"לקסוס תהיה בקרוב הרבה יותר מיצרנית מכוניות"
חגיגות 30 שנות ייצור של מותג הרכב היוקרתי העניקו לנו אפשרות לראיון בלעדי ומקיף עם האיש העומד בראש הפירמידה היפנית-אמריקאית, יושיהירו סאווה
יושיהירו סאווה (Yoshihiro Sawa), נשיא לקסוס, מציג עצמו כמנהל לקסוס הבינלאומית, כאילו יש מספר חטיבות שוות והוא בראשה של אחת מהן. זה עשוי להישמע לכם עניין פעוט של תואר, אבל עלול לחולל רעידת אדמה מקומית אם תתייחסו לאחד העומדים בראש מותגי יוקרה מתחרים – גרמנים, אמריקאים ובריטים – באופן שלא יבהיר שהוא-הוא מספר 1. אלא אם אתם רוצים לקבל מבט מקפיא והתעלמות עתידית.
סאווה לעומת זאת, עם לבוש קליל ורחוק מיליון מייל מחליפות היוקרה התפורות אישית של המוזכרים מעלה, לא מוטרד מענייני פוזה. אני פוגש אותו באירוע לציון 30 שנות המותג, וחתן השמחה נינוח, מחייך לכל עבר ומתפנה לשיחות ארוכות עם כל מי שרק מעוניין. וזה אומר שהוא לא נח לרגע במשך מספר שעות, ומצליח באופן מרשים לשמור על מצב רוח חיובי למדי.
יש לו סיבות לא רעות. שכן מלבד האירוע החגיגי, מותג הרכב צפוי להציג עד סוף העשור הנוכחי היקף מכירות שנתי כמעט כפול מב-2010. עם כ-700 אלף מכוניות חדשות בכל 90 השווקים מסביב לעולם.
אתם אמנם צומחים, אבל תעשיית הרכב כולה מתמודדת כיום עם בעיית הרווחיות בשוק תחרותי מאי פעם, שנמצא בתהליך מאתגר של שינויי כיוון טכנולוגיים מהירים וקריטיים. נדמה שכולם דוחפים לשת"פים שיאפשרו לצמצם עלויות פיתוח וייצור ולפשט תהליכי שיווק. איפה נמצאת לקסוס מבחינה זו?
"אסור לשכוח שיש לנו המון שיתופי פעולה. באמצעות טויוטה אמנם, אבל אנחנו נהנים מהם. חוץ מזה, אני מאוד זהיר כשזה מגיע למיזוגים ושיתופים, למרות שיש לא מעט כאלה מסביב בשלבים שונים של יישום. קח את ניסיון המיזוג הענקי דוגמת זה שכמעט נוצר בין פיאט-קרייזלר וניסאן-רנו-מיצובישי. כנראה שלא יצא לפועל, אבל עצם העובדה שמישהו האמין ביכולת להריץ קונצרן עם כל כך הרבה דעות, נראה לי תמוה. זה מזמין צרות. תהליכי קבלת ההחלטות הופכים למייגעים ובעייתיים מכדי להריץ פעילות שוטפת יעילה, עם כל כך הרבה בעלי עניין וגישות כל כך שונות לייצור רכב".
ובאותה עת אתה אומר ששיתופי פעולה הפכו מחויבי מציאות כמעט. איך זה מסתדר?
"שיתופי פעולה של שני יצרנים לכל היותר, זה בסדר ויעיל. שלושה ומעלה הופכים את כל הסיפור למאתגר עד בלתי אפשרי. חוויתי שת"פ כזה בעבר בפרויקט המשותף עם טויוטה פיז'ו וסיטרואן, וזה היה בעייתי למרות ששני המותגים הצרפתים שייכים לאותו קונצרן. זה פשוט יותר מדי".
בקרב מותגי יוקרה גרמנים שוררת כמעט תמימות דעים בנוגע לשינויים בהרגלי רכישה ושימוש של קהל היעד, למשל תחבורה שיתופית שתהפוך לפופולרית בהרבה. גם אתם מתכוננים לכך?
"ברור לנו שיהיה שינוי. יש שינוי כבר עכשיו. אנחנו מתאימים את עצמנו עם חשיבה מקורית, מחפשים כיוונים עסקיים חדשים, רעיונות שיאפשרו לנו להמשיך ולהיות תחרותיים. יחד עם זאת, להערכתנו, מותגי היוקרה יושפעו פחות מצמיחת התחבורה השיתופית. ובניגוד למותגים עממיים, לנו יש גם אפשרות להתפתח בכיוונים אחרים, עם דגש על עיצוב".
תן דוגמאות.
