בוננזה טורקית: קוקה-קולה ישראל הרוויחה 265 מיליון שקל מטובורג טורקיה
קרלסברג העולמית מכרה את טובורג טורקיה לקוקה-קולה לפני עשור תמורת 280 מיליון שקל בעקבות הפסדים כבדים. כיום שוויה בבורסה הטורקית מגיע ל-1.3 מיליארד שקל, והיא היצרנית השנייה בגודלה בטורקיה
עכשיו מתברר שרק מהפעילות של מבשלת אחת בטורקיה מסתכם הרווח הנקי שלה ביותר מ-250 מיליון מיליון שקל בשנה, וזה מחוץ לרווחיה מהפעילות בישראל - כולל נביעות, בירה קרלסברג, פריגת, וכמובן קוקה-קולה והמשקאות הקלים.
בדרך לישראל: קוקה קולה בטעם קפה
לא מחכים לעליון: בקשה לתביעה ייצוגית נוספת נגד קוקה קולה על גביית מחיר מופרז
הקנס לקוקה קולה ישראל יקטן ל-51 מיליון שקל
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מתברר כי מבשלת טובורג בטורקיה, שקוקה קולה ישראל מחזיקה ב-96% ממניותיה (הציבור הטורקי מחזיק ב-4%), הרוויחה ב-2018 לא פחות מ-265 מיליון שקל על מחזור מכירות של כמיליארד שקל. מדובר בשיעור רווחיות של כ-26% מסך המכירות, שלא מוכר בחברות מזון ומשקאות ישראליות.
רווחי השיא בטורקיה הושגו אף שטובורג מתחרה ביצרנית הבירה המקומית אפס פילזן, מספר 1 בשוק הטורקי. טובורג היא המבשלה השנייה בגודלה בטורקיה עם נתח שוק של 35%. גם ב-2017 הייתה רווחיותה של טובורג דומה. מי שאחראי לתוצאות בטורקיה הוא ארן אלסנר, המנהל המקצועי של הפעילות בחו"ל.
מבשלת טובורג בטורקיה אינה היחידה בחו"ל שבבעלות קוקה-קולה ישראל: בבעלותה מבשלת קרלסברג ברומניה, ולפני שנה רכשה מקרלסברג העולמית את מבשלת הבירה היחידה באוזבקיסטן, בת 33 מיליון התושבים, שעדיין לא עברה לרווחיות. יחד עם רווחי מבשלת רומניה שלא נחשפו, עסקי הבירה בחו"ל מכניסים לקוקה-קולה ישראל ולמשפחת ורטהיים יותר מ-300 מיליון שקל בשנה.
ההצלחות בחו"ל והרגולציה הכבדה שמופעלת על קוקה-קולה ישראל על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים שיכנעו את קוקה-קולה להמשיך והרחיב את עסקיה בחו"ל, והיא קרובה לסיום עסקת ענק מחוץ לגבולות ישראל: רכישת (60%) מקלובר, יצרנית מיצים וחלב הגדולה בדרום אפריקה, תמורת כ-780 מיליון שקל.
בינתיים מתגלה עסקת הרכישה של טובורג טורקיה כמשתלמת ביותר: ב-2008 הכריזה קוקה-קולה ישראל כי רכשה את המבשלה מקרלסברג העולמית תמורת 80 מיליון דולר. הייתה זו הפעם היחידה שהעסקה הוזכרה בתקשורת הישראלית. כיום היא נסחרת בבiרסה הטורקית לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל, פי שלושה. הסיבה שנמכרה אז על ידי קרלסברג העולמית היא היעדר רווחיות: הפסדי המבשלה הטורקית ערב המכירה הסתכמו ב-300 מיליון דולר, לטענת קרלסברג העולמית, האשם היה במיסוי הגבוה של השלטונות הטורקיים ועלויות הפרסום והשיווק הגבוהות בגלל התחרות מול היצרנים המקומיים.
בניהול הישראלי, מחזור המכירות השנתי שלה שהסתכם בעת המכירה ב-314 מיליון שקל זינק לכמיליארד שקל. שיתוף הפעולה בין קרלסברג לקוקה קולה ישראל החל ב-1999, כשהקבוצה נכנסה לראשונה לתחום הבירה והקימה מבשלת בירה באשקלון בשותפות עם קרלסברג (20%) והפכה ליצרנית הבירה השנייה בגודלה בישראל אחרי טמפו. מאוחר יותר רכשה קוקה-קולה את חלקה של קרלסברג באשקלון.