הרחפנים והרובוטים שיחליפו את השליחים
כלי טיס של גוגל ושל חברות אחרות כבר מבצעים משלוחים בכמה מקומות בעולם, אבל העתיד שבו פיצות או מצרכים מהסופרמרקט יתעופפו כל הדרך עד לחלון שלנו עדיין רחוק. ומה עם רובוטים על גלגלים? זה כבר יותר מציאותי
מוקדם יותר השבוע עלה לאוויר בבולטימור רחפן שאליו חובר מארז עם כליה אנושית. כמה דקות לאחר מכן, נחת הרחפן בבית חולים, שם הושתלה הכליה בגופה של אשה בת 44. למרות שעברה דיאליזה במשך שמונה שנים לפני שנמצאה לה כליה, הסכימה האשה להשתתף בשלב ניסוי של הרחפן הייעודי, פרי פיתוח של אוניברסיטת מרילנד.
החוקרים והמהנדסים שבנו את הרחפן תכננו אותו במיוחד למטרה של שינוע איברים לתרומה - פעולה שממד הזמן בה הוא קריטי. הרחפן המיוחד כולל לא רק בלימת זעזועים תואמת, אלא גם מערכות יתירות שמטרתן להגן על האיבר גם אם יש כשל באחד מרכיביו.
כמה ימים לפני הניסוי עם הרחפן, הכריז אילון מאסק כי טסלה תגיע לרמה 5 של אוטונומיה כבר בשנה הבאה. בתעשיית כלי הרכב האוטונומיים, רמה חמש היא הגבוהה ביותר - רכב שיכול לנהוג ממקום למקום לבד, ללא עזרה של נהג. כיום, חשוב לציין, כלי הרכב של טסלה לא נוהגים בעצמם ברחבי העיר, אלא בכבישים מהירים בלבד.
שני האירועים האלה מייצגים את הפער שבין התפיסה הפופוליסטית של שירותי שינוע אוטונומיים לבין המציאות - שמסובכת הרבה יותר. מצד אחד, קל מאוד לשכוח שהחלפת שליחים, נהגי המשאיות ושירותי התחבורה הציבורית למערכות אוטומטיות היא משימה קשה להחריד שתמישך עוד שנים רבות. מצד שני, רמה מסויית של כל הדברים האלה דווקא קרובה מאוד.
אז קודם כל, כדאי לכם לזנוח את החלום שמתישהו בקרוב, רחפן יביא לכם פיצה. כן, יש ניסויים בתחום בכל רחבי העולם, אבל כל מה שקשור לכלי טיס בלתי מאוישים הוא בור אינסופי של רגולציה. יש לנו עשורים רבים של ניסיון ונהלים שמטרתם לנהל תנועה קרקעית, אבל עד לא מכבר, רק מעטים יכלו להמריא לאוויר, והפרוצדורות הנלוות היו מאוד לא ידידותיות. חוץ מזה, באוויר אין כבישים מסומנים ואין רמזורים.
כשמעט אנשים מטיסים מעט רחפנים, זו לא בעיה. אבל אם רשת מזון גדולה תחליט להחליף שליחים ברחפנים, ותמלא את השמיים מעל לערים הגדולות במכונות מעופפות, אנחנו בבעיה. למה? כי המתחרים שלהם ירצו גם. וכך גם עוד עשר חברות אחרות. כדי למנוע מרחפנים של חברות מתחרות להתנגש אחד בשני וליפול לנו על הראש, דרושה הן רגולציה והן מערכת ניהול תנועה שאליה כולם מחוברים.
אין כיום מערכת סטנדרטית שכזו. הממשל האמריקאי, יחד עם סוכנות החלל האמריקאית וגופים פרטיים, עובדים כיום על אפיון מערכת שכזו. אך עד שהיא לא תתממש, תגוייר ותזכה לעיגון רגולטורי, אתם לא תקבלו פיצה עד לחלון הדירה. וגם לא את המשלוח שהזמנתם מעליאקספרס.
