אמזון נכנסת לישראל: טוב או רע לשוק ולצרכנים?
עבור מוכרים ישראלים, המהלך שפורסם לראשונה ב-ynet יצור קהל נוסף בשוק המקומי, לצד הזדמנות אדירה למכירה מעבר לים; הצרכנים הישראלים יוכלו לקנות מותגים שלא הכירו; וייתכן שגם מותגים בינ"ל אהובים שלא נמכרים בארץ יאחסנו כאן סחורה וימכרו אותה עם מע"מ - אבל בדמי שילוח מופחתים ובמשלוח מהיר
לאחר שפורסם ב-ynet על כך שאמזון עשתה צעד ראשון לקראת פעילות בישראל - כולם בענף הקמעונאות צריכים לחשב כרגע את המשך המסלול שלהם. החברה פנתה למוכרים גדולים וקטנים שכבר פועלים בזירה שלה ומחזיקים סחורה בארץ, והציעה להם לראשונה להתחיל למכור ישירות לצרכן הישראלי, דרך אמזון. עד כה מוכרים באמזון מכרו לישראלים בעקיפין, דרך ארצות הברית.
אמזון מגיעה לישראל: מזמינה מוכרים ישראלים למכור דרכה בארץ
בעקבות כניסת אמזון לישראל: מניות הקניונים נופלות בבורסה
אמזון חזרה לשלוח לפטופים לארץ - האם זה משתלם?
לצרכנים הישראלים זו לכאורה בשורה קטנה מאוד: מדובר בצעד ראשון בלבד של פעילות ומי בכלל רוצה לקנות ממוכרים ישראלים דרך אמזון? אנחנו אוהבים לקנות מאמזון עצמה כספק, או ממוכרים שמוכרים דרכה אבל מארצות הברית, בריטניה וצרפת, במחירים נמוכים, בלי מע"מ.
לצערם של הצרכנים, הדרך לפתיחת מחסנים של אמזון בארץ עוד ארוכה מאוד: בשלב הראשון מוכרים ישראלים יחלו למכור לישראלים דרך אמזון ובשלב השני האתר יופיע בעברית.
עד לפתיחת מחסנים ומכירה של אמזון בתוך ישראל - יש הרבה מכשולים בדרך. למשל: מע"מ שישראלים אוהבים להימנע ממנו בקנייה אונליין ואמזון תיאלץ לשלם בארץ וביורוקרטיה ישראלית. בנוסף, השינוע לארץ עלול לייקר את המוצרים, כך שהם יהיו פחות אטרקטיביים ממוצרים שנמכרים לישראלים דרך האתר הבינלאומי.
הנה מה שנרוויח מהמהלך הזה
אז מה טוב לצרכן במהלך הזה? קודם כל, הוא מטריף את השוק המקומי, ואין ספק ששחקנים מקומיים יפתחו חנות באמזון שתפנה לקהל המקומי; וגם פותחת להם אופקים אדירים למכירה לצרכנים לא ישראלים - מעבר לים.
שחקנים שכבר יש להם חנות באמזון יוסיפו לה רישום מקומי ויגדילו את קהל הלקוחות שלהם. הצפי הוא שהתחרות על קידום דרך אמזון תתחזק, כולם בענף יהיו "חייבים" להיות שם וגם שירות הלקוחות שלהם יאלץ להשתפר. כמו כן, זה יזניק למעלה את ענף השילוח והלוגיסטיקה בישראל, שכבר נוסק לגבהים בזכות אובססיית הקניות מחו"ל של הישראלים.
זה טוב לנו, כי אמזון מקדמת מה שטוב לה ולצרכנים. למשל, אם תרצו לקנות מוצר מסוים באמזון, תמיד תראו לצידו אפשרויות קנייה שיוזילו את הרכישה: מוצר זול יותר, מוצר משומש כחדש, ואפילו אפשרויות חינמיות (כשמדובר בספרים, אמזון מציעה גרסת אודיו או קינדל חינמיות שיחסכו לכם את כל סכום הקנייה). כמו כן, אמזון לא סובלת שמוכרים וחברות שילוח לא עומדים בסטנדרט אמריקני מחמיר של שירות לצרכן.
בנוסף, תרגום האתר לעברית, ואולי פתיחת שירות לקוחות בעברית, ינגיש אותו לצרכנים שחוששים לקנות מחו"ל - וכעת יבינו כמה זה קל ונוח להזמין מארצות הברית או אירופה. כלומר לנו כצרכנים.
ונקודה מעניינת נוספת: מדובר בדלת אחורית שנפתחת כעת עבור מותגים בינלאומיים. הם יכולים עכשיו לזלוג לארץ מבלי לפתוח כאן חנויות בקניונים. חברות לוגיסטיקה ושילוח כבר מקיימות מגעים עם מותגים אהובים על ישראלים בחו"ל, כדי שאלה יזרימו סחורה ארצה למחסנים מקומיים וימכרו אותה גם כאן דרך החנות הבינלאומית שלהם. זו תהיה בשורה אמיתית לצרכן הישראלי. נכון, נצטרך לשלם מע"מ, אבל דמי השילוח יהיו מקומיים, ובעתיד אולי גם חינמיים.