שתף קטע נבחר

הרשתות גוזרות קופון? הפירות יקרים גם ישירות מהחקלאי

צרכנים שעברו לקנות מאתרי אינטרנט שמוכרים "ישירות מהשדה", לא בהכרח חוסכים כסף, למרות שהם חותכים מתווכים בדרך. הסיבות: האיכות של התוצרת גבוהה יותר ועלות המשלוחים מייקרת את העסקה. צרכנית: "יקר לי וזה מתסכל אבל אני לא חוזרת לקנות בסופר". קנייה ישירות מהמשק לעיתים קרובות זולה יותר, אבל לא זמינה לכל הצרכנים

 

מחירי הפירות בשיא. צפו בריאיון עם יו"ר התאחדות האיכרים באולפן ynet    (צילום: אלי סגל, שמוליק דודפור)

מחירי הפירות בשיא. צפו בריאיון עם יו"ר התאחדות האיכרים באולפן ynet    (צילום: אלי סגל, שמוליק דודפור)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מחירי הפירות (וחלק מהירקות) בשמיים, ואם רציתם לחסוך כסף, לתמוך בחקלאים ולא לקנות דרך ירקניות או רשתות השיווק, אלא מאתרים שמציגים סחורה ישירות מהחקלאי - לא בטוח שתשלמו פחות. המחירים ברשתות השיווק לעיתים נמוכים יותר או זהים, או שהחיסכון לא גדול בהתחשב בכך שיש גם עלות משלוח להזמנה דרך האתרים הללו.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

התייקרות הפירות והירקות: "המחירים בשמיים - צריך לשקול היטב מה לקנות"  

מאז המחאה החברתית מחירי הפירות זינקו ב-70%

הפלפלים בבקעת הירדן מתייבשים - והמחירים נוסקים

   

שזיף ב-40 שקל לק"ג, משמש ב-30 שקל לק"ג, תפוח מוזהב ב-14 שקל לק"ג, אגסים ב-17 שקל לק"ג ודובדבנים ב-99 שקל לק"ג. את המחירים הלא נמוכים האלה מצאנו באתרי מכירה ישירה של ירקות ופירות.

מחירי פירות באתר מושבניק (צילום מסך)
מחירי פירות באתר מושבניק(צילום מסך)
  

אחת הסיבות העיקריות למחירי הפרימיום, היא שלא מדובר באמת בקנייה ישירה מחקלאים, אלא באתר שבעצם מתווך בין חקלאים לצרכנים וגוזר בעצמו קופון בדרך. בדרך כלל זה קופון קטן מהקופון של רשתות השיווק והחברות הסיטונאיות וגם החקלאי מרוויח יותר, אבל הצרכנים לעיתים קרובות משלמים יותר.

 

חקלאי אמר ל-ynet: "רוב האתרים האלה הם של סיטונאים. יש כמה כאלה שבאמת מוכרים כמעט ישירות מהצרכנים, אבל יש עדיין יד מתווכת באמצע. אי אפשר בלי. זו אחת הדרכים של החקלאים לצאת מלפיתת המוות של הרשתות שקורעות אותם במחירים ומייבאות פירות - אם הם לא מתקפלים".

 

"אם נגדיל את נפח המכירות - המחירים יירדו"

לפי אייל יעקובי, אחר מבעלי אתר המכירה הישירה מחקלאים שוקבוק, שמחיריו לרוב לא מאוד גבוהים יחסית למתחרים, הסיבות לתמחור הגבוה מגוונות, אבל עיקרן: נפח הפעילות הקטן. באתר קונים 700-600 לקוחות בשבוע. "אנחנו יכולים להתמודד גם עם 10,000 לקוחות בשבוע. ככל שהמכירות שלנו יעלו - המחירים יירדו משמעותית, אני מוכן להתחייב על כך. אצלנו, התלות של המחיר לצרכן היא בהתאם למחיר שהחקלאי מבקש.

 

"בנוסף, אנחנו בניגוד לרשתות, לא עושים ספקולציות על פירות וירקות: לא מורידים את המחיר של ירק אחד, כדי למשוך קונים ולהעלות מחירים של מוצרים אחרים.

