מחקר: שימוש בטלפון בזמן קניות בסופר עולה לכם ביוקר
בדקתם מה אתם צריכים, הגעתם רעננים ומוכנים למשימה, ולבסוף - הטלפון הנייד מוציא אתכם מריכוז וגורם לכם לקנות את מה שלא התכוונתם. מחקר אמריקני חדש מצא ששימוש במכשיר החכם משפיע על הקניות שלכם - ולאו דווקא לטובה
כולם יודעים ששימוש בטלפונים סלולריים גורם להסחת דעת בזמן הנהיגה, אבל האם דעתנו מוסחת מהטלפונים גם בזמן קניות בסופר? מחקר אמריקני חדש מצא ששימוש בטלפון סלולרי בזמן קניות עלול להשכיח מהצרכן את המוצרים שתכנן לקנות ולגרום לו לרכוש מוצרים שכלל לא התכוון ושאין לו בהם שימוש.
גל התייקרויות בדרך? "ארנונה של מנהטן, תשתיות של ניו דלהי"
מלפפונים ועגבניות בלבד: היוזמה להציף את הסופר בפלסטיק צומצמה מתחילת השנה: עלייה של 2.8% במכירות מוצרי החלב
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החוקרים טוענים שההשפעה של השימוש בטלפון בסופרמרקט מתרחשת כאשר הקונה משוחח על פעילויות שאינן קשורות לקניות, כמו שיחות טלפון, שליחת סמסים או וואטסאפ, קריאת דואר אלקטרוני או אפילו האזנה למוסיקה.
הסחת הדעת של הצרכן התרחשה גם כאשר הטלפון היה בשימוש רק בחלק מזמן הקניות. החוקרים סבורים שהמשמעות של ממצאי המחקר היא שהטלפון שלנו עלול להמשיך להסיח את הדעת ולהשפיע על המחשבות שלנו, גם כאשר סיימנו את השימוש בו.
"מצאנו במחקר שלמרות ששימוש בטלפון הטלפון משפיע לרעה על האופן בו אנו עושים קניות בסופרמרקט, רוב הצרכנים לא היו מודעים לזה או סברו שאין לשימוש כל השפעה על ההתנהגות שלהם", אמר פרופסור מייקל סקינדרה, מומחה לשיווק מאוניברסיטת פיירפילד בקונטיקט ארצות הברית שעמד בראש המחקר. "הרוב המכריע של הקונים שהשתתפו במחקר היה סבור שלטלפונים ניידים אין שום השפעה שלילית על האופן בו הם מבצעים את הקניות".
במהלך המחקר ביקש פרופ' סקינדרה ועמיתיו מ-231 בני אדם לערוך קניות בסופרמרקט תוך כדי שהם צופים בסרטון בו רואים אדם אחר מבצע קניות. בסרטון הקונה עובר בין המדפים, בוחן, מרים את מוצרים ולעיתים מכניס אותם לתוך העגלה ולעיתים מחזיר אותם למדף. המשתתפים התבקשו להסתובב בסופרמרקט ולקנות רק את המוצרים שאותו אדם המופיע בסרטון הכניס לעגלה.
המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת שמעה מוסיקה בחלק או בכל זמן הצפייה שלהם בסרטון. חלקם קיבלו הודעות תוך הצפייה. הקבוצה השנייה - צפתה בסרטון ללא כל הפרעה.
החוקרים מצאו כי צרכנים שהשתמשו בטלפונים שלהם תוך כדי הצפייה חרגו בצורה משמעותית יותר מרשימת הקניות שהתבקשו לבצע והכניסו לסל שלהם כ-9% יותר פריטים ממה שהתבקשו.
"מממצאי המחקר שלנו עולה כי טלפונים ניידים הופכים לגורמים המסיחים את הדעת עבור צרכנים רבים, ועלולים לגרום להם לשכוח פריטים שהם רצו לקנות או לקנות פרטים שהם לא צריכים", הסביר פרופ' סקינדרה. "הממצאים שלנו עשויים להשפיע על התפיסה של הצרכנים לגבי השימוש בטלפון הנייד תוך כדי שהם מבצעים קניות, ולשכנע אותם לחשוב על האופן שבו הטלפונים החכמים האלה משפיעים על חיינו - לחיוב ולשלילה".
סיגל אלון סידליק, פסיכולוגית ראשית של שירותי בריאות כללית, מוסיפה: "המחקר מראה שגם לשימוש בטלפון רק בחלק מהזמן של הקניות יש השפעת הסחה. מצד שני, יש שמשתמשים בטלפון כדי לשמור רשימת קניות וזה יכול להיות יעיל. באופן כללי כדאי להיות מודעים לגורמים המסיחים את הדעת בעת הקניות ולהפנות לכך תשומת לב. מומלץ להיעזר ברשימה של קניות וכדאי תמיד לעצור רגע לפני השלמת הקנייה, לנתק את השיחה ולשים לב מה הכנסנו לעגלה".