רכושכם ניזוק בעקבות המצב הביטחוני? כך תקבלו פיצוי
מלבד הפגיעות בנפש, ההסלמה בדרום בימים האחרונים גרמה לנזק של מיליונים לרכוש. איך יפוצה מי שביתו נפגע ומי נותן מענה? שאלות ותשובות
נוסף להרוגים ופצועים, גרמו שני ימי הלחימה בדרום לנזק במיליונים לרכוש, כמו בתים, כלי רכב וציוד חקלאי. ברשות המיסים אמרו אתמול (א') כי מאז שבת שוהים באזור צוותים ושמאים. אתמול הם נתנו מענה ראשוני למי שביתם נפגע, כולל שיכון במבנה חלופי. עד לשעות אחר הצהריים התקבלו מעל 200 תביעות פיצוי והודעות על נזק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"מרגש אותי שרוב העובדים באים כי הם רואים במפעל בית שני"
סיוע לתושבי הדרום: עסקים ורשויות מציעים אירוח ופעילות
בשל המצב הביטחוני: שטייניץ הורה להפסיק להזרים גז ממאגר תמר לישראל
איך מפוצה מי שביתו נפגע?
המדינה מפצה על נזק לרכוש עקב פעולת מלחמה או איבה. עובדי קרן הפיצויים מס רכוש, בסיוע אנשי מקצוע, יגיעו לאזרח שביתו נפגע ויערכו שמאות. זו תסייע לקביעת הפיצוי הכספי כדי לשקם את הנזק על ידי בעלי מקצוע לפי בחירתו. אם הניזוק לא יכול לטפל בשיקום הנזק, או רוצה שהשיקום יבוצע על ידי המדינה, הוא נעשה דרך חברות משקמות מטעם מס רכוש.
כשיש נזק צריך להודיע לאנשי מס רכוש?
מס רכוש עומד בקשר עם כוחות הביטחון, וסמוך לאירוע, כשמתאפשר על ידי כוחות הביטחון, מגיעים אנשי קרן הפיצויים לאזור הנזק עם שמאים ומהנדסים. הם עוברים בין דירות, עסקים ומשרדים שנפגעו, מסבירים לניזוקים על זכויותיהם ומנחים אותם איך להגיש תביעה. כן יכולים הניזוקים לפנות למשרדי מיסוי מקרקעין ליד מקום מגוריהם/עסקיהם ולהגיש תביעה.
איך מגישים תביעה?
מגיעים לאחד ממשרדי מיסוי מקרקעין עם אישור משטרה כי הנזק נגרם מפעולת איבה או פיגוע, עם מסמכים לפי אופי הנזק (רכב, מבנה, וכדומה). פקיד מיסוי מקרקעין יפתח תביעה, ויפנה לגורם המתאים להמשך טיפול.
ניתן להגיש תביעה מקוונת?
קיים יישום הזמין במחשב ובאפליקציית הרשות, וכולל סרטון המציג את תהליך מילוי התביעה והגשתה. ניתן לשמור כטיוטה את נתוני התביעה, עד לאישורה הסופי ושליחתה לרשות. עם שליחת התביעה מתקבל מספר תביעה, דרכו עוקבים אחר התקדמות הטיפול.
יש איזושהי הגבלת זמן?
כן. הודעה על נזק יש להגיש בתוך שבועיים מיום קרות הנזק, ותביעת פיצוי בתוך שלושה חודשים מיום קרות הנזק.
איך מפצים על נזק לריהוט?
לפי מחירון של סוגי "חפצי בית" ולפי גודל המשפחה. יש בתקנות תקרות תשלום. בכל מקרה אין פיצוי על מזומן, צ'קים, תכשיטים וחפצי אמנות שנפגעו. שווי הפיצוי ייקבע לפי שווי התיקון. אם לדעת מנהל מס רכוש, חפץ כלשהו אינו ניתן לתיקון, שווי הפיצוי יהיה לפי שוויו של חפץ ביתי דומה חדש.
