לקראת תחילת עבודות הרכבת הקלה ביפו: "חשש מכאוס תחבורתי"
בחודש הבא ייסגרו שדרות ירושלים ביפו לתנועת כלי רכב ותחבורה ציבורית לצורך הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה. מאז חשיפת התוכנית ב-ynet לפני כשלוש שנים בחנו בנת"ע ובעירייה חלופות, אך לבסוף הוחלט לשמור על המקור. תושבים ובעלי עסקים נערכים להפגנה, העירייה: "הלו"ז היה צפוף"
המועד המקורי לתחילת העבודות היה בסביבות סוף 2016 - ואם לא יקרה דבר יוצא דופן הן ייצאו אל הפועל בחודש הבא למורת רוחם של התושבים: עבודות הרכבת הקלה בחלק המרכזי של שדרות ירושלים ביפו, בין רחוב ד"ר ארליך לדרך שלמה, צפויות להתחיל ב-23 במאי. במסגרת העבודות, שיבוצעו כחלק ממסלול הקו האדום, תיסגר השדרה בשני הכיוונים ותיאסר תנועת כלי רכב פרטיים ואוטובוסים. בקרב התושבים ובעלי העסקים יש החוששים מכאוס תחבורתי.
לעיון בתוכנית הקמת הקו האדום - לחצו כאן
חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) אמורה להתחיל במהלך השבוע בעבודות לסימון נתיב תחבורה ציבורית ברחוב יפת. נתיב זה ישמש ציר חלופי לתחבורה ציבורית, במקביל לדרך שלבים שהורחבה בשנים האחרונות אולם בנייתה טרם הסתיימה.
לטענת תושבים ביפו, בדיונים מול העירייה ונציגי נת"ע הובטח להם שהעבודות יבוצעו לסירוגין - פעם אחת בכל צד - על מנת למזער את הפגיעה בהם. עוד טוענים התושבים כי ההחלטה שלא לאפשר תנועת אוטובוסים בשדרה תוביל לקטסטרופה תחבורתית.
"יהיה פה כאוס", אמרה ל-ynet נציגת ועד הפעולה של התושבים, בתיה פלדמן. "רחוב יפת עמוס במילא, איך יעבירו לדרך הזאת שיש בה שני נתיבים את קו 18 שהוא אוטובוס דו-מפרקי? ברחוב יש ילדים שבאים והולכים, זה יהיה קטסטרופה. קווי אוטובוס אחרים רוצים להעביר לציר שלבים, אבל העבודות שם עדיין לא הסתיימו. מה יעשו אנשים שגרים במערב יפו? בנת"ע אמרו שישימו שאטלים לרחוב שלבים מרחוב יפת, אבל זה רק יוסיף על הפקקים שיש במילא".
פלדמן טוענת כי סיכומים של התושבים ובעלי העסקים מול נת"ע ועיריית תל אביב-יפו הופרו. "בניגוד לסיכומים קודמים, שבהם הבטיחו לנו שיישאר נתיב תחבורה ציבורית פתוח בזמן העבודות, גילינו שהרחוב ייסגר בצורה הרמטית", אומרת פלדמן ומוסיפה: "השנים של העבודות נראות לנו כמו מדור גיהינום, צריך לעצור את הפרסה הזאת".
"אנחנו כמו הביוב שלו"
בשיר כבהא (39), תושב יפו שעובד בעסק בשדרה, אמר כי "הרכבת הקלה זה דבר טוב, אבל צריך לעשות את זה נכון ולא לסגור אותנו בצורה כזאת שתוביל לגזר דין מוות ל-300 עסקים ול-1,500 משפחות. אי אפשר להגיד ביום אחד 'הכול נסגר'. היו לנו מפגשים עם העירייה והיו סיכומים שהעבודות יהיו בצד אחד כל פעם, אבל לפני חודש הודיעו לנו שכל השדרה תיסגר במלואה לכל תקופת העבודות. ההרגשה היא שאנחנו כנראה לא הפנינה של חולדאי, כמו נמל יפו. אנחנו מרגישים כמו הביוב שלו".
ביום שלישי בשעה 18:00 בערב ייצאו תושבי יפו ובעלי העסקים להפגנה נגד העירייה וחברת נת"ע תחת הכותרת: "חולדאי, עצור את מחדל הרכבת הקלה ביפו".
