דייסון שוקלת טכנולוגיה ישראלית לרכב שלה
מנכ"ל יצרנית שואבי האבק חושף כמה מהתוכניות של החברה לפיתוח רכב חשמלי. "נטלטל את השוק", הוא מבטיח, "ייצרנו הכי הרבה מנועים דיגיטליים עד כה". ביקרנו במטה של דייסון בסינגפור ושמענו גם על התוכניות לעתיד: "כשאנו בוחנים לאילו מוצרים להיכנס, אנחנו מסתכלים על הבעיות של העולם"
טכנולוגיה ישראלית במכונית החשמלית העתידית של חברת דייסון הבריטית ? מנכ"ל החברה, ג'ים רוואן, אומר כי החברה מפעילה סקאוטרים בישראל ונמצאת בקשר עם חברות סטארט-אפ ישראליות בתחומי הבינה המלאכותית, למידת המכונה, טכנולוגיית הסוללות והחיישנים, וכמו כן עם חברות סייבר ישראליות רבות "שצמחו משימושים צבאיים". לדבריו, לא מן הנמנע כי טכנולוגיות כאלה ישולבו במכונית החדשה.
במפגש עם כתבים מאירופה ומישראל אומר רוואן כי החברה מרחיבה בהתמדה את מרכזי המחקר שלה ומתכננת לפתוח חדשים, אולם הוא נמנע מלציין אם אחד ממרכזי המו"פ ייפתח בישראל. "אנחנו בוחנים עוד מקומות להתרחבות", אמר המנכ"ל. "אנחנו בחיפוש איפה תהיה המעבדה הבאה, מאיפה נשיג את הטאלנט הבא, איך ניצור את הבידול, ואני מאמין שנחשוף את ההחלטה במהלך השנה".
דייסון כבר שילבה טכנולוגיה ישראלית במוצריה, בין השאר של חברת הסטארט-אפ הישראלית BreezoMeter, שפיתחה מערכת לניטור זיהום אוויר מחוץ לבית. המערכת שולבה באפליקציה שמפעילה את מטהר האוויר של דייסון. בחברה גם מחפשים בישראל טכנולוגיות סוללות מתקדמות שתואמות לשאיפותיה לייצר סוללות "מצב מוצק" חדשניות. לדברי רוואן, החברה מחפשת טכנולוגיות חדשות לכל תחומי המוצר שלה ולא רק למכונית: "מצאנו הרבה חברות צעירות שאנחנו נמצאים בקשר איתן עם סוגים שונים של טכנולוגיה".
המפגש התקיים בסינגפור, לשם העבירה החברה את משרדי ההנהלה שלה לפני כשנה, והוא כלל סיור נרחב במרכז המו"פ של החברה ובמפעל המתקדם לייצור מנועים אלקטרוניים. אומנם מייסד החברה והבעלים שלה, סר ג'יימס דייסון, לא יכול היה להגיע, אבל בחברה לא חסכו במאמצים כדי להציג את הרמה הטכנולוגית המתקדמת של מתקניה בסינגפור. כאן מיוצרים המנועים של שואבי האבק, שהדגם החדש שלהם, V11, יושק רשמית בישראל בחודש הבא. כאן גם מתכננים לייצר את המכונית החדשה של דייסון.
שואבי האבק של דייסון הפכו לסמל סטטוס בישראל, עם קהל לקוחות שסוגד להם כמו הקהל של האייפון. למעשה, יש סיכוי טוב שיש חפיפה בין שני הקהלים. מורן באום, מנהלת שיווק בב.נ.ז.כ. סחר, נציגת דייסון בישראל, אומרת שנתח השוק של היצרנית בתחום השואבים בישראל מגיע ל-90%. אלמלא היה השוק הישראלי זעיר לעומת שווקים אירופיים ואסייתיים, דייסון בישראל היתה היהלום בכתר של דייסון העולמית.
השואבים מיוצרים בעיקר במפעלים בפיליפינים ובמלזיה. בסינגפור נמצא מפעל הדגל של החברה, אשר מייצר את המנועים הדיגיטליים, שהם אולי הסיבה העיקרית להצלחה העסקית של המוצר. מדובר בקו ייצור שפולט 2.6 מנועים בשנייה ללא מגע יד אדם. רובוטים ואוטומציה מחליפים לחלוטין את העובדים, מחברים את מאות הרכיבים זה לזה, בודקים אותם לאיתור תקלות ופולטים שורת-שורות של מנועים זעירים, עתירי טכנולוגיה. אפשר רק לדמיין איך קו ייצור דומה בקנה מידה גדול יותר ייצר פה בקרוב את מנועי ה-EV, הרכב החשמלי של דייסון.
"מעצבן שאנשים מפתחים מוצרים גרועים"
ג'יימס דייסון הוכתר ל"אילון מאסק הבריטי" כשהכריז לפני שנתיים על הכוונה להוציא לשוק מכונית חשמלית בהשקעה של 2.8 מיליארד דולר, הכרזה שעוררה עניין רב בזכות הטכנולוגיות שהיא צפויה לכלול. כמו כן הודיעה החברה על הקמת מתקן ניסויים לרכב החשמלי שלה עם 16 קילומטרים של מסלולי ניסויים, בהשקעה של 150 מיליון דולר. מהפרטים המעטים שדלפו עולה כי המכונית של דייסון תהיה מכונית נמוכה, עם גלגלים גדולים וצרים שיאפשרו נסיעת שטח אבל גם חיסכון באנרגיה. החברה שומרים על חשאיות רבה בכל הקשור למכונית, מה שגורם לציפיות מהמכונית להתנשא לגבהים של הייפ מטורף.
רוואן עצמו מדבר באיפוק סקוטי לא שגרתי על המכונית, אולי חושש מציפיות שלא ניתן יהיה להגשימן.
איך מתקדם תכנון המכונית החשמלית?
"זה פרויקט הנדסי ברובו, פרויקט מסובך. זה לא מובן מאליו שדי שניכנס לשוק ומיד נזכה להצלחה. אנחנו חושבים שיש לנו כמה רעיונות נהדרים ושאנחנו נטלטל את השוק. האתגר הגדול הוא בלחבר את כל היכולות שלנו יחד ולבנות רכב חשמלי שיוכל להתמודד כטוב ביותר מסוגו".
למה אתה חושב שתצליחו יותר מחברות הרכב הוותיקות או מחברת גוגל שנכנסה לתחום?
"עד היום אנחנו ייצרנו בערך 60 מיליון מנועים דיגיטליים, ואפשר להניח שאנחנו היצרן שייצר הכי הרבה מנועים דיגיטליים בעולם. התמודדנו עם רעידות, רעש, בלייה, כוח ויעילות, ואנחנו כבר בדור הרביעי או החמישי של המנועים. בטכנולוגיית סוללות ומערכות ניהול סוללות (BMS) אנחנו מבינים היטב, ויש גם היבט של זרימת אוויר, שגם בזה אנחנו מבינים. אנשים רוצים לנשום אוויר נקי במכונית, ולכן היא צריכה להיות אטומה ומבוקרת טמפרטורה ולחות. גם זו טכנולוגיה שיש לנו. בסך הכל זה פרויקט מסובך, שצריך עכשיו לרדת משולחן השרטוט ולעבור לייצור. יש עוד קצת בעיות, אבל אנחנו טובים בלפתור בעיות".
אתם מדברים על טלטול השוק, אבל שוק הרכב עובר טלטלה משמעותית ממילא בשנים האלה.
"אז אנחנו נהיה אחד המטלטלים. עצם זה שהכרזנו על הכוונה להיכנס לשוק כבר הביא לטלטלה מסוימת, ובתערוכת הרכב האחרונה בשנגחאי ראית הרבה יותר חברות שמתמקדות ב-EV לעומת קודם, יותר חברות סיניות מקומיות, יותר מכוניות מקושרות, יותר מכוניות אוטונומיות. אצלנו זה לא טלטול לצורך הטלטול. אנחנו רוצים לספק מוצר שיש לו ערך ושפותר בעיות".
לוחות הזמנים שקבעתם הוזזו ל-2021, זה נראה לך ריאליסטי?
"זה לו"ז קצר, אבל זה תמיד ככה אצלנו. אנחנו לא מורידים את הרגל מהגז, או מהמנוע הדיגיטלי. מעכשיו עד סוף 2021 יש שנתיים וחצי, ובגבולות הזמן הזה נוציא את המכונית לשוק".
היא תהיה מכונית אוטונומית?
"עוד לא הודענו מה נעשה בתחום האוטונומי, אבל השאלה היא מהי מידת האוטונומיות: לא האם המכונית תהיה ברמה 5 (אוטונומיות מוחלטת. בטסלה, לשם השוואה, זו בינתיים רמה 3 - ט.ש), אלא האם בכלל אנחנו מעוניינים ברמה 5, ובאיזה שלב נוסיף יכולות אוטונומיות".
אם לחזור למוצרים הנוכחיים של דייסון, אין ספק שהחברה מיצבה את עצמה היטב בקטגוריה של מוצרים חדשניים באיכות גבוהה ובמחירים גבוהים. סביב הטכנולוגיה הבסיסית של הזרמת אוויר היא פיתחה לא רק שואב אבק, אלא גם מייבש שיער, מייבש ידיים ומסנן אוויר, ובכל קטגוריה כזו אתגרה את המתחרים המבוססים ואת החקיינים הסיניים. לכן כיווני ההתפתחות העתידיים של החברה מסקרנים.
אתם בונים אקוסיסטם של טכנולוגיה, "דייסון הום", כמו גוגל הום או שיאומי הום?
"אני חושב שאנשים כבר עברו את השלב שבו הם מתלהבים מ'האינטרנט של הדברים' כמטרה בפני עצמה. כמהנדס אני מוצא שזה מעצבן שאנשים מפתחים מוצרים גרועים, כמו בחור שהראה לי אפליקציה שמראה לו מתי ספל הקפה שלו התרוקן. חשבתי שזה בזבוז של מאמץ וכספי פיתוח שאפשר היה להוציא אותם על משהו ראוי. התקנתי לא מזמן מערכת תאורה חדשה בבית והראיתי לאבא שלי, שהוא בן 85, איך אני יכול להדליק ולכבות את האור עם הטלפון. הוא אמר לי: 'תראה, אני יכול לעשות את זה עם המתג'.
"זה הבהיר לי את הגישה שלנו: כן, אנחנו מחברים דברים. מטהר האוויר מחובר, אבל לא רק כדי שתוכל להדליק ולכבות אותו אלא כדי שתוכל לקבל ממנו נתונים: איכות האוויר בפנים, איכות האוויר בחוץ, לקבוע תוכנית אוטומטית. דוגמה נוספת היא ההפעלה הקולית: אנשים רוצים הפעלה קולית, וזה הגיוני כשאתה רוצה לקבוע תסריטים לבית חכם, עם מטהר האוויר ורובוט השאיבה כחלק מזה. אתה רוצה להגיד 'אלקסה לילה טוב', ושהכול יכבה".
לדבריו, הקישוריות אינה המטרה אלא דרישה בסיסית מובנת, אבל הטכנולוגיה המשמעותית של החברה היא הבינה המלאכותית המוטמעת במכשירים. בשואב ה-V11 למשל, המכשיר מזהה אוטומטית את סוג המשטח ששואבים אותו ומתאים את אופן השאיבה. היכולת הזו היא אחד החידושים בדגם החדש, שבעיקרו משדרג את עוצמת השאיבה וזמן השימוש של הסוללה לעומת דגם ה-V10. הבדל בולט נוסף הוא מסך התצוגה הצבעוני שלא היה קיים לפני כן.
איפה אתה רואה את החברה בעוד חמש שנים? ובעוד 15 שנים?
"זאת שאלה נהדרת. אם הייתי מסתכל לפני חמש שנים, האם הייתי צופה שנהיה במקום שבו אנחנו נמצאים? נראה שלא. דייסון התחילה כחברת חומרה, אחר כך נוספה אלקטרוניקה, אחר כך תוכנה והשלב הבא הוא כמובן הרבה יותר בינה מלאכותית ולמידת מכונה, הרבה יותר חיישנים, ואולי גם מתן שירותים שונים. מה תהיה הקטגוריה הבאה שניכנס אליה? אנחנו אוהבים לטלטל שווקים. שוק מייבשי השיער נותר ללא שינוי 50 שנה עד שנכנסנו אליו. זה המקום שבו אני רוצה להיות בעוד חמש שנים: אנחנו צריכים להיות מובילי שוק".
ומה לגבי 15 שנים קדימה?
"ההערכה לעוד 15 שנים קשה הרבה יותר, אבל גם כאן הטכנולוגיה היא במרכז. כשאנחנו בוחנים לאילו מוצרים להיכנס אנחנו מסתכלים על הבעיות של העולם. אם יש בעיה ואנחנו יכולים לפתור אותה, אז יש שם מוצר מבחינתנו. אנחנו רואים עכשיו שינוי דמוגרפי בעולם, תנועת המונים, מודעות לבריאות ולבעיות זיהום. אנחנו רואים צעירים מתקדמים טכנולוגית, אנחנו רואים אוכלוסייה מתבגרת גדולה יותר. כשאתה שם את הכול ביחד, זה מעצב את הכיוון של המוצרים שלנו בעתיד".
הכותב היה אורח חברת דייסון בסינגפור