 

"סיבה נוספת ומשמעותית ביותר היא המשלוחים. זה דבר מאוד יקר. אם הייתי אומר לצרכנים: בואו תלקטו לבד, תאספו לבד - המחירים היו נמוכים בהרבה. גם האיכות היא פרמטר במחיר, לעומת רוב הרשתות האיכות אצלנו טובה יותר. בנוסף, אנחנו מחייבים את הלקוח יומיים אחרי שהוא מקבל את המשלוח. אם לא היה מרוצה ממשהו - הוא לא משלם. והכי חשוב: שקיפות. אם אנחנו גובים 12 שקל למלון שמשקלו 2 ק"ג, זה המחיר גם אם משקלו 2.5 ק"ג. אם המוצר מגיע קטן מהתקן תקבלי שניים. לרוב הוא גדול מהתקן. באתרים של הרשתות המחיר יכול לקפוץ לך פלאים".

    ()
 

אלי זילברמן, אחד מבעלי שוקיט, אתר שמציע משלוחי פירות וירקות מהירים, מסביר: "אנחנו עובדים עם חקלאים שמגדלים סחורה ברמת איכות גבוהה מאוד. יש לנו 12 בתי אריזות שפזורים בתל אביב ומציעים משלוח מהיר. כדאי להשוות אותנו למחירי ירקניות ולא למחירי סופר. לעומת ירקנים, אנחנו זולים בלמעלה מ-15%".

 

ובכל זאת המחירים לא תמיד נמוכים.

"המחירים גבוהים בכל השוק בשל מחירי הדלק, המים, מזג האוויר. יש פחות יבול אז מי שיש לו מוצר נדרש מעלה את המחירים, אבל אצלנו יש פחות ידיים בדרך ואנחנו מאפשרים לכל הצדדים להרוויח".

 

נראה שהמחירים לא נמוכים גם מפני שהצרכנים מוכנים לשלם. צרכנית שקונה באתרים האלה אמרה ל-ynet: "אני רוצה את הפירות והירקות הכי טובים, טריים, ישר מהחקלאי ולעיתים קרובות מאוד הם עומדים בהבטחה הזאת. לרוב יקר לי וזה מתסכל אבל אני מוכנה לשלם כי קשה לי לחזור לאחור לפירות המדולדלים שנמכרים בסופר, התמכרתי לטריות".

 

בינתיים, במשרד החקלאות מנסים לפעול להורדת מחירים, באמצעות חיתוך דמי התיווך. המשרד הודיע לאחרונה על כוונה להעניק 20 מיליון שקל לחברות שיציגו זירות מסחר דיגיטליות לתוצרת חקלאית טרייה. מדובר במכירה שקופה מהחקלאי לסיטונאי, או לקמעונאי.

 

לא ברור מתי זה יקרה שכן המשרד ידוע בסחבת שלו בתחום. לאחרונה ספג ביקורת קשה בדו"ח מבקר המדינה על עיכובים של קרוב ל-20 שנה בהקמת שוק סיטונאי חדש במסובים שאמור היה להקטין את פערי התיווך ולהשביח את התוצרת.

 

    ()

לעיתים קרובות - זול לקנות ישירות מחקלאים

מבדיקה עולה שקנייה ישירה באמת מחקלאים, כלומר נסיעה למושב וקנייה מידו של החקלאי או בני משפחתו, כן מורידה את המחירים, אם כי לעיתים קרובות לא בהרבה. למשל, במכירה ישירה אצל רמי קנטור תמצאו ענבים ירוקים ב-22 שקל ל-800 גרם.

 

במשק שוורצברג במושב עמיקם מוכרים נקטרינות ב-15 שקל ל-1.5 ק"ג ובגוש עציון מוכרים דובדבנים ב-60 שקל לק"ג לעומת 99-80 שקל ברוב השוק.

 

אולם, יש פה בעיית נגישות. לא כל אחד יכול להגיע למושבים כדי לקנות ישירות מחקלאים. בנוסף, חקלאים רבים מעדיפים למכור סחורה שתניב להם רווח כמו גידולים אורגניים, פירות מיוחדים (הלהיט הנוכחי הוא תות עץ אפגני, למשל), ירקות פרימיום (כמו קייל) או גידולים הידרופוניים, שמבדלים את התוצרת שלהם ממה שנמכר ברשתות.

 

מגדל פירות קיץ שמוכר ישירות לצרכנים, טוען שהחקלאים עלו על נוסחה מנצחת לתשואות גבוהות יותר מהשוק הסיטונאי ורווח לצרכן: מכירה ברווח של 150%. "זה זול לצרכן וזול לחקלאי".

 

החקלאי מידן קלופ התפרסם כשחילק עגבניות חינם בימים בהם מחירי העגבניות התרסקו. הוא הפסיק לגדל עגבניות, וכעת הוא עוסק במכירה ישירה לצרכן. "אני מוכר יותר בזול מהרשתות, אם לא משווים אותי לסחורה לא טובה שנמכרת בחלקן, או למבצעים על סחורה מקירור שתתקלקל עוד שבוע וחייבים להיפטר ממנה, או לייבוא מטורקיה.

 

"רוב המכירות הישירות זולות מהסופרים, אבל זה נכון שלא בהרבה. צרכנים רוצים לקנות אפרסק ב-5 שקלים לק"ג ואין כזה. רק עלות הגידול של מלפפון היא 3.5 שקלים לא כולל ההוצאות מסביב. והכל עלה. ב-2009 שילמתי על אריזות 250 אלף שקל והיום על אותה כמות אני משלם 400 שקל. התשומות טסו פי 2, ומספר החקלאים הולך ויורד. המכירה הישירה יותר יקרה מהמבצעים בסופר ויותר זולה ב-30%-10% מהמחירים הרגילים".

 

מה המחירים שלך?

"נקטרינה אני מוכר ב-9-7 שקלים לק"ג - זול. שרי אדום 14-11 לקילו כשבסופרים 18-19 שקל. אפרסק לבן 11-10 שקל לק"ג, משמש 20 שקל ל-1.5 ק"ג כלומר 15 לקילו, אבטיח אני לא מוכר כי השנה הוא יקר מאוד ויש גם וירוסים. צרכנים קונים ב-8-6 שקלים לק"ג במקום בשקל. המחירים עולים בכל סוגי הפרי, כי שטחי הגידול מצטמקים - חקלאים יוצאים מהענף".

משק יעקובובסקי (צילום: טוני יעקובובסקי)
משק יעקובובסקי(צילום: טוני יעקובובסקי)
 

"אומרים לי 'ברמי לוי יותר זול', אבל אחר כך חוזרים להודות לי"

גם תומי יעקובבוסקי ממשק יעקובובסקי במושב צופית ליד כפר סבא, מוכרת ישירות לצרכן, היישר מהעץ. "זה מיזם שלי ושל אחי, חקלאי שכמעט קרס בגלל רשתות השיווק. התחלנו למכור בשווקי איכרים וקניונים. ואז עלה הרעיון להזמין צרכנים אלינו למשק ישירות. אנחנו מגדלים חלק מהתוצרת ואת חלקה מביאים מחקלאים באזור. אנחנו פועלים כבר שנתיים".

משפחת יעקובובסקי (צילום: טוני יעקובובסקי)
משפחת יעקובובסקי(צילום: טוני יעקובובסקי)
 

המחירים במשק: נקטרינות 1.6 ק"ג ב-15 שקלים 8.90 לק"ג. משמש 1.5 ק"ג ב-20 שקל, אבטיח ב-7.90 לק"ג ("והמחירים עוד יירדו", היא מבטיחה). בננות: 7.90 שקל, אגס: 1.6 ק"ג ב-10 שקל, 7 שקלים לק"ג, דובדבנים: סלסלה של 250 גרם 20 שקל, שזיף 18 שקל לק"ג "לפרי גדול. תפוח מוזהב נמכר ב9.90-8.90 שקלים לק"ג ופינק ליידי ישראלי: ב-12 לק"ג.

 

"צרכנים מאוד משווים אותנו למחירי הסופר", היא טוענת. "אבל אי אפשר להיות זול ב-100% כל הזמן. בשוק מעדיפים מלפפון מעזה על מלפפון ישראלי, אז ברור שהוא יותר זול, אבל עדיף לשלם לחקלאי ישראלי, כדי שיתפרנס בכבוד ולא ימכור בשוק במחירי הפסד.

 

"אנשים מאוד אוהבים לבוא לחקלאים ואחי החל לגדל גידולים רק למכירה הישירה, לפי בקשות של צרכנים. לקנות תוצרת טרייה מהקטיף או כזאת שישבה מעט זמן במקרר, זו חוויה אחרת לגמרי, שאין לא בסופרים ולא בירקניות. אז זה לא כל כך זול, אבל זה גם ממש לא יקר. יש אנשים שאומרים לי: ברמי לוי יותר זול, אבל אחרי פעם ראשונה שהם אוכלים הם חוזרים ואומרים תודה, הילדים עפו על הפירות, החזרת לי את החשק לאכול סלט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים