באירוויזיון הזה תצפו עם שני מסכים
לצד השידור העיקרי של התחרות בכאן, המעריצים יוכלו לצפות בשידור נוסף עם פרשנויות, תגובות, סטטיסטיקות ועוד. מאחורי הקלעים תפעל טכנולוגיית Vidpresso של פייסבוק: "כלי חדש שלא נעשה בו כמעט שימוש"
איך זה הולך להיראות? אנחנו נשב כמו תמיד, בסלון מול הטלוויזיה עם הבירה והפיצוחים, אבל לצדנו יהיה גם מסך שני - לפטופ, טאבלט או סמארטפון. על המסך הזה - שאליו יהיה אפשר להגיע דרך עמוד הפייסבוק של כאן - יתנהל שידור משלים עם שיחות וראיונות, פרשנויות, ריכוז תגובות וחוות דעת של צופים מכל העולם, סטטיסטיקות ומה לא. השידור הזה, בניצוחה של חטיבת הדיגיטל בכאן, לוקח את תחרות האירוויזיון למקום חדש, שעד היום היה שמור לשידורי ספורט בלבד: אנחנו נדע יותר, נהנה יותר ובעיקר נהיה מעורבים יותר.
"אנחנו נהיה בין הראשונים שעושים שימוש בכלי ה-Live החדש של פייסבוק", אומר אלעד טנא, סמנכ"ל דיגיטל בכאן, "נספק בפעם הראשונה באירוויזיון חוויה קרובה יותר, עם אורחים והפתעות, דיווחים חיים מהשטח ופרשנויות. המסיבה הכי גדולה של השנה תהפוך לחגיגה אפילו גדולה יותר". מתן דרור, ראש אגף תוכן במחלקת הדיגיטל, מוסיף כי "היום מסך שני הוא ממש חובה באירועים מהסוג הזה והרעיון הוא להפעיל חדר שידור דיגיטלי שיעטוף את תכני האירוויזיון בלי לפגוע בהם".
שלושה שידורים יקבלו תוספת של מסך שני: שני חצאי הגמר שיועלו באתר של כאן ובאתרים נוספים באירופה, ושידור תחרות הגמר שיועבר באתר ארגון השידור האירופאי ובכל אתרי רשויות השידור של המדינות המשתתפות. זה יהיה אחד השידורים הדיגיטליים הגדולים שנערכו אי פעם ובכאן מצפים שהרשת תגעש לצד ההתרחשות על במת האירוויזיון.
את שידורי המסך השני של חצי הגמר יגישו נדב אמבון ואשת בידור ששמה טרם נמסר. את שידור המסך השני של תחרות הגמר יגיש גואל פינטו. בשידורים ישתתפו בין השאר אנשי "ווי ווי בלוג", האורים והתומים של אוהדי האירוויזיון, ויתראיינו חלק מהזמרים והנפשות הפועלות באירוע. אבל גולת הכותרת תהיה ככל הנראה שכבת המידע של השידור: כל אותם מקורות מידע שיזרימו תגובות, חוויות, סטטיסטיקות ותחזיות, יעשירו את חוויית הצפייה ויאפשרו לכולנו להגיד את דעתנו - שאולי תופיע על המסך.
תפעול המידע מהרשת החברתית יעשה על ידי חברת הסטארט-אפ הישראלית Communit 360º, שבאמצעות בינה מלאכותית (AI) עוקבת אחרי פוסטים ותגובות ברשת ומזהה טרנדים, מגמות וסנטימנטים. באירוויזיון בשנה שעברה, למשל, היו הרבה תגובות שבהן השוו את התסרוקת של נטע ברזילי לביורק. מי יודע מה יהיו התגובות השנה. מה שבטוח – הן יופיעו במסך השני של האירוויזיון.
דרורי אומר שכלי ה-Vidpresso של פייסבוק מאפשר להציג יכולות ניתוב תמונה שעד כה לא היו אפשריות בשידורי רשת – לשלב שני מקורות וידיאו על מסך אחד זה בתוך זה או זה לצד זה, להעלות מידע לעיני המנחים כמו בטלפרומפטר, להעלות גרפיקה כמו סטיקרים, טיקרים, סקרים, כותרות, להעלות תגובות גולשים מהפייסבוק עם התמונות שלהם וגם להתאים את השידור לפורמט של אינסטגרם או למסכי סמארטפון אנכיים.
הנשק החדש של פייסבוק
"הכלי הזה מחליף במידה מסוימת את חדר הבקרה", אומר דרורי, "זה מוזיל עלויות וזה כלי מאוד מרשים. זה כלי חדש שלא נעשה בו כמעט שימוש ועושה רושם שהוא Game Changer. אנחנו מאוד מתרגשים לקראת השידור הזה כי זו באמת פעם ראשונה שאנחנו הולכים לעשות בזה שימוש בצורה כל כך נרחבת ועם חשיפה כל כך גדולה בינלאומית".
פייסבוק הביעה עניין הולך וגובר בווידיאו בשנים האחרונות, בין השאר בגלל התחרות מול יוטיוב של גוגל. השקת שורה של שירותי וידיאו חדשים, חלקם ללא פרסומות, נועדה למצב אותה כאלטרנטיבה משמעותית להגמוניה של יוטיוב בעולם הווידיאו באינטרנט, עם כשני מיליארד משתמשים חודשיים. עכשיו מצטרף לזה שירות ה-Vidpresso, אולי הנשק המנצח של החברה. עד עכשיו הוא שימש אתרים כמו רויטרס, באזפיד, CNBC ו-Mashable. האירווזיון הוא כניסה לליגה אחרת לגמרי.
בארגון השידור האירופאי EBU כוססים ציפרניים. כאילו לא די במתחים הביטחוניים, עכשיו יש להם סיבה נוספת לדאגה: האם המסך השני, שמשודר לראשונה באירוויזיון עם טכנולוגיה שטרם נוסתה בהיקף שידור כזה, יצדיק את הציפיות שנתלו בו – הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת התכנים המשודרים? זה לא היה קל להרגיע את האירופאים הנוטים לשמרנות, אבל בכאן מעידים שהם גילו פתיחות והבנה שזה עתיד השידור, וישראל היא המקום המתאים להתחיל בו חדשנות טכנולוגית.
"אנחנו נעבוד תחת מגבלות ה-EBU", אומר דרורי, "ניתן מידע על השירים ותגובות אבל בצורה שלא פוגעת באובייקטיביות שלנו כמשדרים. זו המגבלה העיקרית של ה-EBU ובגלל שאנחנו עושים את זה איתם אנחנו נדרשים לסוג של ממלכתיות. את שני חצאי הגמר נעשה רק אצלנו ולא בשידור הרשמי והם יהיו מעין ניסוי כלים על אמת. אנחנו עובדים צמוד עם פייסבוק אירופה והם מאוד איתנו, ההצלחה שלנו היא הצלחתם".