שתף קטע נבחר
 

לקראת שיגור עמוס 17: "סומכים על SpaceX"

השיגור של עמוס 17, שהיה מתוכנן ללילה שבין שבת לראשון, נדחה בכמה ימים בשל תקלה במשגר של SpaceX. בחלל תקשורת, שבנתה את הלוויין ביחד עם בואינג, אופטימיים לגבי הצלחת שיגור הלוויין "שאין דומה לו בעולם" וכבר מקיימים מו"מ עם לקוחות גדולים

המשגר, שבאמצעותו ישוגר עמוס 17 של חברת חלל תקשורת לחלל, נמצא מאז יום חמישי על כן השיגור 40 בבסיס החלל בקייפ קנוורל שבפלורידה. בימים האחרונים נערכו כמה בדיקות במשגר והשיגור - שהיה מתוכנן ללילה שבין שבת לראשון (שעון ישראל) - נדחה, בשל תקלה שנמצאה בשסתום באחד המנועים. בעיה נוספת המעכבת את השיגור היא מזג האוויר הגשום באזור בסיס החלל שבפלורידה, שמקשה על קיום הבדיקה החוזרת. בינתיים מועד השיגור החדש הוא בלילה שבין שני לשלישי (שעון ישראל) או בסיכויים גבוהים יותר בלילה שבין שלישי לרביעי (שעון ישראל).

 

סרטון על עמוס 17    (צילום: חלל תקשורת)

סרטון על עמוס 17    (צילום: חלל תקשורת)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

SpsceX צברה בשנים האחרונות ניסיון רב בשיגור לוויינים וגם חלליות - כמו חלליות הדרגון המביאות אספקה וציוד מדעי לתחנת החלל הבינלאומית והחללית הישראלית בראשית, שכמעט הצליחה לנחות על הירח. בנוסף, צפויה החברה לשגר בעוד כמה חודשים בני אדם לתחנת החלל הבינלאומית בחללית דרגון. תהיה זו הפעם הראשונה שאסטרונאוטים ישוגרו מאדמת ארצות הברית מאז 2012, אז הופסקו טיסות מעבורות החלל. בנוסף SpaceX מתכוונת לבצע בשבועות הקרובים ניסוי מתקדם ב-starship, חללית שבה ישוגרו אסטרונאוטים לירח ומאוחר יותר למאדים.

 

החברה, המפעילה משגרי פלקון 9 ופלקון 9 כבד, "ממחזרת" למעשה את המשגרים, בכך שהם נוחתים זמן קצר אחרי השיגור ובכך נעשה בהם שימוש חוזר. המשגר שבו משתמשת SpaceX הפעם, שיגר בשנה שעברה את לוויין התקשורת הקנדי Telstar 19V וכמה חודשים לאחר מכן את לוויין התקשורת היפני Es'hail 2. בשני המקרים השיגור היה מוצלח והמשגר נחת בהצלחה. עמוס 17 תהיה המשימה השלישית והאחרונה של אותו משגר.

 

מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק העריך כי החברה של אלון מאסק תתגבר על הקשיים הטכניים ותשגר בימים הקרובים את הלוויין הישראלי. "אני בטוח ש-spaceX עושים עבודה טובה והם ישגרו את הלוויין שלנו - כדי שנוכל לספק שירותי תקשורת לאפריקה", הוא אמר.

 

  ()

 

עמוס 17 אמור לספק שירותי תקשורת בעיקר ליבשת אפריקה. "אפריקה היא יבשת ענקית בגודלה, זו יבשת שצומחת בקצב המהיר ביותר", אמרו בחברה. "עד סוף המאה הזו אסיה ואפריקה יהיו שוות מבחינת אוכלוסייה. מה שאומר גם שמבחינת אחוז האוכלוסייה הצעירה - זו תהיה האוכלוסייה הצעירה הגדולה בעולם. ולכן תהיה דרישה לתוכן. קשה להגיע לנקודות שם קרקעית ולוויין פותר את הבעיה".

 

השת"פ בין חלל תקשורת ובואינג

אחרי שאת הלוויינים עמוס 1, 2, 3, 4 ו-6 בנתה התעשייה האווירית עבור חלל תקשורת, פנתה הפעם החברה הישראלית לבואינג על מנת שתייצר את הלוויין עמוס 17.

 

במסיבת עיתונאים שהתקיימה באורלנדו, הסכימו מנכ"ל חלל ונשיא חטיבת הלוויינים של בואינג כריס ג'ונסון - שמדובר בלוויין שאינו דומה ליתר לווייני התקשורת הנמצאים בחלל. "ייצרנו לוויין שפועל באופן שונה", אמר פולק. "אנחנו לא יודעים על לוויינים שיוצרו בצורה דומה". פולק גם דיבר על שיתוף הפעולה עם הענקית האמריקנית. "היו כמה אתגרים בדרך, אבל הצלחנו להתגבר על כל האתגרים. והיחסים שלנו הפכו לקרובים וחזקים", הוא אמר.