תסתכלו למטה
הרובוט שאולי כן יגיע אליכם יחסית בקרוב הוא כזה שיש לו גלגלים. בשנה האחרונה אנחנו שומעים על ניסויים של חברות ענק כמו אמזון, פדקס, דומינו'ס ורבות אחרות בתחום השליחים הרובוטיים. ברוב המקרים מדובר בניסויים קטנים ומוגבלים יחסית, אך הטכנולוגיה הזו קרובה הרבה יותר לאור הזרקורים ממשלוחים מבוססי-רחפן. היא גם בשלה יותר, בזכות טכנולוגיות שהביאו לנו שואבי אבק רובוטיים ושירותי המיפוי המדוייקים שקיימים כמעט בכל מקום בעולם.רובוט שמנווט ברחבי עיר גדולה כיום, כלל לא צריך להסתמך על חיישן GPS. את המיקום שלו הוא יכול לקבל בצורה מדוייקת על בסיס רשתות ה-WIFI שהוא "רואה" סביבו. זה מאפשר ניווט מדוייק-יחסית גם בתוך מבנים, כשהרובוטים המשרדיים יכולים להיעזר גם במשואות בלוטות' ייעודיות.
החל מסוף 2018, מנסה חברת המשלוחים Postmates את הרובוט שלה בלוס אנג'לס. אמזון חשפה את Scout, רובוט המשלוחים שלה, בתחילת השנה, ורק לפני מספר ימים אישרה מדינת וושינגטון (בה ממוקם המטה של אמזון) להפעיל רובוטי משלוחים על מדרכות ברחבי המדינה. אל אלה מצטרפות חברות כמו Starship, שפיתחה רובוט שפועל באנגליה כבר קרוב לשנה.
אבל הרובוטים עוד רחוקים מלהשתלט על עולם המשלוחים: רק השבוע אמר סקוט אנדרסון, הממונה על תחום הרובוטים באמזון, כי ייקח עוד עשור לפחות עד שהטיפול המלא בהזמנה - מרגע האיסוף במחסן ועד שהיא מגיעה למפתן דלתו של הצרכן - יהיה אוטומטי לגמרי. "הטכנולוגיה היום מאוד מוגבלת, היא מאוד רחוקה מתחנת העבודה האוטומטית לחלוטין שנזדקק לה", אמר אנדרסון לעיתונאים שביקרו במחסן של החברה בבולטימור.
ומה עם כלי הרכב? כאן התמונה יותר מסובכת. בשנים האחרונות עובדות חברות רבות על תקשורת רכב-לרכב, שמטרתה לאפשר אוטונומיה מוחלטת. בלעדיה, יש יותר מדי דברים לא צפויים על הכביש מכדי לאפשר תנועה אוטונומית לחלוטין. זו גם הסיבה לכך שההצהרות של אילון מאסק על רמה 5 של אוטונומיה בטסלה הן כנראה חלומות באספמיה.
יידרשו עוד שנים רבות ליצירת תקינה והבשלת הטכנולוגיה שתחבר את כלי הרכב האוטונומיים לרשת שבה כל רכב - וכנראה גם חיישנים חיצוניים - עובדים יחד כדי לייצר חוויה שכלל מייתרת את הצורך בבני אדם. התקופה הזו, כשתגיע, תעלה גם שאלות אודות הכדאיות של השארת כלי רכב "ידניים" על הכביש, היות ואלה לא יהיו חלק מהמערך ההרמוני של הרכב האוטונומי.
אך משאיות שמשנעות סחורות מקצה אחד של מדינה לקצה השני עם עצירות רק לתדלוק, בלי אדם מאחורי ההגה? אלה תגענה יחסית בקרוב. כלי רכב שנוהגים בעצמם בכביש מהיר? גם הם כבר כאן. מערכות ששומרות על נתיב ויודעות לשמור מרחק אוטומטית בפקק? הן כבר כמעט לא מרגשות אותנו.
ההתקדמות הטכנולוגית שמאפשרת את כל זה היא צפויה, וכך גם הקצב שלה. היא גם לא עומדת, כנראה, להאט בזמן הקרוב. יש יותר מדי הזדמנויות בשוק, יותר מדי כסף למי שהטכנולוגיה שלו תהפוך לסטנדרט. מה שפחות צפוי הוא קצב הרגולציה. המחוקק יידרש לשאלות מסובכות, כמו קביעת מגבלות של אוטונומיה ושאלת אחריות במקרה של תאונות. השאלה הזו תתברר, ללא ספק, גם בבתי משפט ברחבי העולם. ובינתיים, אנחנו עדיין נצטרך לקום כדי לפתוח את הדלת (ולא את החלון), להחליט כמה טיפ להשאיר, ולשמוע שהיו פקקים בדרך ולכן המשלוח הגיע באיחור.