חמישה ימים לפני המועד: פורסמו ההנחיות לסגירת שדה דב
מודיעין טיס ברשות שדות התעופה פרסם הנחיות לטייסים וחברות התעופה לקראת סגירת השדה ב-1 ביולי - עוד בטרם התקבלה החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא
בעוד שבמערכת הפוליטית ממתינים בדריכות להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לעתידו של שדה דב שבתל אביב, פרסם הערב (ה') מודיעין טיס ברשות שדות התעופה הנחיות לטייסים וחברות התעופה, שמשמעותן סגירת השדה.
בהוראה, שתיכנס לתוקף ב-1 ביולי ב-17:00, נאמר כי כל המידע התעופתי השדה יושהה זמנית. כמו כן, טייסים שבעבר נאלצו לדווח ליחידת הבקרה הצבאית של שדה דב, ידווחו מעתה ליחידת הבקרה הצפונית. ההנחיות, כפי שפורסמו, תקפות לפי שעה עד 31 בדצמבר 2020.
יצוין כי עד יום ב' (1 ביולי) תיתכן אפשרות למנוע את סגירת השדה, אולם ככל שנוקפות השעות - נראה כי הסיכויים למהלך פוחתים והולכים.
ביום שלישי הסמיך בית משפט השלום בהרצליה את מנהלי הגוש הגדול, הקרקע שעליה שוכן שדה דב, לנקוט הליכים משפטיים נגד המדינה במקרה שתקדם חוק שימנע את פינוי השדה או תבצע הליכים אחרים שיפגעו בזכויות בעלי הקרקע. את ההחלטה קיבל שופט בית משפט השלום יעקב שקד, שקבע במקביל כי אינו מוסמך להתערב בהליכי החקיקה שמקדמת הכנסת, ונועדו לדחות את מועד סגירת השדה.
לפי ההסכמים בין המדינה למנהלי הגוש הגדול, וכן על פי חוק שדה דב, השדה אמור להיות מפונה כאמור ב-1 ביולי. המנהלים ביקשו את הדיון בעקבות הדיווחים על מאמציו של שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ לקדם חוק שיאפשר את המשך הטיסות משדה דב לאחר ה-1 ביולי ותוך כדי קידום תוכנות הבנייה בשטח.
שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' הציג ביום שלישי לוועדת הכספים של הכנסת מתווה מעודכן שאמור לדעתו לאפשר את המשך פעילות השדה למשך עוד כשלוש שנים. ועדת הכספים אישרה את הצעתו פה אחד, אך המתווה הזה מחייב חקיקה, ומשום שאנו מצויים בתקופת בחירות, על פי הנחיות יועמ"ש הכנסת, אי אפשר לקדם חקיקה פרטית, אלא רק חקיקה ממשלתית. ולכן הכדור עבר לראש הממשלה שיחליט אם לקדם את החוק.
סמוטריץ' הבהיר כי לאחר שלמד את הנושא הבין כי פינוי שדה דב הוא עובדה מוגמרת שאי אפשר לשנות בשלב זה. עם זאת טען כי עד שיעלה דחפור ראשון על הקרקע אפשר להמשיך את הטיסות. על פי המתווה של סמוטריץ, בתקופה הביניים הזו משרד התחבורה ישפר את מהירות ההגעה משדה התעופה נתב"ג לאזור המרכז.
רשות שדות התעופה נערכה מבעוד מועד להסטת טיסות משדה דב לנתב"ג. על פי סמוטריץ', כדי להקל על הבאים מאילת, משרד התחבורה יפעיל שאטלים שיסיעו את הבאים ישירות ממסלול הנחיתה לאזור המרכז. כמו כן כבישי הגיש ישופרו, באמצעו מחלף בכר חב"ד וכן פיתוח של נתיב מהיר.
המאבק של תושבי אילת
ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי אמר בתחילת השבוע כי "המאבק הזה הוא החשוב ביותר מאז היותי ראש עיר. אני מאמין באמונה שלמה שבסיכומו של מאבק הצדק ייצא לאור וייתנו מענה ראוי לתושבי העיר אילת. אני בעד שבעלי הקרקעות יקבלו כל מה שהם רוצים. צאו לדרך עם התוכנית שתיקח גם ככה לפחות ארבע שנים. במקום לגרום לפיקוח נפש של תושבי אילת, תאפשרו לנו את התווך הזה, המדינה תחליט שיש חלופות ראויות לתושבי העיר אילת והכול בסדר".
לפני שבועיים הפגינו מאות תושבים מאילת מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים נגד סגירת שדה דב. להפגנה הגיעו חברי סיעת "כחול לבן", בהם אבי ניסנקורן, מיקי חיימוביץ' ואסף זמיר.
אילן, תושב העיר שהגיע במיוחד להפגנה בירושלים, אמר כי הוא "מקווה שלמישהו ייפול האסימון. אנחנו דוחים את הקץ ומקווים שימצאו פתרון". לדבריו, באילת כלל אין אנשי מקצוע, וכולם מגיעים ממרכז הארץ. "אילת לא מחזיקה מרצים, מהנדסים, רופאים או אנשי בריאות הנפש. בכל יום, הטיסה הראשונה בשש בבוקר היא של אנשי מקצוע".
ורד וגלי, חולות אונקולוגיות, פנו על במת ההפגנה לראש הממשלה ואמרו: "אילת נמצאת במרחק של 400 קילומטר ממרכז הארץ, ואנחנו לא יכולות לקבל טיפולים בבית החולים יוספטל.
"לטוס ולקחת מונית לאסותא או לאיכילוב לוקח הרבה שעות, ואם נצטרך לנחות עכשיו בבן גוריון - נצטרך לקחת שאטל פנימי ועוד מונית לתל אביב. זה מאריך את הדרך בהרבה יותר, ואני לא מאחלת לאף אחד להיות במצב הזה. אנחנו חולים, חלשים, ולא ייתכן שיאריכו לנו את המסלול הזה. שדה דב הוא המקום היחיד שייתן לנו את החמצן. אני מבקשת ממך לבטל את הגזרה הזאת".