חקירת התנגשות המטוסים בנתב"ג: הפקח אשם בתאונה
בדו"ח חמור שפרסם החוקר הראשי במשרד התחבורה הוטלה האחריות על פקח הקרקע שנתן הוראות לא נכונות לפני וגם אחרי ההתנגשות. עוד עלה מהדו"ח כי רק כעבור 3 דקות זיהו עובדי רחבת החנייה ששני המטוסים פגעו אחד בשני
חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, יצחק (רזצ'יק) רז, פרסם היום (ג') דו"ח חקירה חמור על התנגשות שני מטוסי בואינג עמוסים בנוסעים ובדלק בשנה שעברה בעמדת החנייה של טרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון.
במרץ 2018 התנגשו בזנבותיהם שני מטוסי נוסעים: מטוס אל על מסוג בואינג 767, שלאחר התאונה יצא משירות, ומטוס של חברת התעופה הגרמנית "גרמניה" מסוג 737, שתוקן בעלות עצומה והוחזר בחודשים שלאחר מכן לפעילות.
בבוקר התאונה שרר בנתב"ג מזג אוויר גשום ורחבות החנייה היו רטובות והוארו בתאורות הצפה. מהדו"ח עולה כי מטוס "גרמניה" חנה סמוך למטוס אל על אחד, כשלעמדה הסמוכה השנייה נכנס מטוס אל על נוסף שבדיוק נחת. פקח עמדת הקרקע במגדל הפיקוח אישר את יציאת מטוס "גרמניה" בגרירה לאחור לטובת הנעה והמראה, אך שינה את הנחייתו בזמן שהמטוס היה כבר בתנועה – מה שככל הנראה הוביל לתאונה.
שני המטוסים, של אל-על ו"גרמניה", נגררו במקביל לאחור עד שהתנגשו בזנבות האחד של השני. החוקר ציין כי למרות הנזקים למטוסים, לא פרצה אש למרות שהיו מלאים בדלק, ולא הייתה בהלה בתוך המטוסים.
התנהלות עובדי רחבת החנייה בנתב"ג, לאחר התאונה, מעלה סימני שאלה רבים על תפקודם. מתברר כי 45 שניות לאחר ההתנגשות, רכב שהגיע למקום לא זיהה את התאונה. רק כעבור שלוש דקות מההתנגשות הודיע טייס אל על לפקח כי צוותי הקרקע הודיעו לו שהם פגעו במטוס אחר. בתחילה חשב טייס אל על כי התזוזה שהרגיש במטוס נגרמה בגלל החלקה מהגשם.
לאחר שהתבררה התאונה החמורה, החליטו מנהלי נמל התעופה בן גוריון שלא להכריז על מצב חירום, והנוסעים הורדו מהמטוס לאוטובוסים שפינו אותם בחזרה לטרמינל. במטוס אל על היו בזמן התאונה 240 נוסעים ואנשי צוות ובמטוס "גרמניה" 127 נוסעים ואנשי צוות.
חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה קבע כי התאונה נגרמה בעיקר בגלל תפקודו של הפקח שאישר את הגרירה שגרמה להתנגשות. "קיבעון מחשבתי אצל פקח ההסעה, החל ממתן האישור לדחיפה ועד לסוף התהליך ואפילו לאחר כמה דקות שההתנגשות אירעה", כתב החוקר הראשי.
"קיבעון זה הוא שגרם לו לתת מרשה לדחיפה שנתיבו מהווה קונפליקט מובנה עם מרשה שנתן קודם לכן למטוס אחר. גם לאחר שהתרחשה התאונה, הפקח לא הצליח לבנות מודעות מצבית מדויקת והמשיך לתת הוראות ומידע לא מדויק ולא יעיל", הוסיף החוקר.
בדו"ח נמתחה ביקורת על צוותי הגרירה, שפעלו בניגוד לנהלים, כששני אנשי הצוות הצטופפו בגוררים בגלל הגשם ובכך הקטינו משמעותית את שדה הראייה שלהם. החוקר ציין כי צוותי האוויר במטוסים פעלו באופן סביר וכי לא הייתה להם אפשרות למנוע את התאונה.
מאז האירוע, חידדו ברשות שדות התעופה את נהלי העבודה ברחבות החנייה, כדי למנוע הישנות של מקרים דומים כאלה בעתיד.