ראש עיריית גבעתיים: "תמ"א 38 הורסת התחדשות עירונית"
הרוחות סערו בכנס של הארגון הארצי להתחדשות עירונית, כשברקע הודעת מינהל התכנון לפיה לא יתמוך בהארכת תמ"א 38 אחרי 2020. ראש עיריית גבעתיים רן קוניק אמר באירוע: "לדבר על תמ"א 38 בכנס על התחדשות עירונית זה כמו לדבר על מכונית פרטית בכנס שמבקש לעודד תחבורה ציבורית". סגנית ראש מטה הדיור, מירי כהן: עמדת המדינה תוצג בעוד שבועיים
גם אם תמ"א 38 תבוטל, רוב תוכניות הבנייה יישארו בתוקף
תמ"א 38, הסוף? כך זה ישפיע עליכם
מינהל התכנון: נמליץ לבטל את תמ"א 38 במאי 2020
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הכנס היה סוער והוא נערך, בצירוף מקרים, שבוע אחרי שנחשף מכתב שבו מינהל התכנון הודיע ללשכת עורכי הדין שלא יתמוך בהארכת תוקף תמ"א 38 שתפוג במאי 2020. על המכתב אמרה כהן: "עמדת מינהל התכנון חשובה, אבל זו עמדה אחת. התמ"א רלוונטית להרבה ארגונים ובהם משרד הביטחון שרוצה לבנות ממ"דים, השלטון המקומי, ארגוני הסביבה ועוד. הסמכות לקבוע מה יקרה היא של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. ברור לכולם שתכנון מתחמים שלמים הרבה יותר טוב (לעומת בניין בודד שתמ"א 38 מאפשרת, א"ג), אבל ברור לכולם שלא ביום אחד התמ"א תיעלם. צריך לייצר כלים טובים שעובדים".
עו"ד ציפי רוזנברג שהנחתה את הפאנל תהתה אם המכתב ובו העמדה המטלטלת של מינהל התכנון פורסם באופן מתוכנן ובאישור מנהלת המינהל דלית זילבר.
את מינהל התכנון ייצגה בכנס ד"ר חווה ארליך ששימשה עד לאחרונה מהנדסת העיר פתח תקוה, ותהפוך החודש למתכננת מחוז תל אביב. ארליך השיבה כי התנגדותה של זילבר לתמ"א 38 אינה חדשה והייתה ידועה מזה זמן רב, ועל כן אין במכתב דבר מפתיע. לדבריה "כוונת מינהל התכנון היא להחליף את תמ"א 38, כי הכלי לא מספיק טוב. חייבים כלי חדש שיאפשר התחדשות עירונית מקומית וחיזוק מבנים כי הכלי שיש היום הוא מוגבל ולא מושלם וצריך גם לראות חדשנות בתכנון".
לדבריה, אחת הבעיות שיצרה תמ"א 38 היא העובדה ש"לא לגמרי הצלחנו לייצר שפה אחת בין מינהל התכנון לרשויות המקומיות". בנוסף אמרה, כי "צריך לאפשר לשלטון המקומי קצת גמישות בהסכמים עם יזמים. יש מודלים בעולם שעובדים, לא צריך לפחד כל הזמן מגמישות בגלל חשש משחיתות. לא נוכל לעשות התחדשות בלי שהרשויות ידברו עם היזמים".
ראש עיריית רמת השרון: אי אפשר לבטל כעת את תמ"א 38
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, עורר סערה וקריאות ביניים מהקהל לאחר שאמר "אתם לא מפנימים שככל שתהיה יותר תמ"א 38, ככה תהיה פחות התחדשות עירונית. הערבוב של תמ"א 38 בשיח על התחדשות עירונית הוא פסול. לדבר על תמ"א 38 בכנס על התחדשות עירונית זה כמו לדבר על מכונית פרטית בכנס שמבקש לעודד תחבורה ציבורית. אי אפשר להגיד 'בינתיים עד שתהיה התחדשות עירונית אמיתית, בואו נעשה תמ"א 38 - כי המשמעות היא לדפוק מתחם שלם של בניינים בגלל שבניין אחד בודד עושה תמ"א. זאת עבודה בעיניים".
לדברי קוניק, לא ראשי הערים אשמים בכך שהתחדשות עירונית אינה מתקדמת, אלא המדינה: "מה שצריך לעשות במדינה נורמלית, זה להגיד לרשויות המקומיות, קחו שנתיים וקחו תקציבים, ותתכננו, ובשנתיים האלה לא בונים שום דבר. המטרה לתכנן כמו שצריך מתחמים אמיתיים, ככל שמייצרים מתחמים אמיתיים מייצרים להם מסלול ירוק (לקבל היתר בנייה, א"ג)".
לעומת זאת, אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון, אמר כי אי אפשר לבטל כעת את תמ"א 38: "החיפוש אחר הכלי הכי טוב (התחדשות עירונית, א"ג) מייצר מצב שהשוק לא יודע מה כן ומה לא. לפני שהולכים ואומרים שאין יותר תמ"א 38, צרו מכסות, תנו לזה לעבוד עד שתייצרו כלי חלופי. עכשיו כשהודיעו שתמ"א 38 מבוטלת מופעל עלינו לחץ מצד יזמים ודיירים לאשר במהירות פרויקטים. מינהל התכנון צריך לאפשר להתקדם בצורה מתונה, אי אפשר לדבר בכלים לטווח קצר".
מוקדם יותר אתמול מועצת ענף הבנייה המורכבת מארגונים הפעילים בענף ובהם התאחדות הקבלנים בוני הארץ, איגודי המהנדסים, איגודי האדריכלים, לשכת השמאים, ולשכת עו"ד התכנסה לדיון חירום בעקבות החשש מביטול תמ"א 38. לאחר הדיון קראה המועצה לממשלה "לפעול להארכת תוקפה של תמ"א 38 לחמש שנים נוספות והקמת צוות מקצועי מצומצם שיידון בתיקונים הנדרשים ויפעל להבאתם בצורה מוסכמת לאישור".
תמ"א 38 - זכויות הבנייה גדלו וכך התמריץ הכלכלי
תמ"א 38 אושרה לראשונה ב-2005 לתקופה בת חמש שנים. מאז הוארך תוקף התוכנית עוד פעמיים, בשבוע שעבר פורסם מכתב שנשלח ממינהל התכנון ללשכת עורכי הדין ובו מובהר כי לא ימליצו על הארכה נוספת.
תמ"א 38 נועדה לחזק בניינים שנבנו לפני שנות ה-80 מפני רעידות אדמה. כדי לממן את עבודות החיזוק, בכל בניין שעובר תמ"א 38 ניתנת לחברה הקבלנית תוספת זכויות בנייה, בדמות קומות חדשות הנבנות מעל הקיימות או בניין חדש לאחר שהישן נהרס, שאותן היא יכולה למכור לאחר סיום העבודות.
במרוצת השנים התוכנית תוקנה כמה פעמים, זכויות הבנייה גדלו ועמן גם התמריץ הכלכלי. התוצאה היתה עלייה עקבית בכמות הדירות שנבנו מכח התוכנית. אם ב-2010 ניתנו היתרים ל-42 בניינים בלבד, ב-2018 ניתנו היתרים ל-540 בניינים, שבהם נבנו למעלה מ-10,000 דירות, 5,300 מהן חדשות המתווספות למלאי הקיים.