 

כריס ג'ונסון נשיא חטיבת הלוויינים של בואינג עם מנכ"ל חלל תקשורת, דוד פולק (צילום: ירון דרוקמן)
כריס ג'ונסון נשיא חטיבת הלוויינים של בואינג עם מנכ"ל חלל תקשורת, דוד פולק(צילום: ירון דרוקמן)

 

ג'ונסון הוסיף: "זה הלוויין הראשון שאנחנו מייצרים עבור חלל תקשורת. אנחנו חושבים שהטכנולוגיה של הלוויין ייחודית. חלל תקשורת ייחודים בתחום ואנחנו יכולים לסייע להם. והכול הסתדר מעולה. השותפות טובה. זה רגע מרגש עבורינו. אנחנו נרגשים לעשות את השלב הבא במסע".

 

ג'ונסון הסביר את ההבדל בין הלוויינים האחרים לעמוס 17 בדוגמה מתחום המוזיקה. "באופן מסורתי לוויינים נבנו להקלטה. בנו את הלוויין והוא פעל באותה צורה במשך 15 שנה", הוא אמר. "עכשיו זה כמו iPOd, אפשר להשמיע לו את השיר פעם אחר פעם, אבל אפשר לשים שירים אחרים. יש דרך לשנות ערוצים. אפשר לשנות דברים על מנת להתאים אותם לדרישות של הלקוחות". הוא דיבר על אחת האנטנות של הלוויין, שנבנו במדפסת תלת מימד - בין היתר על מנת לחסוך בעלויות.

 

אגב, חלל תקשורת חתמה על הסכם עם פייסבוק לפני שיגור הלוויין עמוס 6 בספטמבר 2016, אך בעקבות פיצוץ המשגר ועליו הלוויין לפני כשלוש שנים ההסכם לא יצא לפועל. לא מן הנמנע, שכאשר הלוויין יהיה במסלולו בנקודה east17, בגובה של 36 אלף ק"מ מעל כדור הארץ, יחתם ההסכם. "בזמן השיגור של עמוס 6 מארק צוקרברג היה בקניה - ואז הוא כתב שהלוויין שלו נהרס. אני מאוד שמח שלקוח גדול כתב שזה לוויין שלו".

 

ואכן לקוחות פוטנציאלים הגיעו לפלורידה על מנת לחזות בשיגור הלוויין. בחלל תקשורת מסרבים למסור פרטים, אך לדבריהם יש התעניינות רבה באפריקה. "יש לנו לקוח מאפריקה, שהבין שהוא יכול לשדר בכל אחד מהערוצים שיש לנו. הוא היה נרגש", סיפר מנכ"ל חברת חלל תקשורת. "הוא יכול לעלות מידע בתדר אחד ולשדר למקומות אחרים - על פי דרישה. כלומר, לשדר את המידע למקום שבו הוא נדרש".

 

הלוויין עמוס 17 (צילום: חלל תקשורת)
הלוויין עמוס 17(צילום: חלל תקשורת)

 

אחרי שהלוויין ישוגר לחלל - יידרשו כמה שבועות כדי לבדוק שכל המערכות תקינות. פולק אמר: "אנחנו רוצים לבדוק כל ערוץ. לכן זה ייקח קצת זמן. אנחנו שמחים לראות שהשוק מקבל אותנו בברכה, למרות מה שקרה. יש לנו חוזים לפני השיגור, אבל יש לנו משא ומתן עם חברות גדולות - חלקם כאן באורלנדו. יש לי פגישות רבות עם לקוחות פוטנציאלים".

 

מי יבנה את עמוס 8?

כרגע פועלים בחלל הלוויינים עמוס 3, עמוס 4 ועמוס 7 ובקרוב עמוס 17 יצטרף אליהם. המשימה הבאה של חלל תקשורת תהיה לתכנן את הלוויין העתידי הבא - עמוס 8. שתי האופציות הבולטות, שבהן ניתן לייצר את הלוויין, הן התעשייה האווירית, שבנתה את עמוס 1, 2, 3, 4 ו-6 - ובואינג שבנתה את עמוס 17.

 

"אנחנו בדיונים על הלוויין, כי נדרש מחליף לעמוס 3. ואנחנו בודקים אם צריך לוויין מחליף אחד או שניים", אמר פולק - שהתייחס ללוויין ששוגר לחלל ב-2008. "עבורינו - זו שאלה שאנחנו דנים בה ואנחנו צריכים למצוא את התשובה מה יהיה הכי טוב עבורנו בשוק החדש של הלוויינים. זו שאלה קשה, שאנחנו מנתחים אותה. נקבל החלטה בשנה הבאה. הכל נמצא על השולחן".

 

על התעשייה האווירית, הוא הסכים לומר: "יכול להיות שהם יקבלו את ההחלטות שלהם. יש להם שאיפות משלהם. הם חברה ענקית ואנחנו חברה קטנה. יכול להיות שזה יהיה התעשייה האווירית ויכול להיות שלא".

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמיה: חלל תקשורת
הדמיה של עמוס 17
הדמיה: חלל תקשורת
מומלצים