דו"ח: נמנעה התנגשות של מטוס אל על באוקראינה לפני שנה
מטוס של חברת תעופה מאיחוד האמירויות, שעמד לנחות ביוני בשנה שעברה בקייב, התקרב בצורה מסוכנת למטוס הישראלי. מערכת למניעת התנגשות באוויר בלמה תאונה. הרשויות באוקראינה: צוות מגדל הפיקוח כשל בתפקידו
ממצאי דו"ח שהגיע בשבוע שעבר לחוקר התאונות הראשי בישראל, העלו כי מערכת למניעת התנגשות באוויר הובילה להרחקת מטוס אל על שהתקרב בצורה מסוכנת למטוס של חברת פליי דובאי בשמי אוקראינה. האירוע החמור התרחש ב-13 ביוני בשנה שעברה. הרשויות בקייב קבעו כי טעות אנוש של פקחי הטיסה המקומיים גרמה לתקרית.
המטוס הישראלי מדגם בואינג 737 קיבל אז אישור המראה לארץ ומולו החל בנחיתה המטוס של חברת התעופה מאיחוד האמירויות, אף הוא בואינג 737, שעשה את דרכו לאוקראינה מדובאי. כששני המטוסים התקרבו אחד לעבר השני, קפצה התרעת התקרבות במגדל הפיקוח. ואולם, ההנחיות שקיבלו הטייסים היו מבולבלות ולא נכונות.
הפקח המתלמד במגדל, שהיה 10 דקות לפני סיום משמרת, הנחה את צוות המטוס שהגיע מדובאי לפנות ימינה. לצוות הישראלי ניתנה הנחיה להשהות את הטיפוס מעלה, אולם שני המטוסים המשיכו להתקרב זה לזה. התברר כי צוות המטוס מאיחוד האמירויות לא הבין חלק מההנחיות שקיבל.
רק בזכות המערכת למניעת התנגשות באוויר (TCAS), שמותקנת בשני המטוסים, החלו הטייסים לבצע את ההוראות שקיבלו מהמערכת האוטומטית, ובכך נמנעה התקרבות שעלולה הייתה להסתיים באסון.
שני המטוסים חלפו לבסוף בגובה של 21 אלף רגל, בהפרדה אנכית של כ-300 מטרים ובמרחק של שני קילומטרים האחד מהשני, כשהם טסים במהירות של כ-400 קמ"ש.
הרשויות באוקראינה קבעו כאמור כי מדובר בתקרית חמורה שנגרמה עקב טעות אנוש. "הפקח המדריך הפגין בקרה לא מספקת על פעולות הפקח המתלמד וכשל במניעת הקונפליקט", צוין בדו"ח.
עוד התגלה כי במשך 34 שניות, הפקח המתלמד שינה שלוש פעמים את ההוראות שנתן לטייסים. מסקנת הדו"ח הייתה כי ההנחיות שקיבלו הטייסים מהמערכת האוטומטית, שהיו הפוכות מהנחיות מגדל הפיקוח, תרמו למניעת התנגשות בשמיים.