הסחת דעת ותאונה: צפו בשלושה שנפגעו
אחד מגורמי תאונות הדרכים החשובים והנפוצים ביותר, זה שכמעט כל אחד חוטא בו, הוא הסחת דעת. צפו בתוצאותיה, ואולי תמנעו ממנה בעתיד
כולנו מכירים את התופעה. נהג הרכב שלפנים סוטה לפתע באיטיות אך החלטיות וללא כל סיבה לימין או שמאל. במקרה הטוב הוא מתעשת לחוזר למרכז הנתיב, במקרה הפחות או הוא גורם לרכב שלצדו להבהל ולסטות אף הוא. על כביש רב נתיבי כמו איילון זה נראה כמו משחק דומינו מוטורי בהתהוות, אך זה הכל מלבד משעשע. הסיבה לסטייה הראשונית היא הסחת דעת כתוצאה מפעילות נוספת. בדרך כלל שימוש בטלפון הסלולרי, אך כפי שיודעים היטב נהגי שעות הגודש בכניסה לכרך, גם לגימה מכוס קפה, גילוח, איפור או קריאת עיתון - אינם נדירים כל כך.
תצפית של כ-6,400 נהגים שביצעו חברי 'קבוצות הנוער של עמותת "אור ירוק" לכבוד שניאור חשין' ב-100 רשויות ברחבי הארץ, מלמדת כי לא פחות מ-37% מציבור הנהגים ביצע פעולה נוספת כלשהי מלבד נהיגה כאשר הם באזור צמתים ופינות רחובות, חציית צומת או בזמן עמידה. 10% מהנהגים החזיקו את הטלפון ביד, גלשו ברשת או קראו הודעות. 10% אחרים "התעסקו" עם נוסעים או חפצים במושב האחורי, 9% עסקו בגילוח או איפור ו-8% אכלו או קראו דבר מה מודפס במהלך הנהיגה.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, אומר כי "תוצאות התצפית מראות כי הנהגים לא מבינים עד כמה כל פעולה שהם עושים ברכב מלבד נהיגה מגבירה את הסכנה למעורבות בתאונת דרכים. במשרד התחבורה חייבים להגביר את המודעות לסכנות שמייצר היסח דעת ובמקביל חייבת המשטרה להגדיל את מספר ניידות התנועה כדי להרתיע. אם נהגים ידעו שהמשטרה עלול לתפוס אותם, הם לא יסכנו את החיים של כולנו".
המכון ההולנדי SWOV (ר"ת 'מחקר מדעי של בטיחות בדרכים') המקיים שיתוף פעולה עם "מכון רן נאור לקידום חקר בטיחות בדרכים", גוף המחקר של עמותת אור ירוק, פרסם דו"ח העוסק בהיסח דעת במהלך נהיגה ומציג כמה עלולה כל פעולה שאנחנו עושים ברכב מלבד הנהיגה, להגדיל את הסיכון לתאונת דרכים. בין הפעולות אפשר למצוא קריאה וכתיבה, לקיחת חפצים, הפניית עיניים מהדרך, שימוש בסלולרי, איפור או גילוח, אכילה ושתייה ושיחות עם נוסעים.