כמו מטוס קרב: רכב העתיד של צה"ל - מבט מבפנים
ה"כרמל" יביא למהפכה בחיל היבשה, אולי גדולה מזו שעשה ה-F-35 בחיל האוויר. בכיר במשרד הביטחון: "זה מאפשר להילחם על הקרקע מבלי להוציא את הראש החוצה". מסכי מגע, רחפני תקיפה וקוקפיט שקוף: אלו שלושת דגמי הרכב המשוריין העתידי של צה"ל
רכב הקרב העתידי, "כרמל", ירשום בקרב כוחות היבשה מהפכה גדולה אף יותר מזו שעשה מטוס החמקן "אדיר" (F-35) בחיל האוויר - על אף שהוא שדרג ללא היכר תפיסות מבצעיות שלמות במערך הקרב של החיל.
השינוי הצפוי הוא כה גדול ודרמטי, שבחיל השריון, שליווה מקרוב את תהליך פיתוח הגרסה הראשונית של ה"כרמל" בשלוש השנים האחרונות, ביקשו להאט את קצב הדהירה אל עבר העתיד, לבחון בחודשים הקרובים איך יהיה נכון להתקדם עם תוכנית העל ולענות על שאלות שהתשובות שלהן ישנו כמעט את כל מה שהיה קיים ומוכר עד כה, ממלחמת השחרור ועד לצוק איתן.
בין השאלות שעל הפרק:
האם נכון לבטל באופן מוחלט את מתכונת הפלוגות והגדודים ולעבור למתכונת הפעלה קטנה מאוד, בוטיקית, בהתאם לכיווץ בתא הלוחמים של "כרמל", שמכיל שני אנשי צוות בלבד?
האם ה"כרמל" יחליף גם את הטנק או שהטנק רק ייסוג לאחור בתפקידו בשדה הקרב?
אילו משימות ייקח על עצמו הלוחם הווירטואלי ב"כרמל", עם הרחבת השימוש בבינה המלאכותית?
האם לוחמי החי"ר בעוד 7-5 שנים, שיפעילו את ה"כרמל", יעברו מיונים וסינונים שדומים במהותם לסלקציה שעוברים מועמדים לטיס, בגלל הריבוי בשימוש במערכות מתקדמות תחת אש והפיכתם מלוחמים נטו למפעילי מערכות?
ומעל הכול: עד כמה הלוחם יסמוך על המכונה שתבצע בעצמה משימות כמו נסיעה אל היעד ובחירת מטרות לתקיפה, בשיאו של הקרב?
מאחר שאין שום מודל מקביל ל"כרמל" בעולם, נציגים מצבאות זרים הגיעו ארצה בימים אלה כדי לחזות בפלא הישראלי. במבט ראשון הפרויקט נראה יומרני - בטח במקום שמרן ומסורבל כמו כוחות היבשה, בדגש על מערכי החי"ר והשריון.
"בוודאי שזה יביא לשינוי תפיסה בתמרון היבשתי בצה"ל", הסביר אתמול (יום א') ראש מחלקת מחקר ופיתוח במשרד הביטחון, תת-אלוף יניב רותם, איש חיל האוויר וממובילי התוכנית. "זה מאפשר להילחם על הקרקע מבלי להוציא את הראש החוצה, להתיך מידע רב ממגוון סנסורים ולהשתמש בלייזר נגד מטרות וברחפני תקיפה וצילום שנשגר מהגג של הרכב".
תא"ל רותם אומנם מדבר בטרמינולוגיה של טייס קרב - אך בעוד חמש עד שבע שנים הוא יביא אותה גם ללוחם מגולני או מכפיר. "עם המערכות ב'כרמל' נוכל מהר לגלות, להפליל ולרכוש מטרות", הוא מסביר.
לדבריו, "המכ"מים שעל הכלי יקפיצו מטרות מכל הזוויות ובכיסוי של 360 מעלות, עם יכולת מדויקת לכוון אוטומטית את החימוש ולחקור מטרות שהוחלט לא להשמידן מיד. עם מסך המגע הענק הלוחם יוכל לשגר חימוש גם מהארטילריה שנמצאת מאחור או מ'כרמל' סמוך. זו מערכת לחימה אחת ואחודה, עם קונטרולר מתקדם, שמגדיר ללוחם איזה חימוש הכי נכון לשגר לאיזו מטרה, מטיל קטן ועד לצרור רוחב מהמקלע הכבד".
הוא מוסיף כי "גם ההנעה תהיה היברידית, כמו בקִיָה שלי, באופן שייתן יותר אנרגיה חשמלית ופחות תלות בתדלוק. הכלי יהיה מוסווה בתחכום טכנולוגי, כך שגם עם משקפת ואמצעים לראיית לילה, וכן עם אמצעי לוחמה אלקטרונית, האויב יתקשה עד לא יוכל לזהות את ה'כרמל'. חלק מה'כרמלים' בשדה הקרב פשוט 'ייעלמו'".
שלוש החברות הביטחוניות הגדולות בישראל הרימו את הכפפה לפני כמה שנים, וכל אחת מהן הציגה את ה"כרמל" שלה, עם יתרונות יחסיים, והבחירה תהיה בסופו של דבר באחד משלושת הדגמים. עם זאת, נראה שבמערכת הביטחון דווקא ישלבו בין השלושה - יבחרו בדגם אחד מוביל, ויוסיפו לו חלקים משני הדגמים האחרים. באופן דומה לכך פותחו מיזמי-על אחרים, כמו כיפת ברזל ומערכת החץ.
התעשייה האווירית: מסך פנורמי ענק ושלט אקס-בוקס
ביקור בתא הלחימה בדגם שפיתחה התעשייה האווירית מראה עד כמה העולם הזה שייך לצעירים. בקריצה ל-2019, מפתחי הדגם לקחו את שלט קונסולת המשחקים של אקס-בוקס, והשתמשו בו כסטיק ההפעלה העיקרי של המערכת.
בניסויים הסופיים השתתפו לא רק לוחמים צעירים שבדיוק השתחררו מגדודי החי"ר, אלא גם מדריכות שריון לשעבר, שנתנו פידבקים וחוו לראשונה את הדגם במתקני האימונים של צה"ל. בדגם זה יש מסך פנורמי ענק שמקרין לתוך תא הלוחמים את הנעשה מחוץ לכלי הרכב, בנוסף למסכי מגע אישיים לכל אחד משני הלוחמים.
"הוכחנו בניסויים את ריבוי המשימות שניתן לבצע עם ה'כרמל' ללא צוות בכלל, או עם מעורבות מינימלית של הלוחמים", אמר מנכ"ל אלתא מערכות, יואב תורג'מן. "חיישנים חכמים ומכ"מי לייזר לצד מצלמות שונות מאתרות את נתיב הפעולה הנכון ללוחמים, מסייעות להעסיק מטרות משנה ולתקוף את האויב העיקרי במערכות הנשק שלנו - בין אם האויב בקו ראייה ישיר ובין אם הוא מאחורי מרחב הפעולה. שילבנו יכולת לטפל ברחפני אויב ולמדוד באופן מדויק ומיידי את כל הטווחים מה'כרמל' לאיתורי האויב".
רפאל: קוקפיט שקוף והדק חכם
ביצרנית הענק שמו דגש על שליטה במסכי מגע בגדלים שונים, באופן שמעניק תמונה משותפת לשני אנשי הצוות. בדגם זה ניתן לראות אולי בצורה הטובה ביותר את תפיסת ה"גלאס קוקפיט" - הקוקפיט השקוף, עם יכולת הסתכלות לכל זווית אפשרית מסביב לכלי הרכב.
"חיברנו כך את המודעות המצבית שהלוחם צריך לתוך הקוקפיט השקוף שלו", הסביר ראש מרכז חדשנות ברפאל, תת-אלוף במיל' שמוליק אולנסקי. "אמצעי תצפית וצילומים חכמים מנגישים ללוחם את כל המידע שהוא צריך פנימה, והבינה המלאכותית שלנו מאפשרת העברת מקל מהירה וחדה בביצוע המשימות בין לוחם ללוחם בתא ובין לוחם למערכת עצמה, שתבצע חלק מהמשימות. יש לנו הדק חכם להעברת מטרות לתקיפה עבור כלים נוספים שבמרחב. שנים חלמנו על זה, וסוף-סוף זה מתגשם".
אלביט: נהיגה אוטונומית מוחלטת וקסדת ה"איירון ויז'ן"
באלביט מערכות שרכשה לאחרונה את התעשייה הצבאית הדגישו את חלוקת המשימות למסכים אישיים. היתרון המרכזי של הדגם נוגע לקסדת הלוחמים - ה"איירון ויז'ן".
מדובר בקסדת הקרב שכבר נמצאת בשימושם של כל טייסי ה-F-35 בעולם. כאשר הלוחם ב"כרמל" יחבוש אותן, המסכים שמולו יוחשכו, ואת שדה הקרב הוא יראה מבעד למשקף הקסדה. בהתאם לתנועת ראשו, כך ינועו כלי התקיפה שעל הכרמל.
"יכולת הנהיגה האוטונומית שלנו היא מלאה, מנקודה לנקודה, והמערכת בעצמה בוחרת ללוחמים את הנתיב הכי נוח, בטוח ומהיר, גם בשטח טרשי, תוך עיקוף או טיפול במכשולים ובאיומים שבדרך", ציין אודי ורד, בכיר באלביט יבשה. "המערכת שלנו יעילה במיוחד ללחימה בשטח הבנוי הצפוף, בגלל הכוונת הרחבה מאוד שפיתחנו, שאוחזת שטח גדול ומסוגלת לאתר כמה מטרות במקביל".