אזהרה בינ"ל מאובדן אותות GPS ליד נתב"ג: "יתעוררו כשיקרה אסון"
בשבועות האחרונים דיווחו טייסים רבים על קשיים בקליטה רציפה של מערכת הניווט בהגיעם לנמל התעופה - מה שהשפיע על תמרוני הנחיתה וההמראה. "הצוותים צריכים להיות מודעים לסיכון הפוטנציאלי", נאמר בהודעה של איגוד הטייסים הבינלאומי.
איגוד הטייסים הבינלאומי הזהיר אמש (ג') את הטייסים מפני איבוד קליטת GPS בקרבת נמל התעופה בן גוריון. בשבועות האחרונים, מדווחים טייסים רבים, על קשיים בקליטה רציפה הפוגעת בבטיחות הטיסה ובמערכות הטייס האוטומטי. "נראה שהגורמים האחראיים על הנושא יתעוררו רק אחרי שיקרה אסון", אמר טייס.
כבר כמה שבועות שטייסים שנוחתים וממריאים בנמל התעופה בן גוריון חווים איבוד קליטת GPS בהתקרבם לשטח האווירי של מדינת ישראל. "אובדן אותות GPS משפיע על גישות כניסה ויציאה ועלול ליצור התראות רבות למערכות שעוברות להתבסס על מיקום פנימי", כתב האיגוד לטייסים. "צוותי הטיסה צריכים להיות מודעים לסיכון הפוטנציאלי, להימנע מהסחות דעת ולתכנן חלופה בהתאם לנהלים ולפי הצורך". אתמול פרסם מודיעין טיס ברשות שדות התעופה במערכת "נוטאם" עדכון בנושא לטייסים וחברות התעופה.
אמנם מערכות המטוס והטייס האוטומטי לא מתבססות רק על מערכת ה-GPS, אך קליטתו אחראית בין היתר על איפוסן ועדכון מיקומו של המטוס. בנוסף, איבוד קליטת ה-GPS מקפיץ מערכות גיבוי בתא הטייסים במטוס שמצריכה מאנשי צוות האוויר לערוך סדרת בדיקות ולעיתים את להפעיל מערכות נלוות שמסיחה את דעתם בזמנים רגישים - כמו נחיתה והמראה.
"בשבוע שעבר כשחזרתי מהמזרח הרחוק תוך כדי הליך הנחיתה - קליטת ה-GPS נעלמה", סיפר טייס בצי 777 בשיחה עם ynet. "דפוסי הנחיתות והגישות נמל התעופה בן גוריון מבוססים על GPS, כך שמשמעות הדבר היא שצריך לנתק מערכות מסוימות כדי לנחות בבטחה כשהקליטה לא רציפה ולא-עקבית".
גורם ברת"א (רשות התעופה האזרחית) אמר כי בשבועות האחרונים נעשו פניות לגורמים ממשלתיים בנושא, אולם טרם התקבלה תשובה מספקת. "אנחנו יודעים שיש בעיה רצינית", אמר הגורם, שציין כי מאז שהחלו השיבושים נרשמו כמה אירועי בטיחות חמורים שהועברו לחקירת החוקר הראשי במשרד התחבורה.
דובר רשות שדות התעופה מסר בתגובה: "מזה שלושה שבועות כל המרחב האווירי של מדינת ישראל חווה הפרעות בקליטת מערכת הניווט הלווייני. בעקבות ההפרעות בוצעו שינויים בחלק מתהליכי הכניסה לנחיתה והוא נעשה באמצעי הבטוח והמקצועי אשר בשימוש יומי יומי בשדות תעופה בעולם, (הליך ה ILS) ובישראל בפרט. ההפרעות מורגשות רק על ידי המטוסים באוויר ולא על ידי הסנסורים בקרקע. ההשפעה משמעותית בכל הקשור בתפעול המטוס ברמת הקוקפיט ובחלקה גם לניהול התעבורה האווירית.
"פקחי נמל התעופה בן גוריון מבצעים כל העת ליווי מלא של המטוסים הממריאים והנוחתים, ובשום שלב לא היה אירוע בטיחותי הנוגע להפרעת ה-GPS בהקשר דיוק הניווט ונתיבי הטיסה. מהיום הראשון שהופיעה ההפרעה פועלים כלל הגורמים בישראל כדי להביא לפיתרונה ולמצוא את מקור הבעיה".