הפטיש של ת'ור במקום ה-1 בתחרות פריצת הכספות
קבוצה של תלמידי בית ספר יהודי מטורונטו ניצחה בתחרות פריצת הכספות השנתית במכון דוידסון לחינוך מדעי. האונייה של הסלובנים הגיעה למקום השני ואילו תלמידי תיכון דה שליט ברחובות הגיעו למקום השלישי בזכות כספת על בסיס חשמל ומים
קבוצה של תלמידי תיכון מקנדה ניצחה בתחרות השנתית הבינלאומית לפריצת כספות, שנערכה במכון דוידסון לחינוך מדעי. הנציגים מסלובניה, שבשנה שעברה קטפו את התואר, הגיעו השנה למקום השני. ישראל סיימה במקום השלישי המכובד.
במחצית השנייה של השבוע שעבר התמודדו כ-100 תלמידים מתשע מדינות בטורניר פריצת הכספות ה-24. התלמידים בנו כספות מעוצבות עם מנגנונים יצירתיים המבוססים על עקרונות הפיזיקה. במסגרת התחרות הקבוצות היו צריכות לנסות לפרוץ את הכספות של הקבוצות המתחרות.
הקבוצה שזכתה במקום הראשון היא של תלמידים מבית ספר יהודי בטורונטו שבקנדה. התלמדים יצרו כספת מעוצבת בצורת הפטיש של ת'ור, כשפריצת הכספת מתבצעת על ידי שחרור מכסה הפטיש מהבסיס שלו דרך הפעלת כוח מגנטי.
במקום השני זכו תלמידים מבית ספר בסלובניה, שיצרו כספת המעוצבת כאונייה. החידה לפריצת הכספת התבססה על העברת האונייה מהאוקיינוס השקט לאוקיינוס האטלנטי דרך תעלת פנמה. פריצת המנגנון המתחוכם מבוסס על מספר שלבים של יצירת תת לחץ, שבירת קרני לייזר וחיבורי מגנטים, כשהמטרה היא לאזן את מפלס המים שבין האוקיינוסים ולהביא את האונייה בשלום.
במקום השלישי זכו תלמידי בית ספר דה שליט ברחובות. הקבוצה זכתה במקום הראשון בתחרות בישראל שהתקיימה שבועיים קודם לכן. הפתרון לפתיחת הכסף היה מבוסס על אנאלוגיה בין זרם מים לזרם חשמל.
כספת ייחודית נוספת שהשתתפה בתחרות בהשראת משחק הפיינבול הייתה של תלמידים מבית הספר המשותף חוף הכרמל שבמעגן מיכאל. פריצת הכספת בהשראת משחק הפיינבול, כאשר על הפורץ להכניס את כל הכדורים למקומם הנכון ולנצח, כשהמנגנון הכספת התבסס על מגנטים.
זכייה בטורניר הבינלאומי בנויה משני שלבים: בשלב הראשון מתקיימת תחרות ארצית במכון דוידסון לחינוך מדעי בין קבוצות תיכוניסטים מבתי ספר בכל הארץ. בשלב השני, הקבוצות שזכו במקומות הראשונים, עוברים לתחרות הבינלאומית שמתקיימת גם היא במכון דוידסון. בתחרות השנה השתתפו תלמידים מקנדה, ארצות הברית, אנגליה, סלובניה, רומניה, הונג קונג, ארגנטינה, אנגולה וישראל.
מנהלת טורניר הכספות, ד"ר דורית גרנות, אמרה: "תהליך בניית הכספת מדמה למעשה את התהליך המדעי שאותו עובר החוקר במעבדה. גם במעבדה אנחנו יוצאים מרעיון תאורטי שאותו יש ליישם ולבחון באמצעים המדעיים, לתכנן את הדרך, לבחון את התוצאות ולנתח אותם בכלים מדעיים, להפעיל ביקורתיות באופן מתמיד ולבצע חשיבה מחודשת בכל שלב ושלב. העצמאות של התלמידים ולקיחת האחריות על התהליך מאפשרת להם להגיע לרמות הבנה גבוהות ולפתח מיומנויות לחיים. יש לנו בוגרים של התוכנית, מנחים ושופטים שהשתתפו בטורניר כתלמידים, כולם זוכרים את הטורניר כחווייה ייחודית ויוצאת דופן ללמידה".