ח"כים נגד סגירת שדה דב: "מדינת חלם"
עשרה ימים לפני המועד - המאבק נגד סגירת השדה בתל אביב צובר תאוצה, כשבדיון בנושא בוועדת הכספים נשמעו בעיקר התנגדויות. "נפרדנו מרופא שהגיע לאילת במשך 20 שנה, לא אוכל לגור כאן", סיפרה מורה מהעיר שנאבקת בסרטן. גם התיירות עלולה להיפגע: "התחזית - קטסטרופה או חורבן". גפני: "כדאי להגיע להסכמות ולמנוע סבל"
כשעשרה ימים נותרו לסגירת נמל התעופה שדה דב בתל אביב, קיימה היום (ה') ועדת הכספים של הכנסת דיון בנושא, ובו הביעו רוב חברי הכנסת התנגדות לסגירה הצפויה ב-1 ביולי. הח"כים הקשיבו לתושבי אילת שחוששים מפגיעה קשה באורח חייהם ובניתוקם ממערכת הבריאות במרכז, כמו גם לגורמי ממשל שמתנגדים למהלך.
סגירת שדה דב - כותרות נוספות:
המדינה מודה: דחיית פינוי שדה דב תפגע בצה"ל
שדה התעופה הישן באילת ייפתח מחדש?
"שדה דב מהווה עורק ישיר לאילת, הוא התחנה המרכזית שלה", סיפר בוועדה ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי. "בעורק הזה עוברים תיירים ו-80 אלף טסים לשירותים רפואיים. אני לא מספסר בחולים. ב-1 ביולי יתחיל בעיר כאוס ואנשים יצטרכו לתת את הדין על זה", הוסיף.
בדיון שכותרתו "הסכנה וההשלכות בסגירת שדה דב על העיר אילת", דיברה גלי בובטס, מורה שמתגוררת כבר 20 שנה באילת ומתמודדת עם מחלת הסרטן. "נערכה השבוע מסיבת פרידה לרופא שהגיע במשך 15 שנה לאילת, פעם בשבועיים, וטיפל בנשים שחולות בסרטן השד. זו הציונות שלו", סיפרה בובטס לחברי הוועדה.
"הוא לא יוכל להגיע מנתב"ג, כי זה מאריך בשבילו (את הנסיעה). חולה שלא יהיה יכול לקבל את הטיפול באילת ייאלץ לקבל את טיפול הכימותרפיה או ההקרנות במרכז הארץ. אלו לא טיפולים קלים. אני 20 שנה בעיר ואני רוצה להמשיך לגור בה ועדיין לקבל טיפול כמו כל אזרח", הוסיפה. "היום אני טסה וחוזרת באותו יום. מנתב"ג המרחקים יהיו לי מאוד קשים, אני לא אוכל לגור יותר בעיר".
סיבה נוספת שבגינה מתרעמים תושבי העיר היא חששם מפני פגיעה בענף התיירות. "80 אחוז מההכנסות של אילת ניזונות מתיירות ואנחנו מוטרדים", אמר בדיון מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי.
הוא הזכיר את סגירת שדה התעופה באילת והמעבר לנמל התעופה רמון, ואמר שעם סגירתו הצפויה של שדה דב, "העיר חוטפת שני זעזועים בחצי שנה. היא לא תעמוד בסגירת שדה דב. זאת עיר התיירות הכי גדולה - והעיר בסכנה גדולה". הלוי סיים את דבריו באזהרה חמורה מפני העתיד לבוא: "כשאנחנו סוגרים את השדה מבלי לראות שיש שאר תשתיות, התחזית היא או קטסטרופה או חורבן".
כאמור, רוב חברי הכנסת בוועדה הביעו התנגדות לסגירת שדה דב. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר כי "במדינה נורמלית לא ניתן לאפשר את המציאות שעיר נמצאת בקצה של המדינה כשהיא מוקפת בין ירדן סוריה וסעודיה. גם אם יוחלט לסגור, ייקח שנים עד שיבנו שם ולא מחר. זו מדינת חלם. עד שיבנו אולי נגיע להסכמות ונמנע מתושבי אילת סבל רב".
ח"כ יואב קיש (הליכוד) אמר: "לאחר סגירת השדה המקום יהווה מטרד ציבורי, הבניין יהיה שומם ומוכה נחשים ונצטרך לטפל שם בנזקים סביבתיים. לשם דוחפים אותנו בעלי הקרקע. אנו מכבדים את החלטות בג"ץ ולראשונה גם בחקיקה נגדיר את זכויות בעלי הקרקע והם לא יחסרו דבר". בנוגע לפן הביטחוני הוסיף ח"כ קיש כי "זו תקלה לשתק בעת הזו את השדה. משרד הביטחון לא חושב כמוני ומבחינתו מוכן לוותר על השדה אבל אין לי ספק שהמוכנות הביטחונית נפגעת".
דניאלה המר, נציגת משרד הביטחון בוועדה, אמרה כי "לפי החוק ולפי פסיקת בית המשפט, המשרד ביקש לפנות את השדה. המשרד ערוך לפינוי כפי שנדרש ממנו. אנחנו נפסיק לפי הפסיקה ב-1 ביולי והפעילות הביטחונית בשדה דב תעבור לחצור, כך הצבא נערך".
השבוע נכנס לתפקידו שר התחבורה החדש, ח"כ בצלאל סמוטריץ' - וייתכן שהוא הבשורה אליה חיכו תושבי אילת, כאשר הכריז שיפעל למנוע את סגירת שדה דב.
לפני שבע שנים הוחלט לסגור את נמל התעופה, ובתקופה האחרונה, רגע לפני, המאבק נגד סגירתו צובר תאוצה. כדי למנוע את רוע הגזירה, ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי שבת רעב, ותושבי עירו הפגינו מול מעון ראש הממשלה בירושלים - אך אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, בעוד עשרה ימים שדה דב ייסגר.