שתף קטע נבחר

בלי ראש קרבי, קטן יותר מחץ 2 ועם מדחפים: כך הפך חץ 3 ל"רכב הרג" בחלל

את הפיקוח והלמידה בחדר הבקרה באתר הישראלי באי קודיאק שבאלסקה ביצעו חיילים כבני 20, כשמהחלל ירדה מסת נתונים אדירה. טונות של מערכת הנשק, חדר הבקרה שנבנה בישראל, קופל למכולות והוקם מחדש באלסקה במבצע שינוע צבאי ענק

ללא ראש קרבי, קטן יותר מחץ 2 ועם מדחפים קטנים (טראסטרים) במקום כנפונים: גרסת המערכת בה השתמשו מהנדסי התעשייה האווירית במערכת חץ 3, שיירטה בשבועיים האחרונים שלוש פעמים טילי מטרה מחוץ לאטמוספרה, זהה לזו שכבר קיימת ומבצעית בחיל האוויר, מזה למעלה משנה.

ניסוי טיל חץ  (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
יוכלו ליהנות מיד מהפירות. הניסוי בחץ 3 (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

המשמעות היא שבזרוע האוויר יוכלו כבר מחר בבוקר ליהנות מפירות הניסוי המוצלח, אם איראן תשגר לאזור את טיליה הבליסטיים ארוכי הטווח. את הלמידה מצד חיל האוויר בחדר הבקרה שהוקם באתר הישראלי שבאי קודיאק שבאלסקה, ביצעו חיילים כבני 20 בלבד לצד מפקדיהם הצעירים, כשמהחלל ירדה אליהם מסת נתונים אדירה, שעוד תעובד ותילמד בתקופה הקרובה במערך ההגנה האווירית.

 

אותם חיילים חזו בטיל הישראלי המתקדם ביותר, שקטן במימדיו מטיל חץ 2, אך גדול ביכולותיו לפעול מחוץ לאטמוספרה. "שם בחלל קל יותר לפגוע בנקודה, יכולת התמרון שם קטנה וקל יותר לחזות את מסלול המעוף, ביחס למה שקורה בתוך האטמוספרה", הסביר היום (ב') ל-ynet בועז לוי, מנהל חטיבת מערכות טילים וחלל בתעשייה האווירית, שמוביל את הפרויקט ועומד בראש התוכנית.

 

 

 

ניסוי טיל חץ  (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
מיירטים בשיטת ה"היט טו קיל" (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

ניסוי טיל חץ  (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

 

ניסוי טיל חץ  (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

לדבריו, "בתוך האטמוספרה מספיק גלגול קטן של הטיל באוויר כדי להקשות על היירוט. זאת הסיבה גם שבחלל אנו מיירטים בשיטת ה'היט טו קיל', טיל פוגע בטיל, באופן מדויק, ולא עם ראש קרבי שמתפוצץ ליד טיל המטרה ומשמיד אותו, כמו בחץ 2. זה הופך את הניהוג בכנפונים בחלל ללא רלוונטי, ולכן בטיל החץ 3 יש מדחפים (טראסטרים) שרק נותנים לו דחף. הטיל עצמו הוא עצמאי".

 

 

עד כמה שזה יישמע מוזר, בלא מעט מובנים קל יותר ליירט איומים בליסטיים כטילים ורקטות של האויב, ככל שהם גדולים יותר ומשוגרים יותר מרחוק. זמן ההתרעה גדול בהרבה ויכול להגיע ל-10 ואף 20 דקות מהרגע שבו טיל ישוגר מעיראק או מאיראן לעבר ישראל, ולמערכות הגילוי יהיה יותר זמן לזהות את מסלול שיגור טיל האויב ובהתאם לבחור כיצד והיכן ליירטו.

 

בתעשייה האווירית פיתחו אף יכולת לממש את תכנית ב' ליירוט טיל ארוך טווח, עם טיל חץ 2 – גם בחלל, במידה וטיל חץ 3 לא יפגע. "ראינו במסך כיצד הנקודה הקטנה שסימנה את טיל המטרה הלכה וגדלה, ואלו היו רגעי השיא והמתח", הוסיף לוי.

 

"לאחר הפיצוץ לא נשאר כלום מטיל המטרה. ראש הביות האלקטרו-אופטי זיהה את טיל המטרה ועקב אחריו בעצמו, אך ככל שהזנו לו מהקרקע נתונים מדויקים יותר לגבי המיקום המוערך של טיל המטרה, עוד בטרם שיגרנו אותו, כך הוא יתמרן פחות בחלל, שם הוא הופך ממש ל'רכב הרג', קל יותר מחץ 2 באופן שמאפשר לו להגיע לגבהים עצומים".

 

בקרוב יחזרו לארץ אנשי התעשייה האווירית ושותפיהם לפרויקט מרפאל ומאלביט, לאחר שטונות רבות של מערכת הנשק, חדר הבקרה שנבנה בישראל, קופל למכולות והוקם מחדש באלסקה, ישובו ארצה במבצע שינוע צבאי של ממש, בספינות ובמטוסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
שיגור חץ 3 בניסוי באלסקה
צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
מומלצים