ניתן לבטח את חפצי הבית בערך גבוה מהערך בתקנות?
כן. ניתן לפנות למשרדי מיסוי מקרקעין בטבריה, חיפה, ירושלים ותל אביב או למשרד מס הכנסה אשקלון, למלא טופס "הצהרה לצורך ביטוח חפצים ביתיים", לערוך חישוב של השווי הנוסף של הנכס שברצונכם לבטח, ולשלם פרמיה של 0.3% מהשווי הנוסף. השווי הנוסף לא יעלה על 892,778 שקל. לטופס ההצהרה יש לצרף את שובר התשלום המאשר את תשלום הפרמיה.
הביטוח ייכנס לתוקף אחרי תשלום הפרמיה ואישור קבלת ההצהרה. את התשלום ניתן לבצע בבנק הדואר, במזומן בלבד. לאחר מילוי הטופס וביצוע התשלום יש לשלוח את הטופס והקבלה למחלקת פיצויי איבה ברשות המסים, ולשמור העתק של תשלום הביטוח. הביטוח תקף מהתשלום עד 31 בדצמבר באותה שנה.
ומה לגבי נזקים לכלי רכב?
בעליו יפנו לעובדי מחלקת הפיצויים לצורך אומדן הנזק, ויופנו לתיקון בכל מוסך שיבחרו, ובתנאי שהשמאי מטעם מחלקת פיצויים יאשר את התיקון לפני ביצועו. בעת הפנייה לקרן הפיצויים יש לצרף לטופס התביעה רישיון רכב, אישור משטרה (כולל מספר הרכב וחתימת חוקר וקצין משטרה), ייפוי כוח (אם מגיש התביעה אינו בעל הרכב), הסכם ליסינג (אם הרכב בבעלות ליסינג לטווח ארוך) או שכירות (לבעלי מוניות), אישור מחברת ביטוח (בתיקון בשווי של מעל 10,000 שקל יש צורך לצרף אישור מחברת הביטוח על היעדר תביעה), וצילום של צ'ק או אישור מהבנק על ניהול חשבון על שם הניזוק.
יש גם פיצויים בגין נזקים לרכוש של עוברי אורח?
אם נקלעתם לפעולת איבה וחפצים אישיים שהיו איתכם נפגעו, עליכם לפנות לאנשי קרן הפיצויים הנמצאים בשטח או לאחד ממשרדי מיסוי מקרקעין עם אישור משטרה לפיו הנזק הינו עקב פעולת איבה. השתדלו להציג את החפצים שנפגעו כדי שניתן יהיה לבצע הערכה לנזק שנגרם.
כיצד מפצים על נזקים שנגרמו לעסק?
פיצוי על נזק לציוד עסקי משולם לפי שווי השוק של הציוד במצבו לפני הפגיעה. עליכם להוכיח את בעלותכם עליו. על המלאי ניתן פיצוי לפי שווי עלות המלאי שנפגע (ללא מע"מ), לאחר שצירפתם הוכחות כי המלאי היה בבעלותכם. בפנייה לקרן הפיצויים יש לצרף לתביעה את רשימת הציוד/מלאי שנפגעו, דוח כספי או מסמך לפיהם הציוד/מלאי הם בבעלותכם (חשבוניות רכישה, דוחות מלאי מאושרים על ידי רואה חשבון וכיוצ"ב), אישורי מס הכנסה על ניכוי מס במקור, וכן צילום צ'ק או אישור מהבנק על ניהול חשבון על שם הניזוק. יש להעביר לשמאים המועסקים על ידי רשות המסים את התביעה והמסמכים הנדרשים, וכן כל מסמך שיידרש בהתאם לצורך.
חשוב לדעת: אין לפנות ציוד, מלאי, פסולת או כל חפץ אחר שנמצא בעסק ללא תיאום מוקדם עם שמאי מטעם קרן הפיצויים.