שתף קטע נבחר

 

4 שיטות שיגרמו לילדים לקרוא ספרים

האם אפשר לגרום לדור הסמארטפונים שמחפש כל הזמן גירויים חדשים לאהוב ספרים? האתגר שעומד בפנינו הוא לנסות להבין מה ואיך ילדים אוהבים לקרוא, ולא להשוות את סוג הקריאה שלהם היום לאלו של העבר. לכבוד שבוע הספר - כך תעשו את זה נכון

הסיסמה הרווחת אצל מחנכים והורים - "מי שקורא הרבה מצליח בלימודים, ואפילו בחיים בכלל, אם לא תקרא הרבה אוצר המילים שלך יהיה דל". אמירה זו מתבססת בעיקר על ניסיון חיים אך בתקופה הנוכחית ועם הטכנולוגיה המתפתחת אנו רואים שיש לאתגר את הילד במיומנויות קריאה בצורה חוויתית ולא כפייתית.

 

הילדים של היום עמוסים מתמיד. אחרי חובות של בית הספר, שיעורי-בית וחוגים, מתחרים על זמנם הפנוי משחקי המחשב, האינטרנט, הטלוויזיה, החברים והטלפון הצמוד אליהם. אז איך מעודדים ילדים לקריאה במאה ה-21? אולי כדאי קודם כל להבין שאי אפשר להיאבק בעולם הטכנולוגי, בעולם שבו הילדים שלנו חיים היום, אבל האמת היא שלא צריך, אנחנו לא במלחמה.

 

עודדו אותם לבחור ספרים שמעניינים אותם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עודדו אותם לבחור ספרים שמעניינים אותם(צילום: shutterstock)

אנחנו צריכים להבין שהעולם שסביבנו השתנה ואיתו גם נורמות ותפיסות הקריאה. האתגר שעומד בפנינו עכשיו הוא לנסות להבין מה ואיך ילדים אוהבים לקרוא, ולא לשפוט אותם על מה הם אוהבים או להשוות את אופן/כמות/סוג הקריאה שלהם היום לאלו של העבר.

 

איך לגרום לילדים לקרוא?

1. אפשרות בחירה: יש לאפשר להם לקרוא מה שהם רוצים. כן, גם אם זה לא חומר הקריאה שנראה לנו המתאים ביותר. קריאה עונה על צרכים רבים ומגוונים. היא מאפשרת פורקן רגשי ושחרור של רגשות קשים באופן מבוקר (אפילו אם הם "נגדנו").

 

עודדו אותם לבחור את הספרים שהם רוצים, שמעניינים אותם. הם יכולים להיות מצחיקים, עצובים, קצרים, ארוכים, עם הרבה איורים או בלי איורים בכלל, על בנים, על בנות, על חיות וכו'. אם הספר הראשון שבחרו לא "תופס" אותם - לא נורא (וודאי שלא צריך לסיים אותו בכוח). תנו להם לנסות ספר אחר. עודדו שיח סביב החיפוש עצמו, שדרכו תתחברו לעולמם המגוון של הילדים. שאלו: "למה לא אהבת את הספר הזה?", "איזה סרטים את אוהבת?", "איזה נושאים מעניינים אותך?" וכדומה.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

2. דרכים שונות של קריאה: זכרו שכמו שהעולם שסביבנו משתנה, גם פעולת הקריאה משתנה. הדימוי המסורתי של קריאה - כאקט אישי ופרטי שמחייב ריכוז, התכנסות פנימה או רוגע - לא בהכרח רלוונטי לילדים של היום. אפשרו להם גם דרכים שונות של קריאה: לקרוא ביחד, אפילו מאותו ספר בו-זמנית; לקרוא במקביל לפעולות נוספות שהם עושים, לקרוא בעמידה או בשכיבה ועוד.

 

 

3. פיתוח מיומנויות הקריאה: חשוב לזכור שקריאה היא מיומנות נרכשת, כמו כל מיומנות אחרת. כמו שאף אחד לא מתחיל לשחק משחק בשלב הקשה ביותר, כך גם כמעט אף אחד לא מתחיל מיד לאהוב ולקרוא ספרים. ככל שאנו מקריאים יותר לילדים וככל שהם קוראים יותר, הם מפתחים את מיומנויות הקריאה שלהם, הם לומדים מאיתנו איך ניגשים לספרים, איך מתרגשים מספרים, איך מפרשים ספרים, איך חולקים ספרים, איך בוחרים ספרים ואיך נהנים מספרים.

 

לכן חשוב להמשיך להקריא לילדים הרבה אחרי שהם יודעים לקרוא לבד. כך אנו יכולים, למשל, לאתגר אותם בספרים שהם עדיין אינם יכולים לקרוא לבד מבחינת היכולת האוריינית שלהם, אך הם כן מעניינים אותם מהבחינה נושאית.

