלמידה צריכות להשתנות, מדגש על שינון מידע יש לעבור לדגש על למידה פעילה, מעורבת וחווייתית" מסבירה ד"ר ששון "המבנה הפיסי של הכיתה המוכר לנו, שורות של שולחנות וכסאות המסודרים למול לוח ומורה, לא משרת עוד את הצרכים החינוכיים וחייב להשתנות. מטרת המוקד החדש בתל-חי ללמד את הסטודנטים איך לעצב סביבות למידה חדשות, כיצד יבואו לידי ביטוי בסביבות אלה רעיונות חינוכיים כמו גמישות, בחירה ויצירת סקרנות ועוד, ולכן במסגרת הלימודים במוקד החדש נעסוק בנושאים אלה מנקודת מבט חינוכית ועיצובית באמצעות קורסים בתחום אדריכלות ועיצוב פנים. עיצוב מרחבים חינוכיים מתייחס גם ליכולת להתאים וליישם את המתודה החינוכית הנכונה למטרות הרצויות וגם לעיצוב הסביבה הפיסית."

 

תכנית אקדמית המגיבה לשינויים בחברה ולטכנולוגיה המתפתחת

העולם הופך לרשתי וטכנולוגי ולפיכך לטכנולוגיה המתקדמת תפקיד מרכזי בעיצוב תהליכי למידה. בינה מלאכותית (Artificial Intelligence- AI) היא מונח רחב המשמש לתיאור כל טכנולוגיה המחקה את האינטליגנציה האנושית, על ידי הבנת מידע מורכב, הסקת מסקנות משלה ומעורבות בדיאלוג טבעי עם אנשים. טכנולוגיה זו מזמנת כבר היום תכניות לימודים אינטראקטיביות גמישות המותאמות באופן אישי לכל תלמיד ותלמידה. למידה חישובית, מבוססת בינה מלכותית, מאפשרת למחשבים לאמץ תבניות שהם לא תוכנתו בהן, ובכך מחשבים יכולים "ללמוד" על התלמידים שמשתמשים בהם, כדי למצוא תבניות פרטניות של חזקות וטעויות, יכולות אישיות ובינאישיות לקידום למידה משמעותית. בינה מלכותית מזמנת שילוב למידה מותאמת אישית במערכת החינוך ובכך מהווה פתרון אפשרי לאתגר המורכב של הטרוגניות הלומדים. התכנית האקדמית במוקד לעיצוב מרחבים חינוכיים מכוונת למתן ידע וכלים לחינוך אחראי המאפשר תגובה מהירה ומקצועית לשינויים המתרחשים בחברה.

 

החוג לחינוך במכללה האקדמית תל-חי מציע, אם כך, שני מסלולי לימוד: המסלול לאוכלוסיות מיוחדת וחינוך מיוחד ומסלול סיוע ושיקום. וכן שלושה מוקדי לימוד: עיצוב מרחבים חינוכיים, חינוך חברתי ומנהיגות ומוקד לשילוב אומנויות בחינוך.

 

החוג לחינוך מעניק לבוגריו ידע תיאורטי ומעשי בתחום החינוך על גווניו במסגרות רחבות ומגוונות, חינוך פורמלי ובלתי פורמלי, היכרות והתנסות בחינוך במסגרות מעניינות ומאתגרות; בתי חולים, בתי כלא, עמותות, נוער בסיכון ועוד. בוגרי החוג מקבלים ארגז כלים ויכולות תיאורטיות, פרקטיות ואקדמיות המשמשות אותם בהמשך דרכם החינוכית והמקצועית ומהוות קרש קפיצה להמשך לימודים אקדמיים מתקדמים.

 

תל חי (צילום: יח
תל חי(צילום: יח"צ מכללת תל חי)

אחוז גבוה מבוגרי החוג מתקבלים לתכנית 'חותם', הנחשבת לתכנית דגל של משרד החינוך ללימוד תעודת הוראה. רבים מבוגרי החוג ממשיכים לתארים שניים במוסדות נחשבים בארץ. מנהלי בתי ספר רבים מעדיפים להעסיק בוגרי החוג לחינוך בתל חי בשל הכלים, הערכים החינוכיים והתפיסות החדשניות שהם יוצאים איתם לשטח.

 

במפגש ניתן יהיה להיפגש עם סגל החוג, עם יועצי לימודים וכן ליהנות משתי הרצאות מרתקות על המוקד לעיצוב מרחבים בחינוך ועל המסלול אוכלוסיות ייחודיות בעקבות חוק השילוב שנכנס לתוקפו במסגרות החינוך הפורמליות.

 

המכללה האקדמית תל-חי - ללמוד מול הנוף היפה ביותר בישראל

המכללה האקדמית תל-חי ממוקמת בצמרת המכללות האקדמיות הציבוריות בישראל וזאת הסיבה לכך, שלמרות היותה מרוחקת ממרכז הארץ היא מצליחה לסחוף אליה, בנוסף לתושבי האזור, גם צעירים רבים מכל רחבי הארץ: כ-70% מהסטודנטים הלומדים במכללה אינם תושבי הגליל המזרחי ומגיעים אליה מאזור ת"א, ירושלים, הדרום, חיפה והקריות ועוד. תל-חי מציעה לסטודנטים הלומדים בה חוויה משולבת. מצד אחד, תכניות לימוד אטרקטיביות ורמה האקדמית גבוהה, המאפשרת הצלחה בלימודי המשך בארץ ובעולם וכן השתלבות מוצלחת בעולם התעסוקה ומצד שני, חיי חברה תוססים, אווירה מהנה ומגוון גדול של פעילויות ואירועים, באחד האזורים היפים ביותר בארץ.

כיתת גוונים בית ספר נופי גולן (צילום: באדיבות מכללת תל חי)
כיתת גוונים בית ספר נופי גולן(צילום: באדיבות מכללת תל חי)

תל-חי מציעה 13 תכניות לימוד לתואר ראשון המחולקים לשתי פקולטות: הפקולטה למדעי החברה והרוח והפקולטה למדעים וטכנולוגיה וכן 9 תכניות לימוד לתארים שניים, חלקם תכניות לימוד מחקריות (הכוללות עבודת תיזה). בכל תכניות הלימוד משולבים חוקרים פעילים ומרצים מומחים בתחומם.

 

רוצים לשנות את מרחבי הלמידה של המחר? בואו למפגש המיוחד של החוג לחינוך של המכללה האקדמית תל-חי, וקבלו פרטים נוספים>

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים