שתף קטע נבחר

 

עוקפים את המשרד: פעילים הפיצו נהלים להתמודדות עם תלמידים טרנסים

ארגון "מעברים" פרסם קווים מנחים לבתי הספר כיצד להתמודד עם תלמידים טרנסג'נדרים. פעילה בארגון: "אין הנחיות למערכת איך להתנהל בנושא, והשטח צמא לידע". משרד החינוך: "מתווים דרכי פעולה לבתי הספר"

פעילים בקהילה הטרנסג'נדרית הפיצו בימים האחרונים לבכירים במשרד החינוך נהלים והנחיות מיוחדות להתמודדות עם תלמידים טרנסים במוסדות החינוך. זאת לאחר שמטעם המשרד לא הופצו נהלים בנושא.

 

פעילת הארגון מספרת על הנהלים החדשים    (צילום: טל אזולאי)

פעילת הארגון מספרת על הנהלים החדשים    (צילום: טל אזולאי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

באוגוסט האחרון נחשף ב-ynet כי משרד החינוך מעכב מאז 2015 עיגון ופרסום נהלים מוסדרים בכל הנוגע להתמודדות עם תלמידים טרנסג'נדרים במערכת החינוך. בארגון "מעברים" החליטו לפעול באופן עצמאי וגיבשו רשימת המלצות והסברים בכל הנוגע לתלמידים ולאופן ההתייחסות אליהם.

 

בין ההמלצות שפרסם הארגון: באיזו לשון לפנות לתלמיד, מתן אפשרות לבחירת הקבוצה המגדרית אליה יצטרף בזמן שיעורי החינוך הגופני, מתן אפשרות לבחירת חדר השירותים לפי רצון התלמיד ואיסור על חשיפת שמו הקודם. בימים האחרונות הופצו הנהלים למפקחים במשרד החינוך, למנהלי המחוזות ולגורמים הטיפוליים.

ריאיון באולפן ynet פלג בר-לב טרנסים (צילום: טל אזולאי)
בר-לב. "יש בעיה כשאין שום נהלים"(צילום: טל אזולאי)
"יש בעיה כשאין שום נהלים", אמרה פלג בר-לב, פעילה בארגון. "אין חוזר מנכ"ל או משהו שאומר למערכת החינוך כיצד להתנהל, והשטח צמא לידע. אין ידע, לא מכירים את הנושא בכלל, כך שהרבה פעמים תלמיד או תלמידה מגיעים לבית הספר ויוצאים מהארון כטרנסג'נדרים, ובעצם בית הספר לא יודע איך לעכל את הנושא ולהתמודד עם זה".

 

בר-לב סיפרה: "אנחנו חיכינו, עבדנו מול גורמים שונים במשרד החינוך במשך כמה שנים. אנחנו רואים שכרגע הנושא לא מתקדם והחלטנו לכתוב מסמך של קווים מנחים שאנחנו נותנים כארגון, מתוך ניסיון בשטח. בנוסף, אנחנו מקבלים פניות, ונותנים הכשרות לצוותי חינוך עם תלמידים טרנסים".


אילוסטרציה. "האלימות זה סעיף אחד שאנחנו ממליצים להתייחס אליו בחומרה" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה. "האלימות זה סעיף אחד שאנחנו ממליצים להתייחס אליו בחומרה"(צילום: shutterstock)

לטענתה, אלימות כלפי התלמידים היא אחת הבעיות הקשות שעמה הם נאלצים להתמודד. "האלימות זה סעיף אחד שאנחנו ממליצים להתייחס אליו בחומרה. בנוסף, אנחנו מבקשים להביא חינוך מגדרי לבתי ספר, גם לתלמידים וגם למורים עצמם שלא בהכרח מודעים בנושא. יש לנו יש הרבה ידע כקהילה". לפי סקר שערך הארגון ב-2016 בקרב 90 תלמידים טרנסים, עולה כי 71% ספגו הערות בנוגע לביטוי המגדרי שלהם מצד תלמידים אחרים.

 

בפתח מסמך הנהלים של הארגון נכתב: "כיום מסגרות חינוכיות רבות אינן מאפשרות התפתחות תקינה לילדים מגוונים מגדרית, זאת ערב התייחסות לא מתאימה וחוסר ידע באשר לדרכי ההתייחסות המתאימות". במסמך נכתב כי השאיפה היא שהקווים המנחים יבואו לידי ביטוי במדינות מחייבת מטעם מערכת החינוך.

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מתווה לבתי הספר דרכי פעולה למענים שיש לתת לתלמידים טרנסג'נדרים בהיבט הרגשי והסביבתי. המשרד אף נותן תמיכה וליווי לבתי ספר שפונים לקבל סיוע בעניין באמצעות אנשי מקצוע מומחים מהמשרד. במקביל, עובד המשרד על מסמך בנושא יחד עם אנשי מקצוע חיצוניים בתחום. הדבר מצריך למידה וזמן לשם ניסוח מדיניות שתחייב את כלל מערכת החינוך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל אזולאי
בר-לב. פעילה בארגון שפרסם את ההנחיות
צילום: טל אזולאי
מומלצים