ירידת ערך חריפה
מכונית חדשה היא לא השקעה כלכלית - רגשית אולי - בטח בתקופה בה שוק המכוניות המשומשות מוצף ואילו משווקי המכוניות החדשות דוחפים באגרסיביות מבצעים והנחות. איך להתחדש ברכב מבלי לחשוב על ירידת הערך שלו?
בשיתוף ynet רכב חדש
מכונית כבר מזמן אינה השקעה, אנחנו לא בדיוק מגלים לכם כאן את אמריקה: מכונית אינה דירה או יצירת אומנות, או אפילו שעון משובח. יוצא דופן אם מדובר בפרארי נדירה או פורשה 911 קלאסית. בתוך עמנו אנו חיים ובסך הכל מדובר בכלי רכב. מכונית שהלקוח קונה, נוסע בה כמה שנים, אולי קצת דופק אותה, מוציא כספים לטפל בה ושלום על ישראל. היא מאבדת מדי שנה ערך - רואי החשבון אוהבים לקרא לזה "פחת".
אבל בשנים האחרונות יוצא שירידת הערך של המכונית המשומשת שלנו חריפה הרבה יותר. ולמען האמת המצב הזה הולך רק להחמיר. הסיבה לא טמונה בירידת הערך של המכונית במחירונים. אלא כמה היא יורדת באמת - ברחוב או "ליד האוטו" כמו שהסוחרים אוהבים להסביר. כלומר, כמה כסף בפעול אנחנו מפסידים עליה כל שנה. המחירונים מדברים על עשרה אחוזים, לפעמים יותר, מדי שנה, אבל הבעיה אינה אבדן הערך אלא העובדה שקשה מאוד לקבל על המכונית שלנו את מה שכתוב שאנחנו צריכים לקבל לפי המחירון.
איך זה קורה? ובכן, אני ניצבים מול הבעיה הפשוטה של החברות הגדולות שעסוקות בסחר ברכב. גם הן מוכרות לנו מכונית משומשת, אבל הן עושות את זה הרבה יותר טוב מצרכנים פרטיים וממוכרים פרטיים. בואו נדמיין מצב שבו אנחנו מפרסמים למכירה מאזדה או טויוטה בת שלוש שנים. ומולנו, רשת טרייד אין גדולה מפרסמת את אותה המכונית.
הבעיות מתחילות כבר בשלב המודעה: את המודעה שלנו רואים בקושי כי היא אחת מהרבה שורות של מודעות, ואלא אם יש לנו זמן וכוח להקפיץ את המודעה כל שעתיים, יש סיכוי יותר מסביר שהיא תעלם בתוך הכמות הכללית. לחברת הטרייד אין יש שירות מודעות ממומן. שירות אשר מבטיח כי מודעות ה"למכירה" שלהן תמיד תהיינה מובלטות ובראש העמוד.
אחר כך, אלינו באים הביתה כדי לראות מכונית אחת, את המכונית האהובה שלנו. לחברת טרייד אין באים למגרש כדי לראות 50 מכוניות, ולבחור בין הרבה מאוד אופציות. היום זמן זה כסף. כלומר, אם כבר ללכת לראות מכונית, בשעתיים, אז למה לא לראות חמישים מכוניות? אז גם כאן המוכר הפרטי נופל.
אבל זה לא הכול: לחברת הטרייד אין יש דרכים לפנק את הלקוחות שלה. היא נותנת הנחות גדולות לדגמים שקשה לה להזיז. היא נותנת מבצעים, היא נותנת אחריות והכי חשוב: אפשר לקנות בתשלומים או לקבל מימון לפעמים 100% מערך הרכב. אנחנו רוצים שתביאו לנו צ'ק על עשרות אלפי שקלים, טרייד אין לא רוצה הרבה כסף, רק תשלומים חודשיים נוחים.
בקיצור - כמוכרים פרטיים, המכונית שלנו תעמוד יותר זמן אצלנו מתחת לבית, לפעמים שבועות ארוכים. אז מה נשאר לנו לעשות בעולם של ביקוש והיצע? נכון מאוד, לתת הנחה. אז הנה, זו הסיבה העיקרית מדוע לא רק שירידת הערך של המכונית גדולה אלא המחשה מדוע אנחנו לא יכולים למכור במחירי המחירון, גם אם אנחנו ממש רוצים.
הסיפור לא מסתיים כאן. עוד סיבה לירידת הערך הקשה נובעת מהמציאות שיש לנו בכבישי מדינת ישראל. מכירים פקקים? מכירים לעמוד שעה בדרך לעבודה? אז זהו, שבשנים האחרונות יש חלופות. לא קשה להבחין בעובדה שהכורח הוא אבי ההמצאה ולכן יש ישראלים רבים שחושקים שיניים ועוברים להשתמש בהיצע הדל של תחבורה ציבורית. ולא זו בלבד שהם משתמשים בשרותי התחבורה הציבורית: עכשיו יש בערים הגדולות גם קורקינטים חשמליים לכל דורש.
המדינה כבר מדגישה שהיא עומדת להטיל מה שנקרא אגרות גודש, כלומר להיכנס לעיר הגדולה יעלה כסף. כל אלה הם חדשות מאוד רעות לשוק הרכב, וזה אומר שחלק גדול מאוד מרוכשי המכוניות הפוטנציאליים לא בהכרח ירצו רכב עוד כמה שנים. וזה אומר כמובן שהערך הולך לרדת עוד.
הדבר שאתם יכולים לעשות כבר עכשיו כדי להימנע מהסיחרור הזה הוא לעבור לליסינג פרטי תפעולי. מודל שבו משלמים על השימוש ברכב והעלות כוללת את המכונית, הביטוחים, טיפולים ועוד צ'ופארים נוספים. ירידת הערך כלל אינה פונקציה במערך השיקולים כשאתם מתחילים עסקה עם מקדמה נמוכה ואחרי תשלומים חודשיים נוחים עד ליום שבו תרצו להשתדרג לרכב אחר - מודרני ובטיחותי מקודמו.
הצעות לרכב חדש וליסינג