לאחר 81 שנה: שדה דב נסגר
לפני חצות נחתה הטיסה האחרונה בשדה התעופה שבתל אביב, שנסגר אחרי סאגה ממושכת. ראש העיר אילת: "היום העצוב ביותר בחיי הציבוריים"
ההחלטה לסגור את שדה דב בתל אביב התקבלה אמש (ראשון) אצל חברות התעופה ועובדי השדה הוותיק בהפתעה גדולה. בשעות הבוקר עוד האמינו שראש הממשלה בנימין נתניהו ימצא מתווה שידחה את הפינוי - אולם ההחלטה הסופית הביאה לסיומה של סאגה ארוכה שנמשכה שנים - ושדה התעופה נסגר.
נתניהו ניסה עד הרגע האחרון ללכת על "פשרה מפא"יניקית", שאולי תעצור את הטיסות משדה דב - אך תשאיר אותו פתוח בניסיון להגיע לפשרה עם בעלי הקרקעות, או הפעלתו במתכונת מצומצמת. אך אנשי היועץ המשפטי לממשלה הטילו על כך וטו מוחלט.
אנשי היועמ"ש הבהירו לראש הממשלה שלא יהיה ניתן להגן על המדינה מפני תביעות בנושא, וכל ניסיון לעצור את פינוי השדה, אפילו ביום אחד, יעלה למדינה בין 12-8 מיליארד שקל. אחרי ארבע שעות של דיונים נוקבים הודיע נתניהו כי אין מנוס מלעצור את הפינוי.
בנסיון להמתיק את הגזירה על תושבי אילת וכדי למנוע את חיסולה של העיר, הודיע נתניהו על חבילת הטבות מיידית לעיר אילת בסך 400 מליון שקל שתובא לאישור הממשלה תוך 3 שבועות. נתניהו דאג בדיון ששר האוצר וצוותו יתחייבו להעמיד את המקור התקציבי לתכנית, והמתווה קיבל את אישור היועמ"ש ואת הסכמתו של שר התחבורה סמוטריץ'.
ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, אמר כי "היום היה היום העצוב ביותר בחיי הציבוריים. בכל לבי קיוויתי כי התבונה, החמלה והרגישות לתושבי אילת הם שינצחו, אבל לצערי, בצע הכסף ניצח את הצדק, ההגיון והאחריות הלאומית. אילת של מחר לא תהיה העיר של היום", הוסיף יצחק הלוי. על שורת ההטבות שיקבלו תושביו מהמדינה אמר כי "אף אחד לא עושה לנו טובה. זוהי זכות שלנו וחובתה של המדינה".
נתניהו גם נענה לדרישתו של ראש העיר שרצה צוות שרים מיוחד בראשות רה"מ שיוודא את ביצוע התכנית האסטרטגית לפיתוח העיר ל-15 שנים שתעלה 1.2 מיליארד דולר, והתחייב שהתכנית תיושם מהר יותר. נתניהו סיכם עם שר התחבורה על הבטחת רציפות התחבורה התעופתית לאילת דרך נתב"ג באותה התדירות שקיימת היום בין אילת לשדה דב.
"המסמר האחרון בארון הקבורה של התעופה הישראלית"
חברות התעופה העיקריות שפועלות בשדה דב, ארקיע וישראייר, ביצעו אמש את טיסותיהן האחרונות לנמל התעופה רמון, אך מטוסי כנף 15 של חיל האוויר עדיין נמצאים על הקרקע בשדה דב.
טיסה 1807 של ארקיע לרמון שהמריאה בשעה 23:20 הייתה האחרונה שהמריאה אי פעם משדה דב בתל אביב, וטיסה 452 של ישראייר מרמון לתל אביב שנחתה ב-23:45 הייתה האחרונה שנחתה בו. לאחר מכן, המטוס המריא לנתב"ג כשהוא ריק.
בשעה 20:45 המריאה משדה דב הטיסה האחרונה של ישראייר (451) שסיכמה עידן שלם. אלעד בן דוד, תושב אילת שעלה על המטוס, סיפר ל-ynet בהתרגשות כי "שדה דב הוא חלק בלתי נפרד מהחיים של הרבה אנשים. זה גורם משמעותי של אנשים שיש להם בעיות רפואיות. זה מאוד עצוב אבל נסתדר". שלם ציין כי "יש תחושה שזה בגלל שאנחנו מהפריפריה, אבל נתגבר ויהיה טוב. אני אסע מרמון לנתב"ג. אולי זה יותר קשה, אבל זה מה שנעשה".
גם נינט בן הרוש, שמתגוררת באילת ב-51 השנים האחרונות, אמרה בכאב כי היא מאוכזבת מהחלטת ראש הממשלה. "הקשו עלינו את החיים עם סגירת שדה התעופה באילת והמעבר לרמון, ועכשיו עשו את זה שוב עם סגירת שדה דב. זה מאוד מאכזב ומאוד עצוב. אני לא אסע באוטובוס לאילת, אבל מעכשיו נטוס לנתב"ג כי אין ברירה".
גדי כץ, ראש העיר אילת לשעבר, שעלה גם הוא לאחת הטיסות האחרונות משדה דב אמר כי "זוהי החלטה מאוד קשה לאילת. היום אנחנו לא יודעים לעכל את הקושי כי ההחלטה הזאת לוקחת את אילת 30 שנים אחורה". כץ, שמגיע למרכז הארץ לעתים קרובות, אמר כי "החולים ימשיכו לנסוע אבל יהיה להם קשה. חלק מתושבי אילת המבוגרים יגידו שלום וילכו לילדים שגרים במרכז הארץ. זו מכה קשה לתושבי אילת. עכשיו במשך שלוש שנים לא יקרה כלום עם השדה הזה. יכלו לדחות את זה ולהכין אלטרנטיבה, אבל כרגע אין אחת כזאת".
נתי פרץ, טייס ומנכ"ל "איה תעופה" שהפעילה טיסות משדה דב לערבה, אמר כי "זהו יום עצוב למדינת ישראל. הממשלה תקעה את המסמר האחרון בארון הקבורה של התעופה בישראל. סגירת תשתית תעופתית כה חיונית אשר על בסיסה נשען רוב הענף, עוד תילמד כאחד הכשלים הגדולים שקרו פה בשנים האחרונות".
לדברי פרץ, "הרגולטורים והממשלה העדיפו להשביח קרקעות עבור טייקונים מאשר לשמר ולשפר תשתיות לאומית חיונית, שכל מטרתן לשרת את תושבי ישראל, ולפתח תעשייה שלמה אשר חוסלה בין רגע. משדה דב בוצעו ניסויי טיסה, הכשרות טייסים, קו של 25 שנה לטובת תושבי הערבה, מורים, רופאים, חקלאים שנותקו ברגע מהעורק הראשי שהזין אותם כל השנים. התוצאה של סגירת השדה תביא לכך שלא יהיו מספיק טייסים, וחברות תעופה בצמיחה וכאלה אשר רוב הכנסותיהן מפעילות משדה דב - ייסגרו. זהו יום עצוב אשר ייזכר לדראון עולם".
תושבי אילת זועמים: "אנחנו שקופים"
תושבי העיר הדרומית לא נרגעים מההחלטה שהתקבלה ברגע האחרון ומתארים את תחושת הבגידה והאפליה כתוצאה מסגירת שדה דב. אהובה לוי, תושבת העיר, אמרה כי "ההחלטה לסגור את שדה דב היא החלטה פושעת. זוהי החלטה שנושאת עימה קלון של בצע כסף שניצח את האנשים הקטנים".
לוי ציינה כי סגירת השדה היא בגדר "בכייה לדורות", וכי "קריסתה של אילת מבחינה כלכלית תהיה רשומה על שמו של בנימין נתניהו לדראון עולם. נותרנו המומים וכואבים לנוכח ההחלטה האומללה וחסרת ההיגיון הזו".
"ראש הממשלה הכריז היום על המתת העיר אילת", אמר ליאור לבקוביץ'. "ההכרזה הזאת פוגעת קשות בתושבים שמתניידים יומיום קו אילת-תל אביב ללימודים, לבדיקות ולטיפולים הרפואיים. ההחלטה קשה לי כאחד שנתן אמון בנתניהו ובליכוד. כחבר המפלגה לא אתמוך בה עד להחלפתו של נתניהו. אנחנו שקופים ולא נספרים כחלק מהמדינה".
גם אתי קריחלי אמרה כי סגירת השדה חרצה למעשה את עתידה של אילת. "ההחלטה הפקירה אותנו לחידלון. היא מתעללת בחולים, בסטודנטים, בחיילים, בתושבים, בתיירים וברופאים המומחים", אמרה. "המסע לנתב"ג והעובדה שהדרך תהפוך לארוכה ומייגעת תביא לכך שהתיירים לא יגיעו וכביש הערבה יהפוך לרולטה. החיים בפריפריה ובקצה הדרומי של המדינה ממילא לא פשוטים, ועכשיו עם סגירת שדה דב החיים יהפכו לבלתי נסבלים עד כדי נטישה של העיר".
"לא יעלה על הדעת שיתעלמו מתושבי העיר באופן מגמתי ופוגע", הוסיפה בטי סימלמיץ'. "מי שלא שומר עלינו לא נשמור עליו, ומי שמנתק אותנו - נתנתק ממנו. אנחנו לא שקופים".