שתף קטע נבחר

חומרים מסוכנים: הקרב על קו הרכבת לדימונה

חילופי האשמות בין חברת נתיבי ישראל לבין המשרד להגנת הסביבה, מעכבים את הרחבת תשתית הרכבת בדרום הארץ. הסיבה: דרישה להרחבת סקר סיכונים לאור כוונה לשנע ברכבת חומרים כמו ברום ואמוניה

בחברת נתיבי ישראל טוענים כי המשרד להגנת הסביבה מעכב את הרחבת תשתית הרכבת בקטע שבין באר שבע-דימונה, הממשיך למחצבי צפע ורותם. הסיבה: המשרד דורש מנתיבי ישראל להרחיב את סקר הסיכונים, שכן ברכבת ישונעו חומרים מסוכנים. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז דרום מקיימת דיון בנושא היום (שני).

 

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

 

בנתיבי ישראל מבקשים לשדרג ולהרחיב את המסילה לאור ביקוש גדל להובלת חומרים מהמחצבות בדרום הארץ. התוכנית כוללת הרחבה ושדרוג של רצועת המסילה הקיימת, דרכה עוברות גם רכבות משא למטענים. בעתיד, המקטע ישמש כחלק הצפוני של הרכבת לאילת, בעוד שהמשך התוואי לעיר הדרומית יוקם באמצעות תוכנית נפרדת.

 

במשרד להגנת הסביבה דורשים מנתיבי ישראל להרחיב את סקר הסיכונים שלהם, נוכח העובדה שחלק מהמטען העובר באמצעות רכבות המשא בתוואי זה מכיל חומרים מסוכנים. מנגד, בחברה הממשלתית טוענים כי הדבר יעכב את הרחבת המסילה. מנהל אגף תכנון חטיבת תשתיות רכבת בנתיבי ישראל, גלעד צוובנר, אמר בשיחה עם ynet כי "הדרישה הייתה להרחיב את סקר הסיכונים לא רק לתוואי התוכנית אלא אל כל באר שבע, קרית-גת ואשדוד. אנחנו התנגדנו כי זה יאריך את התוכנית שלנו. התסקיר מבחינתנו הושלם, וכל המידע נמצא ברשות המשרד. אנחנו מתנגדים לעשות דברים לא רלוונטיים".

 

במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי הם תומכים בשינוע חומרים מסוכנים כגון ברום, אמוניה וחומצה זרחתית ברכבת, שכן היא בטוחה יותר משינוע במשאיות בכבישים ציבוריים. יחד עם זאת, טענו כי חשוב להבטיח שייקבעו האמצעים ומרחק הבטיחות שיבטיחו מניעת סיכון לאוכלוסייה הנמצאת בקרבת המסילה. לדבריהם "מסילת הרכבת לאילת היא תוכנית חדשה ולכן, במסגרת ההליך התכנוני, נדרש לבצע תסקיר השפעה על הסביבה הבוחן את ההיבטים הסביבתיים, לרבות ביצוע סקר סיכוני חומרים מסוכנים, באופן מלא, ולא כפי שהועבר על ידי חברת נתיבי ישראל. המשרד העביר את התייחסותו לסקר הסיכונים לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ודורש כי טרם הפקדת התכנית - יושלם סקר הסיכונים וייקבעו האמצעים למניעת סיכון לציבור, לרבות בחינת תוואי חלופי למעבר מסילת המשא בריכוזי אוכלוסייה".

 

עוד ציינו במשרד כי בשנים האחרונות התרחשו מספר אירועי חומרים מסוכנים ברכבת שיצרו סיכון גבוה לאוכלוסייה - המשמעותי ביותר הוא אירוע דליפת ברום בעקבות תאונת רכבות באזור דימונה, שבעקבותיו נדשו התושבים להסתגר בבתיהם. שינוע המטענים והחומרים המסוכנים מתוכנן לעבור במרכזי הערים - באר שבע, דימונה ובעתיד גם אילת, בסמיכות רבה למוקדי אוכלוסייה ומבני ציבור.

 

צוובנר מנתיבי ישראל המשיך והסביר כי "בעבר המשרד ביקש לתקוע את המסילה לאילת. הפרויקט נתקע במשך קרוב לארבע שנים. במשרד לא החליטו מה המדיניות שלהם. שינוע ברכבת עדיף עשרות מונים על שינוע מכליות בכביש וגם המשרד מסכים לזה. אבל את התשתית לרכבת, שמורידה משאיות מהכבישים, הוא תוקע. שואלים אותנו למה פרויקטים לבניית תשתית רכבת לוקח כל כך הרבה זמן? זו הסיבה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב וחטיבת דובר המשטרה
התנגשות רכבות הסגר לילי דליפת חומר מסוכן ברום דימונה
צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב וחטיבת דובר המשטרה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים