סמוטריץ' מודה: אי אפשר למנוע את פינוי שדה דב, רק לדחות
בדיון בוועדת הכספים של הכנסת התברר כי חידוש הפעלתו של שדה דב בתל אביב יהיה מורכב מאוד משום שבעוד שבוע לא יהיה עוד בסיס צבאי במקום. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הציע מתווה להמשך הפעלת השדה במשך שלוש שנים, אלא שהכשרת פקחי תעופה אזרחיים תימשך כשנה
המחיר להמשך פעילות שדה דב: 21 מיליארד ש'
שדה דב מופעל על ידי פקחי טיסה צבאיים של חיל האוויר, כך שעם סגירת הפעילות הצבאית, תיאלץ רשות שדות התעופה להכשיר פקחים. נציג רשות שדות התעופה אמר בדיון כי הליך הכשרת הפקחים יארך לפחות תשנה, שבמהלכה תקלוט הרשות פקחים חדשים, תכשיר אותם בקורס מיוחד, ורק לאחר מכן יוכלו להפעיל את שדה התעופה.
בדיון שהתקיים הבוקר בוועדת הכספים של הכנסת תחת הכותרת "הסכנה וההשלכות בסגירת שדה דב על העיר אילת", הציע שר התחבורה מתווה חדש שיאפשר את המשך הפעלתו של שדה דב למשך שלוש שנים לפחות. השר סמוטריץ' וגם בכירי משרד התחבורה ומערכת הביטחון הודו כי החלטת הפינוי של השדה לא תבוטל אלה תידחה. על פי המתווה של סמוטריץ', בתוך 48 שעות, תועבר בכנסת חקיקת בזק שתאפשר את המשך הפעלתו של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה דב עם הטרמינל הצמוד אליו כשבמקביל ימשיכו הליכי התכנון של הגוש הגדול.
"יש מעט מעוד נושאים בבית הזה שנמצאים בקונצנזוס רחב כמו ההבנה והחשיבות של המשך פעילותו של שדה דב לעיר אילת", אמר סמוטריץ'. "זה כמו תחנה מרכזית ותחבורה ציבורית, לא רק שדה תעופה, אין מספיק תחבורה ציבורית היום לעיר אילת. העניין הזה עומד היום ברקע השיח שלנו עם גורמי הממשלה ועם בעלי הקרקעות הפרטיים. גם בית המשפט יצטרך לתת את דעתו על העניין הזה. כשהתקבלה ההחלטה לסגור את שדה דב לא עשו בחינה אסטרטגית. אבל היום את הנעשה אין להשיב".
סמוטריץ' הודה: "אני לא רואה אפשרויות לשנות לגמרי את הסיפור הזה, אני אומר את זה בכאב. בית המשפט אמר בעבר שמוטב לכנסת לחוקק, דחינו את הפינוי לשנתיים בקדנציה הקודמת, וזה לא היה חוק עוקף בג"ץ. יש אינספור פסקי דין שאומרים שלמדינה מותר לסגת מהסכמים שחתמה כשיש אינטרס ציבורי כל כך גדול. אני נותן משקל גדול ולא מזלזל בזכויות של בעלי הקרקע הפרטית". סמוטריץ' אמר כי מיד לאחר שנכנס לתפקידו כשר התחבורה קיבל את משימתו הראשונה מראש הממשלה לטפל בסוגיית שדה דב.
על פי המתווה, במקביל לחקיקה שתאפשר את המשך פעילותו של המסלול והטרמינל הצמוד אליו, יימשכו הליכי התכנון. בחוק ייקבע כי כל הליכי התכנון, השיווק והביצוע יימשכו וביום שבו יצטרך להיכנס הדחפור הראשון לביצוע העבודות, המסלול יפונה. "אנחנו נקבע בחוק בנוסף סעיף שיסדיר את זכויות בעלי הקרקעות מהגוש הגדול", אמר סמוטריץ'. השר אמר כי להערכתו, הדבר ייאפשר המשך פעילות בשדה דב לתקופה של לפחות שלוש שנים. באותן השנים, כך הצהיר שר התחבורה, יקודמו פרויקטים שיקצרו את הדרך מנתב"ג לתל אביב:
סלילת נתיב תחבורה ציבורית על כביש 40 שיתחבר למסלול המהיר על כביש 1
תכנון והקמת מחלף כפר חב"ד שיקצר את הדרך מתל אביב והמרכז והגברת תדירות קווי הרכבת בקו ת"א-נתב"ג.
במקביל תיבחן הקמת מסלול שיוקם על אי מלאכותי בים בלי קשר לסגירת שדה דב. סמוטריץ' אמר בסוף דבריו כי בסופו של דבר יקבל את הוראתו של ראש הממשלה בנושא.
יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר כי דיבר אתמול עם ראש הממשלה וכי הם מבקשים דחייה בפינוי מ-1 ביולי כדי לדון בנושא מחדש. "אני מבקש דחייה שתאפשר לכנסת להתכנס ומכאן אפשר לדון בהכול. לפי החוק, שר הביטחון יכול לבחון את זה שוב, כי משרד הביטחון לא יכול להתעלם מהעניין הציבורי. איזו עילה ביטחונית יש כאן? העילה היא שבמדינת ישראל יש מסלול אחד פחות, אני אגיד שמבחינתי זה עניין ביטחוני ומישהו אחד יגיד שזה עניין לא בטחוני. אנחנו מבקשים לפחות דחייה".
מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם, אמר כי "כבר היינו צריכים לפנות את השדה וביקשנו בעבר דחייה עד 1 ביולי, ומבחינת מערכת הביטחון, אנחנו באל-חזור. השקענו שני מיליארד שקל, זה קשור לאמצעי לחימה ובאיחוד טייסות. היום השדה עובד בצורה מרודדת. ב-1 ביולי אנשים מתפזרים, יש אנשים שהולכים הביתה, יש כאלו שמשתחררים, חלק עוברים לשדה אחר. מערכת הביטחון ב-1 ביולי מפנה את הבסיס הצבאי, אם רוצים שצה"ל יישאר שם, צריך החלטה של ראש הממשלה ושר הביטחון - וזה תהליך שייקח שלושה חודשים להתארגן על זה. ב-1 ביולי אין בסיס צבאי בשדה דב".
ראש העיר אילת, מאיר יצחק-הלוי, אמר "אין לתושבי אילת תנאים בסיסיים שיש לאזרחים אחרים בבאר שבע או בתל אביב. העיר אילת חיה על תיירות וזאת כלכלה משמעותית שאי אפשר להתעלם ממנה. המאבק הזה הוא בדמי, זה פיקוח נפש, זה לא דיון תיאורטי על אנשים חיים ונושמים. אני צריך לתת לאנשים תשובות ב-2 בחודש. זה מוציא אותי מהכלים".