"תחשוב למשל על כלי תחבורה שונים שאינם מכוניות והשקנו כבר. הוברבורד, אופניים, סירות מהירות ויאכטות, וזה בהחלט יכול להתרחב לאזורים נוספים. אין מבחינתי שום מגבלה. וזה בהחלט יכול להיות אביזר מטבח עם לוגו לקסוס. כל עוד יהיה רעיון טוב ושותף איכותי מספיק כדי לייצר את זה, אנחנו מעוניינים. חד-משמעית, לקסוס תהיה בעתיד הלא רחוק יותר מיצרנית מכוניות בלבד".
עד כמה אתם מתכננים להשקיע בעיצוב, עד כמה לדעתך זה באמת יהיה חשוב בשנים הקרובות?
"קודם כל, אין לנו הרבה ברירות. המכוניות הראשונות שלנו, קח את ה-LS400 למשל, לא היו מיוחדות מבחינת עיצוב. לדעת אחרים אפילו משעממות. אבל בינתיים המותג גדל והגיעה העת להקפיד על עיצוב, ליצור אישיות למותג".
הגריל העצום מלפנים הוא חלק מהאישיות הזו שאתם רוצים לייצר? גם בב.מ.וו הלכו על יחידה ממש בומבסטית. זה הכיוון של התעשייה?
"אני לא יכול לענות בשם מותגים ומעצבים אחרים, אני כן יכול לומר שאצלנו מדובר במבנה ומראה שנגזרים משימושיות בלבד. אין בחרטום של לקסוס מודרנית שום דבר שאינו שימושי, והגודל של הגריל מוכתב על ידי הצורך בפתחי אוורור גדולים לטובת אוורור-קירור יעיל. זה לא קו עיצובי, זה פתח שימושי".
אתם זוכים להצלחה תדמיתית גדולה בארה"ב, אבל באירופה המצב שונה לגמרי. לא מפריע לכם שדווקא בשוק עם הנהגים האנינים יותר, אתם לא מהווים תחרות של ממש לתעשייה המקומית?
"אנחנו מנסים, אבל אין ספק שהשוק האירופאי הוא הקשה ביותר. והוא ימשיך להיות הקשה ביותר עבורנו".
לקסוס מיצבה את עצמה כמובילת התעשייה עם מנועים היברידיים, אבל מאז עבר המון זמן. נדמה שיצרניות אחרות הדביקו את הפער ואפילו מתקדמות יותר.
כולם עוסקים היום באיזו גישה תנצח ביחס למנועי העתיד. חשמלי, תא דלק, אבל רבים שוכחים את העובדה הפשוטה – גם ב-2030 יצוידו כחצי מהמכוניות החדשות שיימכרו מסביב לעולם, במנועי בעירה פנימית, רובם המכריע בסיסיים עם בנזין ישן וטוב כדלק.
ובמה אתם מתכוונים לבחור?
"לקסוס לא תבחר אלא תעשה מהלך פשוט ותתאים יחידות שונות לשווקים שונים. אם בהודו יעדיפו מנוע בנזין רגיל, הם יקבלו. אם בצפון אירופה ירצו חשמלי, יהיה לנו. ואל תשכח את מדינות דרום-אמריקה שבוחרות דווקא בביו-פיול. אנחנו נשאף לספק את הכל, ונתאים עצמנו לשווקים. לא נכפה עליהם בחירה שרירותית שלנו".
אבל יחידות הנעה שונות לא יוכלו להתאים לאותה פלטפורמה בדיוק. אתם הרי לא מתכוונים להתחיל להשקיע בפלטפורמות שונות לכל שוק יעד, זה הרי יהפוך את הייצור ליקר מדי.
"נכון, יהיו לנו פתרונות אחרים שיאפשרו את זה. בינתיים לא ארחיב".
לאיזה דגם של לקסוס במהלך אתה הכי מתחבר?
"בלי ספק ה-RX. הוא שינה סדרי עולם כשהיה לרכב פנאי יוקרתי ראשון עם מבנה מתקדם. גם ה-LFA חביבה עלי, מבחינות אחרות כמובן".
בעתיד צפויים עוד דגמים של טויוטה שתרצו לקחת כפי שהם, דוגמת הלנד קרוזר שהופך אצלכם ל-LX ו-GX?
"הלנד קרוזר הוא רכב מאוד מאוד יוצא דופן מכל בחינה אפשרית. גם כי אין לו באמת תחרות, גם כי הוא ממש מוצלח. לכן הוא גם יוצא דופן אצלנו. ולא, כנראה שהוא יישאר יוצא דופן אצלנו".
לסיום, איזה דגם אתה מגדיר כפחות מוצלח ואגב, מה יקרה עם ה-CT200h? תקבל מחליפה מודרנית סוף סוף?
"לא עשיתי את זה עד עכשיו", סאווה משיב בחיוך, "אבל על השאלה הראשונה אני מעדיף לא לענות. בעצם, גם על השנייה".