שתף קטע נבחר
 

נתפסתם משתמשים בנייד בנהיגה? סיכויי הערעור שלכם אפסיים

במשך חמש שנים שילמו נהגי ישראל דו"חות בסכום של כחצי מיליארד שקל בגלל שימוש בנייד. הכבישים המובילים במספר הדו"חות: כביש 4, נתיבי איילון וכביש 1. חשבתם לערער על הדו"ח? כדאי לכם להכיר את הסטטיסטיקה

בתקופה האחרונה נראים יותר ויותר שוטרים רכובים על אופנועים עוצרים נהגים שהשתמשו בטלפון בזמן הנסיעה. לידי "ידיעות אחרונות" הגיעו הנתונים על הכבישים שבהם חולק מספר הדו"חות הגבוה ביותר על שימוש בנייד: במקום הראשון נמצא כביש 4, שבו ניתנו בחמש השנים האחרונות 43,612 דו"חות על שימוש בסלולר בנהיגה. הרחק במקום השני נמצא כביש 20 (נתיבי איילון) עם 28,236 דו"חות, ובמקום השלישי כביש מספר 1 (ירושלים-ת"א), שם חולקו בחמש השנים האחרונות 21,664 דו"חות.

 

אינפו סלולרי ()
 

עוד עולה מהנתונים שמסרה המשטרה לבקשת התנועה לחופש המידע, כי בתוך שלוש שנים הכפילה המשטרה את מספר הדו"חות על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. ב-2015 חולקו 61,751 דו"חות כאלה? ב־2018 הוכפל המספר ל-124,882. ב-2019 נרשמה עלייה נוספת ובחמשת החודשים הראשונים של השנה חילקה המשטרה 69,941 דו"חות - קצב שנתי של 160 אלף דו"חות. כל דו"ח כזה מכניס למדינה 1,000 שקל, ובנוסף מחייב את הנהג בעשר נקודות חובה במשרד הרישוי.

 

הזינוק במספר הדו"חות אינו חיובי רק בהקשר של הבטיחות בדרכים, אלא גם חדשות טובות לקופת המדינה. בשנה שעברה הכניסה האכיפה המוגברת לאוצר 124 מיליון שקל והשנה צפויה ההכנסה מהדו"חות להגיע לכ-160 מיליון שקל. בסך הכל, בארבע השנים האחרונות שולמו קנסות על שימוש בנייד בסכום של כ-370 מיליון שקל, וביחד עם 2019 הסכום יחצה את רף החצי מיליארד שקל.

 

העלייה החדה במספר הדו"חות מוסברת גם בגידול בשימוש בטלפונים וגם במאמצים שמפנה המשטרה למאבק בתופעה המסוכנת שכל נוסע בכביש מכיר: נהגים שולחים מסרונים וגולשים באינטרנט, מסירים את מבטם מהדרך לשניות ארוכות, סוטים מהנתיב ולא שמים לב למתרחש סביבם. עם זאת, יצוין שלפי החוק, נהג המשתמש בסלולרי להפעלת אפליקציית ניווט כמו ווייז מסתכן בקבלת דו"ח, ולעומתו נהג שעושה זאת דרך מערכת המולטימדיה במכונית הגורמת אף היא להסטת מבט והסחת דעת מסוכנת, ייחשב כמי שעסק בהפעלה מותרת של מערכות הרכב.

 

ואם קיבלתם משוטר דו"ח על שימוש בטלפון בזמן נהיגה ואתם רוצים לערער, סיכויי ההצלחה שלכם קלושים. בכל שנת 2015 בוטלו כך 13 דו"חות בלבד, והממוצע מאז עומד על ביטול אחד לכל 2,000 עד 4,000 דו"חות. מתחילת השנה הנוכחית התקבלו רק ארבעה ערעורים על קנסות עקב שימוש בנייד, אבל עם זאת בקשות ביטול נוספות עדיין נמצאות בבדיקה.

 

מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד רחלי אדרי, הסבירה אחרי קבלת המידע מהמשטרה: "מהנתונים אנו למדים שהמשטרה החליטה לשים דגש על אכיפת החוק האוסר על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה ובכך הכפילה בתקופה קצרה מאוד את מספר הדו"חות שהיא נותנת והגדילה את ההכנסה, שמתקרבת כבר לסכום של כ־200 מיליון שקל בשנה. לצד המידע על מספר הדו"חות, מתבקש שהמשטרה תספק נתונים נוספים על אופן האכיפה שלה, כלומר עד כמה אכיפה זו בטוחה והאם היא משיגה את יעדיה - צמצום השימוש בטלפון נייד בעת נהיגה. כמו כן, חשוב שהמשטרה תיידע את הציבור על מדיניותה המשתנה מעת לעת, ותעדכן את הציבור על יעדי האכיפה ועל הצלחת מימושם, שכן מטרת המשטרה היא להפסיק את השימוש המסוכן בטלפון נייד בעת נהיגה ולא להטיל על הציבור מסים עקיפים נוספים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איליה מלינקוב
עו"ד רחלי אדרי
איליה מלינקוב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים