"פנטום האופרה" בפיליפינים: קרנבל רומנטי מהפנט
ההפקה הבינלאומית החדשה של המחזמר המוערך "פנטום האופרה" תגיע לישראל בקיץ הקרוב, עם תפאורה מרהיבה שצובעת את הסיפור הקלאסי בקשת של צבעים, אוסף של שחקנים מיומנים וכל השירים האהובים
המחזמר שהלחין אנדרו לויד וובר למוזה שלו ואהובתו שרה ברייטמן, ומבוסס על הרומן הגותי של גסטון לרו, מביא את סיפור האהבה בין הפנטום לזמרת האופרה כריסטין דאיה ומתרחש במחשכי בית האופרה בפריז, מעל ומתחת לבמה. סביב האהבה הזו, ואהבה נוספת שיוצרת משולש אהבים, מתרחשת דרמה המושרת לצלילי מוזיקה קלאסית, עם נגיעות רוק ואופרה קלה.
ההפקה שתגיע לארץ נמצאת כרגע בסיבוב הופעות עולמי שחוצה את אסיה. את הפרמיירה שלה היא עשתה במנילה שבפיליפינים, שם הפך אולם התיאטרון לבית אופרה של ממש, לרבות כרכובים מוזהבים עם דמויות מיתיות ונברשת אימתנית שעולה ויורדת מהתקרה. ובכלל, בטרם נגיע לשחקנים או לתזמורת, מן הראוי לציין כי התפאורה בהפקה הזו מהפנטת: בין הסצנות השחקנים יורדים ועולים אל תוך תלבושות מרהיבות, עשרות רקדנים ושחקנים נעים בין 19 סצנות שונות המרכיבות שתי מערכות עיקריות, הבמה משתנה תדיר וכל סט עשוי לפרטי פרטים.
עוד ביקורות בערוץ המוזיקה:
"תיקון חצות" של מקהלת גיא בן הינום: טקס פולחן בפסטיבל ישראל
אלן פרסונס והפילהרמונית הישראלית: מרגש ומענג גם אם לא מושלם
בלי פוזה: יערות מנשה הוא מגנט לאנשים שפשוט אוהבים מוזיקה
מדובר בהפקה מיוחדת שחבריה (לא רק השחקנים, כל העוסקים במלאכה) מגיעים מכל רחבי העולם. כך האהבה למחזמר הקלאסי יצרה הפקה בינלאומית שחבריה ויתרו על חייהם האישיים באירופה, אמריקה, אסיה ואפריקה - כדי לחיות במשך שבועות רבים רחוק מהבית ולהקריב את עצמם לטובת התפקיד.
"אי אפשר להפריד את החיים מהאמנות", אומרת מייגן פיסרנו האמריקנית שתשחק את הגיבורה הראשית כריסטין. פיסרנו כבר נכנסה לנעליה של כריסטין במחזה ההמשך Love Never Dies בעבר. בריאיון לאחר הפרמיירה היא סיפרה כי עבורה מדובר בחוויה יוצאת מגדר הרגיל - "כזמרת אופרה אני יכולה לומר שבמופע הזה טבועה הרבה מסורת", אמרה ותיארה את התהליך שעובר על כריסטין במהלך המחזה: "היא הופכת לאישה. בהתחלה היא נותנת לגבר לשלוט בה ולקראת הסוף היא בוחרת את דרכה".
לתפקיד הפנטום ייכנס ג'ונתן רוקסמאות' השחקן הדרום אפריקני ששיחק בתפקיד בעבר ביוהנסבורג. "אני עדיין צריך לצבוט את עצמי, זה היה חלום שלי מאז שהייתי ילד", הוא מספר בריאיון ומתייחס לדמותו הדואלית של הפנטום - שמצד אחד מייצג את המוזיקה השמימית ומצד שני נדמה כאדם אפל, אלים, אם תרצו רוצח עם עבר לא פשוט. "העובדה שמדובר באדם שפניו הושחתו והוא מוצא יופי אמיתי - זה אחד הדברים היפים. המופע זה הוא בין המופעים הרומנטיים ביותר שתראו".
אכן לא מעט רומנטיקה אופפת את הסיפור, אבל גם הרבה מעבר לה. סיפור האהבה התמים כולל מקרי רצח, בגידה, פוליטיקה, תככים, מזימות וכל מה שצריך כדי לייצר דרמה ראויה. הפנטום וכריסטין מובילים את העלילה שמתרחשת על הבמה בבית האופרה, יורדת אל המבוך שתחתיו, עוברת אל מאחורי הקלעים, אל משרדו של מנהל התיאטרון ואף עולה אל גג בית האופרה ויוצאת אל בית הקברות הסמוך.
כיאה למחזמר, גדולתם של השחקנים היא ביכולת לשיר את שירי המחזמר שרבים מהם כבר הפכו לקלאסיקות (אף שלא אחת נקשרו בהם טענות להעתקה). משיר הנושא של המחזה שנפתח בצליליו העמוקים והמוכרים של העוגב ומסמנים את כניסתו של הפנטום לסצנה, דרך The Music of the Night ו-Angel of Music ועד Think of Me שזכה לביצועים רבים. את השירה של השחקנים מלווה תזמורת המנגנת מתחת לבמה שניתן לשמוע אך לא לראות. בכל תחנה בדרכם בסיבוב ההופעות משתתפים בתזמורת גם נגנים מקומיים.
יש במופע הזה כמה רגעים בהם המשחק, המוזיקה והתפאורה משתלבים והופכים מרשימים במיוחד. כמו הירידה של הפנטום וכריסטין אל מתחת לבית האופרה במבוך מדרגות שהולך ומתארך, עובר בשיט באגם אפוף עשן ומזרה אימה ועד הגעתם אל ביתו המטריד מתחת לאדמה. אולם רגע השיא הוא דווקא נשף המסכות, חגיגות השנה האזרחית המלוות בשיר Masquerade במהלכו שחקני המחזמר מחופשים בשלל צבעים וצורות. על הבמה מתקיים לו קרנבל של ממש מגובה בשירה משותפת של הנוכחים וריקוד מתואם על גרם המדרגות שנבנה יש מאין. הסצנה הזו שפותחת את המערכה השנייה היא זריקת אנרגיה חשובה לאחר ההפסקה שמורידה את המתח של הצופה ומכינה אותו אל ההמשך של הדרמה הסוחפת.
הכותבת הייתה אורחת מטעם הפקת המופע