 

4. יצירתיות: מגוון הפעילויות שאפשר לעשות בעקבות הספר (או לפניו) הוא אינסופי. יש ספרים שמזמנים פעילות כמו יצירה, בישול, המחזה, תנועה ועוד. אפשרו לילדים להציע תגובות לספר במגוון דרכים מתוך עולמם. זו יכולה להיות שיחת וואטסאפ בין שתי דמויות; סטריפ של קומיקס, דמות של משחק מחשב המבוססת על אחת הדמויות או על עולם הספר או סרטון של סטופ-מושן שהילדים יצלמו ויערכו בעצמם באמצעות הטלפונים שלהם.

 

לצד זה, זכרו שלעתים דיון מעניין עם הילדים יהיה משמעותי ומספיק ולפעמים עצם הקריאה והפקת ההנאה ממנה היא תוצר מספיק. כל ספר שילד נהנה ממנו הוא עוד צעד בכיוון של עידוד הקריאה בקרב הילדים. הוא יוביל לעוד ספר, ולעוד אחד, ולעוד אחד. ומשם - העולם גדול.

 

קריאה היא מיומנות נרכשת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קריאה היא מיומנות נרכשת(צילום: shutterstock)

דמיון ואמפתיה

החשיפה לספרי הילדים תאפשר לילד להתנסות בחוויות של אמפתיה והזדהות עם דמויות ומצבים אנושיים מתוך הספרים.הקריאה מסייעת להתמודד עם המציאות ועם בעיות שקשה להתמודד איתן ישירות. הילד שואב כוח מחבריו הספרותיים, המתחבטים באותן שאלות כמוהו, ולומד דרכי פתרון שונות.

 

הספרות מעניקה חיזוקים למה שהילד יודע וחושפת אותו לתופעות חדשות, המעשירות את אוצר הידע שלו על העולם. היא נותנת ביטוי לדמיונותיו, שלב חיוני וטבעי בתהליך התפתחותו. ילדים רבים שרויים בתקופות של מתח, וספר טוב תמיד יכול להשכיח מתח וחרדות. בעזרת ספרים ניתן להפליג בדמיון, להירגע ולהתנתק מבעיות ההווה. קריאת ספרים היא אחד הדברים הכי בסיסיים וחשובים שיש ובמיוחד בגילאים הצעירים.

 

קראו עוד:

מחקר מצא: איך לגרום לילד לקרוא ספרים 

טעויות של הורים שגורמות לילדים להיצמד למסכים

הדרך היצירתית לגרום לילדים לקרוא

 

אוצר מילים

מחקרים שבדקו את ההשפעה של הקראה לילדים על המיומנויות השפתיות שלהם הוכיחו כי הקראת ספרים לילדים משפרת את הבנת הנקרא של הילד ומזמנת אפשרות לשמוע ולהכיר מילים חדשות בתוך הקשר טבעי, ובמשך הזמן מובילה לרכישה של מיומנויות שפה נרחבות. ככל שתלמידים קוראים יותר בבית או בשעות הפנאי, כך משתכללת יכולות האורייניות שבאות לידי ביטוי בבית הספר כגון: אוצר מילים עשיר ורמה גבוהה של הבנת הנקרא (סטיבן קראשן, 2004).

 

כמו כן, חשוב לתת חיזוקים חיוביים. הספרות מעניקה חיזוקים למה שהילד יודע וחושפת אותו לתופעות חדשות, המעשירות את אוצר הידע שלו על העולם. הספרות נותנת ביטוי לדמיונותיו, שלב חיוני וטבעי בתהליך התפתחותו.

 

אנו מאמינים שתפקידו של ההורה והמחנך לאפשר לכל ילד לזהות את הפוטניצאל הכרוך בכל ספר וספר, וזאת בפעילות משותפת ולא רק קריאה דמומה בכיתה והצגת דוח קריאה. פעילות המשותפת תעודד בני נוער לקרוא יותר ספרים.

 

כוחה הגדול של הספרות איננו רק בהשגת מידע. קריאה של יצירות ספרות היא דרך של בריאת עולמות, בריאה באמצעות הלשון. בין המילים ובין השורות יוצרים הקורא הצעיר והבוגר את היצירה ואת עצמם מחדש.

 

הסופר ק.ס. לואיס כתב: "אנחנו קוראים כדי לדעת שאיננו לבד". אנחנו מקווים שהקריאה והשיח מסביב לספר יהיו עבור הילדים הזדמנות ליהנות מחוויה אישית מצמיחה ולגלות שהם לא לבד.

 

 ד"ר חיית שחם היא ראש המסלול להכשרה לבית הספר היסודי במכללה האקדמית בית ברל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אפשרו להם דרכים שונות של קריאה
צילום: shutterstock
מומלצים