פתרון יצירתי ברכבת: צפוף לכם? סעו בעמידה
רכבת ישראל תתחיל בניסוי שמטרתו להקל על הצפיפות המוכרת בקרונותיה, עם הסרה של מושבים ושולחנות מוכרים והתקנה של מושבים מתקפלים לאורך הדפנות וידיות אחיזה לנוסעים עומדים. הניסוי יחל בקו בנימינה-רחובות
הצפיפות ברכבת ישראל מוכרת כאחת הבעיות הגדולות של החברה כבר שנים ארוכות. למרות השקעת עתק של עשרות מיליארדי שקלים ברכש חסר תקדים של כ-200 קרונות חדשים בשנים האחרונות, הצפיפות בקווים הפופולאריים קיימת כבר שנים ומייצרת תרעומת נוסעים בעיקר בשעות השיא ובימי ראשון וחמישי. בהקשר זה כבר קבע מבקר המדינה, בדו"ח שפרסם לפני כארבעה חודשים, כי אחת הסיבות לצפיפות המוכרת נעוצה בטעויות הנהלת החברה בחיזוי הרב שנתי של מספר הנוסעים הצפויים להשתמש בשירותיה.
לפני 7 שנים וחצי: חיילים לא ייסעו חינם ברכבת
מדינה בלי רכבת: "הולכים מכות כדי לעלות לאוטובוס"
אם בעבר ניסו להתמודד עם הבעיה עם הסטת חיילים מהרכבת להסעות אוטובוסים כדי להקל על הלחץ בימי ראשון, כעת מגיעה הרכבת עם פתרון קיצוני יותר - קרונות עם דגש על עמידה בקווים הקצרים. ברכבת אומרים כי בקרונות העמידה ניתן יהיה להסיע עד 20% יותר נוסעים וכי יציאתם וכניסתם לקרון תהיה מהירה יותר לעומת קרונות בעלי מקומות ישיבה רגילים.
הניסוי צפוי להתחיל ביום ראשון הקרוב (21.7), עם שלושה קרונות דו-קומתיים בהם יוסרו המושבים והשולחנות מהקומה התחתונה. את אלה יחליפו מושבים מתקפלים פשוטים (בכמות זהה למושבים שהוסרו) ויותקנו ידיות אחיזה לנוסעים עומדים. ברכבת אומרים כי הקרונות יופעלו בקו בנימינה-רחובות, הנמשך לפי הרכבת על פני כחצי שעה בממוצע. נוסעים יוזמנו להביע את דעתם על הפתרון המקורי באמצעות טופס מקוון.
ביטולים, איחורים, צפיפות ותחזיות שגויות: דו"ח המבקר על רכבת ישראל
"פתרון הקרונות המוסבים הינו פרי יצירתם של אנשי אגף הנדסת נייד ברכבת ישראל" מתגאים בחברה, ומציינים כי "ככל שיוגדר הפיילוט כמוצלח, תחל הסבת עוד קרונות לטובת שירות הנוסעים".
המבקר מסביר
לדברי מבקר המדינה בדו"ח האחרון שפרסם, ב-2015 העריכה רכבת ישראל כי היא צריכה להגדיל את מספר הקרונות שברשותה ב-168 יחידות דו-קומתיות, מהן 61 באופן מיידי. לאחר שלושה חודשים אכן נרכשו 60 קרונות. בשנתיים שלאחר מכן נרכשו עוד 81 בהליך חירום. למרות שהליך זה אפשר פטור והתקשרות בהליך לא תחרותי, הקרונות שהתקבלו היו בתצורה ישנה הדומה לאלה שנרכשו בשנים 2006-2002. לדבריו של המבקר, נוסעי הרכבת חווים זה עשור צפיפות גדולה בעיקר בימים ראשון וחמישי, והיא צפויה להימשך גם בעתיד. המבקר קבע כי שיעורי התפוסה ברכבות בקווים שיסיעו כמחצית מהנוסעים בשנים 2022-2019 יגיעו עד לכדי 130% אחוזי תפוסה.
כדאי להזכיר עוד כי שר התחבורה היוצא ישראל כץ, אשר נכנס לתפקידו ב-2009 ובתקופתו נרשמה השקעת העתק ברכבת, אמר ב-2012 כי צפיפות ואיחורים בשעות שיא יימשכו עד "לקבלת הרכש החדש של קרונות וקטרים". כאמור, זה לא קרה.