תיעוד: מטוסי חיל האוויר המריאו בפעם האחרונה משדה דב
אחרי פינוי המטוסים האזרחיים מהשדה שנסגר אמש, בסופה של סאגה ארוכת שנים, הבוקר פונו ממנו עשרות מטוסי תובלה קלה של טייסת "כנף 15". מפקד חיל האוויר פיקד על המשימה. צפו בתיעוד
עשרות כלי טייס של חיל האוויר המריאו הבוקר (ב') זה אחר זה מבסיס "כנף 15" של חיל האוויר, בחלקו הצבאי של שדה דב בתל אביב, ובכך סיימו למעשה את הפעילות התעופתית בעיר העברית הראשונה - אחרי 81 שנה. מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, הוביל מתא הטייס מטס של 29 מטוסי תובלה קלה, שעשו את דרכם לבסיס חצור. אתמול בערב, שעות לאחר החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לעכב את פינוי שדה דב, ביצעו חברות התעופה המסחריות ארקיע וישראייר את טיסותיהן האחרונות משדה דב.
נסגר אחרי 81 שנה: כך נראה שדה דב בשנותיו הראשונות
בשדה דב פעלה טייסת "מלכי האוויר", שהפעילה מתל אביב שלושה סוגי מטוסים, לביצוע משימות רחבות: מטוסי תובלה, מודיעין והדרכה מסוג ביצ'קראפט קינג-אייר B200 שמכונים בחיל האוויר "צופית", מטוסי סיור מסוג ביצ'קראפט RC-12D המכונים בחיל האוויר "קוקיה" ומטוסי תובלה קלה וסיור מסוג ביצ'קראפט בוננזה A36, המכונים בחיל האוויר "חופית". הטייסת נסגרה בסוף שנת 2018, לקראת סגירת שדה דב, והתאחדה עם טייסת 100 ("הגמל המעופף") בבסיס חצור.
אתמול כאמור הסתיימה הסאגה ארוכת השנים בנוגע לסגירת השדה, אחרי שנתניהו הודיע כי אין אף דרך למנוע את פינויו. זאת, לאחר שהובהר לו על-ידי אנשי היועמ"ש כי לא יהיה ניתן להגן על המדינה מפני תביעות בעלי הקרקע בנושא, ושכל ניסיון לעצור את פינוי השדה, אפילו ביום אחד, יעלה למדינה בין 12-8 מיליארד שקל.
למרות שמחאתם צברה תאוצה רבה בשבועות האחרונים, הבוקר התעוררו תושבי אילת למציאות חדשה שבה, הם חוששים, הגישה שלהם למרכז וחזרה ממנו תהפוך למסובכת וארוכה ביותר. בנמל התעופה בן גוריון פגשנו את חן קאופמן, שמספרת על התחושות הקשות הבוקר – וגם אמש, עם היוודע דבר החלטתו של נתניהו. "הרגשתי שאני עומדת לבכות", סיפרה. "זה מאוד מקשה על החיים שלנו ומאוד עצוב. אני מנסה להתרגל למצב החדש ואני לא יודעת איך זה יהיה, זה באמת יהיה מאוד קשה לתושבים באילת, לאנשים חולים, לאנשים שזקוקים להגיע למרכז".
היא מספרת כי המצב החדש, שבו על התושבים להמריא משדה רמון שליד אילת, לנחות בטרמינל 1 בנתב"ג, משם לקחת שאטל לטרמינל 3 ואז רכבת למרכז תל אביב – מוסיף בערך שעתיים לכל כיוון לדבריה. "זה לא יאפשר את חלק מהדברים שנהגנו לעשות, כמו למשל לנסוע ללימודים, להגיע מוקדם בבוקר לאוניברסיטה או למרכזי לימוד במרכז תל אביב – מה שהרבה מתושבי אילת עושים, גם אני עשיתי את זה בעבר. להגיע לבדיקות רפואיות – אני נוסעת לפחות פעם בחודש לבדיקה רפואית עם הילד באיכילוב, אני אאלץ להגיע ערב קודם, למצוא מקום לינה ולחזור למחרת".
ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, התראיין לאולפן ynet וסיפר כי סגירת השדה היא בבחינת "ניתוק התחנה המרכזית שלנו". הוא סיפר על תחשותיו הקשות: "ההשלכות תהיינה לא פשוטות, ולכן אני כואב את הכאב מעומק לב".
על התנהלות הממשלה מתח ביקורת חריפה, בשל העובדה שהנושא עלה לדיון מעמיק רק ברגע האחרון. "אם היה בצידה של ההחלטה שהתקבלה ב-2007, תנאי שאומר כי סוגרים את השדה אבל לא עושים זאת לפני שאנחנו מוכנים, הייתי יותר רגוע. אבל כשמקיימים דיון מעמיק חמש שעות לפני סגירת שדה דב, מה אני אגיד לך, עצוב לי להיות חלק ממדינה כזו שהחלטות כל כך משמעותיות עם השלכות כל כך אסטרטגיות מתקבלות שעות לפני שסוגרים שדה שהוא נכס אסטרטגי למדינה, לא רק לעיר אילת".
בנסיון להמתיק את הגזירה על תושבי אילת, הודיע נתניהו על חבילת הטבות מיידית לעיר אילת בסך 400 מליון שקל שתובא לאישור הממשלה תוך 3 שבועות. נתניהו דאג בדיון ששר האוצר וצוותו יתחייבו להעמיד את המקור התקציבי לתכנית, והמתווה קיבל את אישור היועמ"ש ואת הסכמתו של שר התחבורה סמוטריץ'. באולפן התראיין הבוקר גם מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, שהבטיח כי אנשי המשרד יפעלו למצוא את המקור התקציבי לחבילת ההטבות במהירות.