העבודות בשדרות ירושלים ביפו יתפרסו על פני מקטע של 2.8 קילומטרים, שעליו יוקמו שש תחנות רכבת קלה במפלס הקרקע בפינת הרחובות: שלמה, בן צבי, ארליך, איסקוב, הבעש"ט ומחרוזת. רוב עצי הפיקוס יישארו בשדרה אחרי מאבק של תושבים למניעת עקירתם. בשדרה יפעל מקטע "מנוהל תנועה", שיאפשר תנועת כלי רכב ייעודיים בשעות מסוימות, בעיקר רכבי לוגיסטיקה וניקיון עירוניים. במדרחוב שיוקם ייסללו שבילי אופניים לצד מסילות הרכבת.
מנת"ע נמסר כי "החברה נערכת בתיאום עם עיריית תל-אביב-יפו לעבודות שיחלו בסוף מאי בשדרות ירושלים במקטע שבין רחוב נחל הבשור לדרך שלמה. העבודות כוללות הנחת מסילות הקו האדום, ובמקביל שיפוץ כולל של השדרה והפיכתה למדרחוב. כל זאת, תוך שמירה על העצים העתיקים. בשל אילוצים אלה, הוחלט להקדים את הסטת התחבורה הציבורית מהשדרה אל נתיבים חלופיים, תוך הקפדה על מיקום תחנות בקרבת השדרה ברחובות החוצים.
"במסגרת זו יינתן מענה לצרכי פריקה וטעינה של העסקים וכמובן יתאפשר מעבר רכבי חירום בעת הצורך. המדרכות יישארו פתוחות להולכי רגל, ויישאר נתיב אופניים במרכז השדרה. צוות קשרי הקהילה של נת"ע נמצא בקשר ישיר עם בעלי העסקים במטרה לסייע ולהקל ככל האפשר".
עיריית ת"א: הנושא לא נפתח לדיון לאור לוח הזמנים הצפוף"
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "הסדרי התנועה בשל העבודות הן באחריות נת"ע ומשרד התחבורה בשיתוף העירייה. עד כה אכן תוכנן להותיר את תנועת התחבורה הציבורית בשדרה בתקופת העבודות, אך על מנת לעמוד בלוח הזמנים של הקו האדום ולאור בעיה הנדסית של חיזוק קו ניקוז בשדרה, ביקשה חברת נת"ע מהעירייה להקדים ולסגור את המקטע המרכזי של שדרות ירושלים לתחבורה ציבורית.
"העבודות יתבצעו תוך יידוע התושבים ובעלי העסקים באזור והנושא לא נפתח לדיון לאור לוח הזמנים הצפוף והקשיים ההנדסיים המורכבים. העירייה ביקשה מנת"ע שהשדרה תישאר פתוחה להולכי רגל, יוקם שביל אופניים שיאפשר תנועה לכל אורך השדרה ותשופר ותתוגבר רמת השירות והפריסה של התחבורה הציבורית באזור. כמו כן, הוכנה תכנית חלופית ומתוגברת לפריסת התחבורה הציבורית, כולל שאטל חינמי, כך שניתן יהיה להגיע מכל שכונה אל מוקדי השירות העיקריים.
בנוגע לבעלי העסקים נבחנות הקלות בנושאי אגרת שילוט, אגרת הוצאת שולחנות, הפיכת מפרץ פריקה וטעינה בשעות מסוימות לשימוש קצר טווח לאיסוף קניות ואוכל של לקוחות וסיוע בפרסום. לגבי בלומפילד, העירייה עובדת על תכנית מקיפה ובוחנת שימוש בחניונים ציבוריים קיימים ברדיוסים של מרחק הליכה ועד מספר קילומטרים מהאצטדיון. כמו כן, קיימת כוונה להפעיל שאטלים מהחניונים המרוחקים. בכל מקרה, אנו ממליצים למגיעים לאצטדיון לוותר על הגעה עם רכבם הפרטי ולהתנייד בתחבורה ציבורית בלבד, ובכך גם לצמצם את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר. לאלה הנאלצים להגיע ברכב פרטי תתאפשר הגעה דרך ציר שלבים".