תיעוד: המערכת שתחסל אוטומטית מטעני צד מגיעה לצה"ל
החיילים יישאו על גבם את המערכת, שיכולה לזהות אותות אלקטרוניים ולנטרל אותם אוטומטית. המערכת משמשת בשנים האחרונות שיירות נשיאותיות ומלכותיות. "המטרה במערכת היא לייצר 'כיפת הגנה' תוך כדי תנועה ולחסום עבור הכוח את כל השידורים הזרים סביבו"
עסקת רכש גדולה שתמומש בשנים הקרובות, בין צה"ל לחברת "נטליין" הישראלית סוכמה בשבועות האחרונים, ובמסגרתה הצבא ירכוש ליחידות הקרביות את מערכת ה-C-Guard RJ, שמזהה מטעני חבלה המופעלים מרחוק, ומנטרלת אותם מיידית, מבלי לפוצץ אותם באופן שיסכן את הכוח.
המערכת קיימת משנת 2013 לאחר שפותחה בחברת הישראלית, ונמכרה מאז ליותר משבעה לקוחות זרים, בהם צבא ספרד, בעסקה בהיקף של כ-60 מיליון אירו. בין היתר, המערכת הישראלית מאבטחת זה שנים, בגרסתה לכלי הרכב, שיירות נשיאותיות ומלכותיות באסיה ובאפריקה, נגד איום ההתנקשות במנהיגים זרים, באמצעות פגיעה חבלנית בשיירתם.
המערכת, ששוקלת כ-20 קילוגרם וניתנת לנשיאה על גב הלוחם, יכולה להמשיך ולפעול לאורך זמן בזכות מנגנון החלפת סוללות. המערכת סורקת תא שטח שבו צועד הכוח המתמרן בשטח האויב, ברדיוס של עשרות עד מאות מטרים.
במקום לאתר את מיקומו המדויק של מטען החבלה המוסתר, כפי שעושות מערכות דומות, ואז להתריע בפני הכוח שיעצור את התקדמותו ויטפל בו באופן מסורבל ולעיתים גם מסוכן, המערכת מזהה את האותות האלקטרו-מגנטיים שהמטען פולט וקולט.
כל מטען שכזה, שמופעל מרחוק, מקרין למעשה אותות בלתי נראים שהמערכת מזהה מיד, מסווגת אותם באמצעות ה"מוח" שלה, ושולחת לעברם חסימת לוחמה אלקטרונית, בחלקיקי השנייה שהאויב שמחזיק את שלט ההפעלה מרחוק מנסה להפעילה, עם טלפון סלולרי, מכשיר קשר או שלט אלחוטי. בכך המערכת "מעוורת" את מרחב הפעלת המרחב משידור וקליטה, מבחינה ספקטראלית.
אחד מיתרונותיה של ה-C-Guard RJ נוגע ליכולתה לזהות גם הפעלת מטען באמצעות Wifi, ולחסום גם אותה. ב"נטליין" מבהירים כי המערכת נבדקה מבחינה בריאותית ואינה מסכנת את המשתמשים בה מבחינת הקרינה, ואף קיבלה את אישור חיל הרפואה.
"ניתן מזה שנים לשדר למטענים גם עם שלטים לרכב", הסביר ל-ynet מנכ"ל נטליין ילון בהט. הוא הוסיף כי "המטרה במערכת היא לייצר 'כיפת הגנה' תוך כדי תנועה ולחסום עבור הכוח את כל השידורים הזרים סביבו. המערכת קשובה לזירה, מגיבה מהר ועוצרת מיידית את העברת הפקודה למטען החבלה. בעולם ישנן חמש חברות שיודעות לפתח טכנולוגיה כזו. בגרסה הניידת לרכב ניתן לכסות טווחי הגנה גדולים יותר".