מנכ"ל אל על: "אנו בנקודה משמעותית לעתיד החברה"
לאחר פרסום הדו"ח הרבעוני שהצביע על הפסד של 55 מיליון דולרים ברבעון, כתב אוסישקין לעובדים כי "יהיו אתגרים והחלטות קשות", אך לבסוף "אל על תעלה על נתיב קבוע של רווחיות". בשיחה עם ynet הוסיף כי הפעלת הקו של אייר אינדיה מעל סעודיה פוגעת באל על
מנכ"ל אל על גונן אוסישקין שלח אתמול (יום ד') איגרת לעובדי החברה ובה התייחס לדו"ח הכספי הקשה של החברה לרבעון הראשון שהצביע על הפסד של 55 מיליון דולרים. "אין ספק כי אנו בנקודה משמעותית לעתידה של אל על", כתב אוסישקין, "התחרות הגוברת, מחירי הדלק ועלויות מימון המטוסים החדשים אינם בשליטתנו".
לקריאת האיגרת המלאה - הקליקו
אוסישקין הוסיף וכתב כי "יש דברים רבים שביכולתנו לעשות ודרכם נוכל להשפיע על התוצאות המסחריות של החברה. רק אם נשכיל כולנו לייצר אווירה של תחרותיות בתוך החברה ו'מלחמה' על כל דולר ובכל דרך אפשרית, נצליח לעשות את השינוי המשמעותי והחיוני, כדי להבטיח שנעבור את תקופת המעבר כשבסיומה אל על תעלה על נתיב קבוע של רווחיות וללא תלות בגורמים חיצוניים – זה בידנו. דרך רבה לפנינו, יהיו אתגרים והחלטות קשות".
מנכ"ל חברת התעופה הסביר עוד כי "ברבעון ניכרו היטב תוצאות מדיניות 'השמיים הפתוחים' בדגש על יעדי המזרח הרחוק ואירופה. כדי להתמודד עם התחרות השקנו מודל של מחיר מותאם ללקוח ביעדי אירופה והמזרח הרחוק. למול התחרות, המענה יבוא מתוכנו: עלינו להיות חברה מצוינת בדיוק מבצעי, בבטיחות ובביטחון. לעמוד בציפיות הלקוח ללא פשרות בשירות איכותי, אישי ומוקפד".
בפברואר: מטוס ה-767 של אל על יצא לגמלאות
עוד כתב אוסישקין כי "כל מי שאל על יקרה לו אינו יכול להיות שבע רצון מהתוצאות מאחר והשורה התחתונה מצביעה על ירידה בהכנסות בהיקף של 7% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה ועל הפסד של 55 מיליון דולר ברבעון הראשון בהשוואה ל-44 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. יחד עם זאת יש דברים רבים שאינם מקבלים עדיין ביטוי חיובי בדו"חות וחשוב להאיר אותם".
לדבריו, החברה נמצאת בעיצומה של תקופת מעבר קריטית במהלכה מוחלפים ציי המטוסים, נפגמת היעילות התפעולית ויש לכך השלכה על התוצאות המדווחות. "בסיומה של תקופה המעברה, אל על תהיה חברה שונה מזו של השנים האחרונות. מדובר במהפכה במוצר, בחוויות הלקוח, בתפעול ובדיגיטל".
גונן מציין כי כבר בסוף 2019 יהיו בחברה 14 מטוסי דרימליינר כך שהגיל הממוצע של המטוסים יירד ב-30 אחוזים ביחס לממוצע הגיל בשנים הקודמות. "נהנה מיתרונות תפעוליים ותחזוקתיים של התייעלות. בנוסף צי המטוסים צרי הגוף יסיים את פרויקט שדרוג פנים המטוס כך שללקוח צפויה חוויה מצוינת. במטוסים יותקנו מערכות אינטרנט בטכנולוגיה מתקדמת דבר שהוא חשוב לקהל הלקוחות".
אוסישקין מוסיף כי לחברת אל על יש כיום רשת הנתיבים הגדולה והמגוונת מישראל וכחלק מהאסטרטגיה היא פותחת נתיבים ליעדים חדשים: "לפני חודשיים השקנו את הקו לניס והחודש הושקו הקווים לסן פרנסיסקו ומנצ'סטר. בחודש יוני החברה תשיק את הקו ללאס וגאס ובמרץ 2020 את הקו לשיקגו".
בנוסף מציין המנכ"ל את הקו שהחברה החליטה לפתוח, לראשונה, מישראל ליפן החל מחודש מרץ 2020 ומוסיף כי הרחבת רשת הנתיבים מגדילה את היצע המוצרים של החברה ללקוחות, מגדילה את היקפי הפעילות ומבססת את מעמד החברה כמובילת השוק בישראל.
"אין אינדיקציה שהתעופה לא תמשיך לצמוח"
בשיחה שערך עם ynet אמר המנכ"ל כי הקו של אייר אינדיה גורם לה לפגיעה בשל העובדה שהחברה ההודית מבצעת טיסות ישירות לישראל מעל סעודיה, דבר שמקצר משמעותית את זמן הטיסה. "אנחנו ממשיכים לומר את זה לכל מי שיכול לסייע", אמר אוסישקין. "ראש הממשלה אמר כי הפעלת קו של מוביל ישראלי מעל סעודיה הוא עניין אסטרטגי. המדינה לא משתפת אותנו במגעים שהיא עושה ואני מקווה שאכן יש פעילות בנושא זה".מנכ"ל אל על התייחס בדבריו למחירי הטיסה הגבוהים בטיסות ישירות מול חברות שמבצעות טיסות לאותם יעדים עם חניית ביניים ואמר כי הוא בהחלט מוטרד מכך שחברות תעופה מוכרות כרטיסים מתחת למחיר העלות של הכרטיס. "אנחנו מתמודדים עם זה ולראיה אחוזי התפוסה שלנו אינם נמוכים מאלה של חברות אחרות וכל זה כאשר הן מנצלות את 'החופש השישי' (החופש השישי הוא זכות להוביל נוסעים ומטען בין שתי מדינות על ידי מוביל אווירי ממדינה שלישית דרך אחד משדות התעופה המרכזיים שלה במדינה שבה היא רשומה. לדוגמה: חברת אירופלוט מובילה נוסעים מתל אביב לניו יורק דרך מוסקבה. ד"ש).
לפני כמה ימים אמר יו"ר חברת ריינאייר כי שנת 2020-2019 תהיה שנה קשה לתעופה. מנכ"ל אל על לא מתרגש מהדברים ואומר כי ההיסטוריה מלמדת שהכלכלה העולמית היא מחזורית. "המחזורים נמדדים בין 10-7 שנים ולכן יש תקופות של PICK-TO-TOP כלומר, עליות וירידות בביקוש עולמי. נכון להיום אין שום אינדיקציה לכך שהתעופה לא תמשיך לצמוח. מה שיצר אותה זה היעדר תשתיות ונתיבי טיסה. שיעורי הצמיחה העולמית בענף התעופה הם כ-3 אחוזים בשנה ובישראל פי 3, זאת בעיקר בשל העושר הכלכלי של חלק משכבות הציבור, דבר שמאפשר להם לצאת למספר חופשות בשנה בחו"ל".