שתף קטע נבחר
 

אסון בלתי נמנע? כמעט אף הבטחה לשיפור הבטיחות במנופים לא מומשה

כך לא נלחמים בתאונות המנופים: בעקבות קריסת המנוף באתר הבנייה ביבנה, שגבתה חיי 4 פועלים, בדקנו מהן התוכניות שהוצעו כדי לטפל בליקויים הבטיחותיים בתחום - וכמה יצאו לפועל. המסקנה: רובן נשארו על הנייר. יו"ר ועד המנופאים מתריע: מאות מנופים ברחבי הארץ אינם תקינים

 

צפו: אסון קריסת המנוף    (צילום: אלי סגל)

צפו: אסון קריסת המנוף    (צילום: אלי סגל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

את האסון  המחריד שאירע היום (א') בבוקר באתר הבנייה ביבנה בו איבדו את חייהם ארבעה עובדים בקריסת מנוף היה אולי אפשר למנוע - לו רק הצעדים שסוכמו בהסכם להגברת הבטיחות בענף הבניין לפני מספר חודשים היו יוצאים לדרך. כך אפשר להניח לכל הפחות מאחד הסעיפים, שטרם יושם, ושנוגע להסדרת התחזוקה ותקינות מאות המנופים המופעלים ברחבי הארץ.

 

"סכנה לציבור": המנופאים מזהירים ממפעילים ללא רישיון

ההפקרות בענף הבנייה: "סירבתי לעבוד על המנוף בגלל רוח מסוכנת - ופוטרתי"

המשקולת נשמטה, 4 עובדים נהרגו: מנהלים עוכבו לחקירה

הבטחות באוויר: עשרות הרוגים בענף הבנייה מתחילת 2018

שני אסונות ביום: שני פועלים נפלו מגובה ונהרגו

 

בשלב זה חקירת האירוע נמצאת בתחילתה ומבדיקה ראשונית של התאונה עולה, כי ככל הנראה לא חובר פין ביטחון לחלק שפורק מהמנוף. אלא שבשטח נראה כי לא נעשה כמעט דבר במאבק בהפקרות השוררת בתחום הבטיחות בענף הבניין, בדגש מיוחד על הפעלת עגורנים באתרים, הבאה לידי ביטוי הן בשימוש במנופים ישנים ורעועים שלא נבדקים ומטופלים כראוי, והן בהעסקת מפעילי עגורנים שלא עברו כל הכשרה. הפקרות זו מסכנת לא רק את העובדים בענף, אלא גם את העוברים ושבים, כפי שארע בתאונה הקשה אשתקד שבה איבדה את חייה עוברת אורח בכפר סבא.  

קריסה מנוף אתר בנייה יבנה (צילום: אבי מועלם)
זירת התאונה באתר הבנייה ביבנה(צילום: אבי מועלם)

 

בהסכם, שנחתם בחודש נובמבר האחרון בין ההסתדרות למשרדי הממשלה האמונים על נושא הבטיחות, העבודה והרווחה, האוצר והשיכון, נקבעו שורה של צעדים לשיפור התחום הפרוץ, שברובם טרם יושמו. חלק משמעותי בהסכם נגע לתחום תחזוקת והפעלת העגורנים באתרים, שעלולים להוות פצצה מתקתקת בשל גילם המתקדם ותחזוקה לקויה, כמו גם בשל הפעלתם על ידי עובדים ללא הכשרה מתאימה.

 

בעקבות אסון קריסת המנוף, בדקנו מהן התוכניות שהוצעו כדי לטפל בליקויים הבטיחותיים בתחום המנופים - וכמה מתוכן יצאו לפועל. הממצאים מעלים סיבות לדאגה.

 

עיכוב בתוספת בודקי מנופים

אחד הסעיפים נוגע להסדרה על פי חוק של האחריות לכלל היבטי תחזוקת המנוף, תקינותו, תחזוקתו השוטפת והעמדתו באתר באופן בטיחותי.

 

המצב בפועל: החוק הומר לתקנות עגורן צריח חדשות, שנכון לעכשיו נמצאות בעבודה ואמורות להיות מוכנות עד סוף 2019. עוד נקבע כי לשם הגברת הבטיחות בתחום, ייקבעו תוך שלושה חודשים קריטריונים חדשים להרחבת מספר בודקי המנופים המוסמכים בישראל, שעומד כיום על תשעה בלבד. עם זאת שלושת החודשים חלפו מזמן – ואין עוד קריטריונים באופק.

 

משרד העבודה מסר בתגובה כי באשר למספר הבודקים המוסמכים, "במהלך השנה האחרונה, גדל מספר הבודקים המוסמכים לעגורני צריח במעל 100% (משישה פעילים ל-13), וזאת בזכות קורס שמינהל הבטיחות במשרד יזם ומימן באופן וולנטרי. בנוסף למהלך המשמעותי של שינוי הקריטריונים שהוביל להכפלת מספר הבודקים, אנו בוחנים את מערך הבטיחות שקבעה הרגולציה לעגורני צריח, אל מול הנהוג במדינות אירופה ובראשן גרמניה ובריטניה, על מנת לייצר מצד אחד היצע מספק של בעלי מקצוע ברמת כשירות מספקת שיאפשרו לשוק להתנהל מחד בגמישות התפעולית הנדרשת לו ומאידך תשמר את רמת הבטיחות שאנו אחראים לה בכל הנוגע להפעלת העגורנים".

 

דברים אלה ממש לא מרגיעים את יו"ר ועד המנופאים, דן ורשבסקי. "התחזוקה של המנופים זה פשע", הוא אומר. "וזה מתקשר לתאונה שאירעה היום, כי מי שאחראי על התקינות של המנוף הם חברות המנופים, כשבפועל, מי שמרכיב כיום את המנופים ומתקן אותם, לא עובר כל הכשרה. גם אם אלו אנשים מנוסים שפרקו אלפי מנופים, הענין הוא שהם לא עוברים הכשרה מסודרת ומוסמכת, אלא רק קורס של שבועיים לעבודה בגובה תרנים, וזהו. גם הטכנאים שמתקנים את המנופים מטעם חברות המנופים, לא עוברים כל הכשרה מיוחדת".

 

להערכתו של ורשבסקי, מבין כ-1,300 המנופים המופעלים ברחבי הארץ וכ-200 מנופים מעבר לקו הירוק – מאות אינם תקינים. "הקבלנים מזמינים חברת מנופים שתתקין את המנוף, ולאחר שהיא מתקינה אותו הם מזמינים בודק מוסמך לבדוק אותו ולוודא שלא יקרוס. מכיוון שהבודקים מועסקים כעצמאים על ידי מזמין העבודה באתר ומועסקים על ידיהם במספר אתרים, ברור שאם הם יפסלו מנוף יהיה להם קשה לקבל עבודה".

קריסה מנוף אתר בנייה יבנה (צילום: אבי מועלם)
המנוף שקרס ביבנה(צילום: אבי מועלם)

החוק אושר במהירות, אבל ייכנס לתוקף רק בעוד חודשיים

סעיף נוסף בהסכם קבע קידום הצעת חוק להעסקת מנופאים על ידי חברות ייעודיות על מנת לתרום להסדרת השוק ולמנוע שימוש ברישיונות מזויפים.

 

המצב בפועל: החוק אכן אושר במהירות ב-31 בדצמבר, תוך שהוא מטיל את האחריות לזכויות ובטיחות העובדים על חברות כוח האדם המתמחות בנושא. עם זאת, הוא עתיד להכנס תוקף רק בחודש יולי הקרוב, לאחר שניתן לחברות זמן להתארגנות לשינוי.

 

המאבק ברישיונות מזויפים: רק חלק מהסעיף יצא לפועל

סעיף נוסף בהסכם קבע הוראות שנועדו לצמצם את התופעה של רשיונות מזויפים והפעלת המנופים על ידי עובדים שאינם מוכשרים לכך, באמצעות הדפסת רישיונות קשים לזיוף והוספת תמונה למאגר בעלי הרישיון, על מנת להקשות על שימוש ברישיון מזויף. לפי ההערכות, כ-300 מפעילי עגורנים עובדים כיום באתרי הבנייה ללא רישיון כחוק.

 

המצב בפועל: שינוי זה ייכנס בחלקו לתוקף ב-15 ביוני, אז יחויבו מפעילי המנופים בהזדהות באתר הבניה עם רישיון נהיגה או רישיון הפעלה קשיח שינפיק המשרד. עם זאת ורשבסקי מציין כי שני חלקים חשובים בהסכם לא יושמו ולא צפויים לצאת לדרך בעתיד הנראה לעין – זיהוי העובדים באתר באמצעות אפליקציה יעודית שתכלול את תמונת מפעיל העגורן, וכן בדיקה פיזית יומיומית של המנופאים ודיווח על ידי מנהלי האתר.

 

הכשרת האתתים: "תחום פרוץ שאין לו עדיין מענה"

ההסכם קבע סעיף נוסף, שטרם יושם ושנועד להסדיר את נושא העסקת האתתים, שאחראים להכוונת המנופים באתרים ולקשירת המטענים אליהם. במסגרת זו נקבע כי כמענה לאתתים בעלי הכשרה בלתי מספקת באתרי הבנייה, יוגבר הפיקוח להבטחת אתתים מוסמכים כדין.

 

המצב בפועל: גם כאן, ורשבסקי מחדד, כי תחום ההכשרה פרוץ לחלוטין, כשבאתרים רבים מועסקים עובדים זרים מסין, בניגוד להתרים שניתנו להם – כפי שנחשף בעבר ב-ynet. "כשהאתתים לא דוברים את השפה, זה עלול ליצור אי הבנות בינם לבין המנופאים וזה מסכן את כל השוהים באתר ובסביבתו", מתריע ורשבסקי. "הנושא בטיפול משרד העבודה והרווחה אבל עדין אין לו מענה. גם מצידה של רשות ההגירה והאוכלוסין אין כל התייחסות לכך שהעובדים הזרים עוברים על ההיתרים".

 

כפי שהסביר בעבר ל-ynet ורשבסקי, פעמים רבות מוצאים את עצמם מפעילי המנופים תחת לחץ מאסיבי באתרי הבנייה, שאף מסלים לכדי אלימות. "המנופאי הוא לב ליבו של האתר", הוא מפרט. "אם מפעילים עליו לחץ, אפשר לקדם את הבנייה יותר מהר, וכשלמנופאי אין גב ומישהו ששומר עליו, הוא עלול להכנע ללחץ ולעתים לעבור על חוקי הבטיחות. אם הוא יסרב - יחליפו אותו".

 

התאונה התרחשה באתר בנייה בשכונת יבנה הירוקה, שכונה ענקית שנבנית במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. בעקבות המקרה עוכבו לחקירה במשטרה שמונה בעלי תפקידים שונים באתר העבודה, בהם מנהלים באתר הבנייה ויזם בכיר, וכמה מהם ייחקרו באזהרה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
הקטל בענף הבנייה
צילום: אבי מועלם
מומלצים