מתקדמים ומתחדשים
פתאום גילינו שכמעט כל המכוניות החדשות בשוק התייקרו מאד. מה אפשר לעשות עכשיו?
בשיתוף ynet רכב חדש
פסח מאחורינו, החיים לפנינו, צריך לחזור לשגרה, לסיים ולהוריד את הקילוגרמים העודפים של המצות וגם לחדש את הבית. זמן נפלא להתפנות למטלות שדחינו כמו לקנות מכונית חדשה, או משומשת. אבל רגע, יש בעיה: בתחילת אפריל נכנס לתוקף תיקון למיסוי הירוק. או קיי, את זה אנחנו יודעים. אבל עם כל הבלגאן של החג לא ממש בדקנו בכמה התייקרו המכוניות. חוץ מזה שיצאנו מנקודת הנחה - בינינו, די הימרנו - שיבואני המכוניות החדשות לא ייקרו את המכוניות בצורה משמעותית ויספגו מעט לתוך מרווח הרווח הנאה שלהם. כי אחרי הכול הם רוצים למכור, ואנחנו חייבים לקנות.
ואז הגיעה המציאות. רוב היבואנים בהחלט ייקרו את המכוניות החדשות ואלה חדשות רעות: המכוניות הקטנות, העממיות ואלה שהיו אמורות להיות נגישות לכולם, כמו קיה פיקנטו ויונדאי i10 התייקרו בהיקף של אלפי שקלים. רכבי פנאי (ג'יפונים) התייקרו גם הם באלפי שקלים. על מכוניות מנהלים כמו מאזדה שש וכל הדגמים הדומים אין מה לדבר, יותר מחמשת אלפים שקלים התווספו למחיריהן הרשמיים תוך שניות, ויש דגמים שיונדאי ו-קיה פשוט הפסיקו לשווק בשל אי כדאיות מסחרית (סונטה ו-אופטימה היברידיות) מחירון חדש פורסם ושלום על ישראל.
מה עושים? האם אנו לא נקרעים גם כך בעבודה כדי לגייס עוד 4,000 או 5,000 שקל נטו? ברור שכן. ויותר מזה, האם אנחנו יודעים בכלל מתי הגיעה המכונית? השאלה הזו רלוונטית בגלל שיש יבואני רכב שהביאו לארץ לא מעט מכוניות עוד לפני ההתייקרויות, "דגרו" עליהן ועכשיו הם משחררים אותן למלאי. כלומר אלה אפילו לא מכוניות שהגיעו לישראל אחרי ההתייקרות הרשמית של מס הקניה, אלא סתם מכוניות שאפשר למכור לנו במחיר יותר יקר בגלל שזה אפשרי. עוד קונץ היה לשחרר אלפי מכוניות ולשלם בעצמם את המיסים (בשיעור של כשני מיליארד שקלים) לפני עליית המחיר ולמכור את המכוניות במחיר הגבוה יותר אחרי העליה. הכל בשביל שורת הרווח.
אז מה עושים כדי להגן על עצמכם מהלהטטנות הזו? אולי להשתמש בכוח הקניה העצום והקשרים שיש לגוף מסחרי גדול. כאן שווה לבדוק ליסינג תפעולי פרטי. מדוע? כי הוא לא התייקר באופן משמעותי, וזה בניגוד למכוניות החדשות שקונים בסוכנות. איך העניין פועל? מאוד פשוט: על המכונית החדשה שמים מקדמה. גובה המקדמה נקבע לפי יכולת ההחזר של הלקוח ובכל מקרה מדובר במקדמה שהמחיר שלה נמוך בהרבה ממחיר של אפילו חצי מכונית חדשה. פחות מעשרת אלפים שקלים ברוב המקרים.
לאחר מכן שמים על המכונית תשלומים חודשיים. התשלומים אינם גבוהים ומחושבים בהתאם ליכולת ההחזר של הלקוח. בסוף התקופה מגיע התשלום הסופי, אבל את התשלום הסופי לא חייבים לשלם. כלומר ניתן להפוך אותו למקדמה עבור המכונית הבאה. כך שאנחנו תמיד נוסעים על מכונית חדשה ובכל מקרה, את המכה בכיס אנחנו פחות מרגישים בהשוואה למכה שאנחנו מקבלים כשאנחנו קונים רכב חדש בתשלום אחד - ועוד משלמים על ההתייקרות שלו.
כמובן, ליסינג תפעולי פרטי אינו רק תשלומים. מדובר במסלול חכירה שמאפשר ללקוחות ליהנות מהרבה יותר יתרונות שרוכשי מכונית רגילה לא מקבלים. למשל, בליסינג תפעולי פרטי התחזוקה של המכונית מבוצעת על ידי חברת הליסינג. לא רק התשלום עבור התחזוקה, כלומר חיסכון של אלפי שקלים. מעבר לכך, גם הטסט מטופל על ידי חברת הליסינג. גם הצמיגים וגם עוד הרבה סעיפים. אחד החשובים בהם אגב, מה שהופך את החבילה לעוד יותר אטרקטיבית, הוא נושא הביטוח:
מדובר בביטוח מוזל ביטוח שהחוכר עושה בהסתמך על כוחה של חברת הליסינג מול חברות הביטוח הגדולות. כלומר המחיר שמקבל החוכר הוא מחיר שמקבל גוף גדול שעושה ביטוחים לעשרות אלפי מכוניות. אגב נקודה חשובה: זה מתבטא גם במחירים של נהגים צעירים. כל זה מתקשר גם להתייקרות של המכוניות החדשות, כי אחרי הכול, כשהמכונית החדשה מתייקרת, גם הביטוח שלה מתייקר. ומכיוון שיבואני הרכב נאלצו לספוג חלק מן ההתייקרויות, הם יבינו חייבים גם לייקר את הטיפולים למכוניות. כלומר יש כאן חיסכון כפול.
הצעות לרכב חדש וליסינג