כלים שיעזרו לילד שעולה לכיתה א'
הקניית הרגלי למידה נכונים והסתגלות למערכות החינוך הן פעולות מורכבות הדורשת את הכוונתכם העדינה, בעיקר בשנים הראשונות במערכת החינוך של הילדים. כך תוכלו לעשות זאת נכון
המעבר מגן החובה לכיתה א' הוא שינוי גדול ומרגש עבור הילד, אך לא רק עבורו. המעבר מעורר חששות רבים גם אצל ההורים. השיגרה החדשה אליה יצטרך להתרגל, מעמידה את הילד בפני אתגרים שונים. הורים רבים שואלים את עצמם, האם ילדם מוכן למעבר, האם יידע להתמודד והאם הוא באמת בשל מבחינה רגשית ולימודית למעבר?
בתחום הלימודי, ילדים בגן חובה מצופים להפגין יכולות מסוימות בתחומי השפה והחשבון, כמו זיהוי האותיות והמספרים, בניית משפטים מורכבים, זיהוי צלילים וקישורם לאות, הבנה של נושא הכמות ועוד.
קשיים בתחומים לימודיים כאלה יכולים להצביע על בעיות קשב וריכוז או קשיי למידה, ולכן שנה נוספת בגן ככל הנראה לא תהווה בהכרח יתרון. במצב כזה יש מקום לפנות לייעוץ וללמוד כיצד ניתן לעזור לילדים להתמודד עם הקשיים בתוך המסגרת הבית ספרית. שני היבטים מרכזיים שבגינם בדרך כלל ממליץ הצוות החינוכי לשקול להישאר שנה נוספת בגן ולא לעלות לכיתה א', הם השיקולים הרגשיים-חברתיים ומיומנויות הלמידה שהילדים רכשו.
קיראו עוד:
הורים גרושים: כך תתכוננו לקראת שנת הלימודים של ילדכם
זה משעמם: בילוי משפחתי בלי המתבגר
האתגרים החדשים
כיתה א' מצריכה מהילדים לעמוד בפני אתגרים מורכבים וגדולים יותר מאשר אלו שהתמודד איתם עד כה. לקראתה, רצוי מאוד שהם יידעו להתמודד עם בעיות אישיות וחברתיות שצצות. הילדים כאמור, מצופים לדעת למצוא פתרונות לבעיות אלו, בין אם על ידי פנייה לצוות או באמצעות שיחה. הם מצופים לדעת להתפשר, לנהל דיאלוג פשוט עם בני גילם כדי להגיע להבנות ועוד. אלו מיומנויות רגשיות חברתיות שיעזרו להם להתמודד טוב יותר עם האתגרים העומדים בפניהם.
הבנת חוקי התנהגות בסיסיים והיכולת לשאת תסכול, לדחות סיפוקים ולווסת את רגשותיו והתנהגותו, גם כן עומדות בבסיס הבשלות הרגשית לפני מעבר לכיתה א'. מאד חשוב שלילדים לקראת כיתה א' תהיה הבנה בסיסית של חוקי התנהגות, כבוד לאחר וכיצד לנהל שיחה מכבדת עם בני גילם ומבוגרים מהם.
מיומנויות לימודיות ואסטרטגיות למידה
אמנם המעבר לכיתה א' מבחינה לימודית, נעשה בצורה הדרגתית, אך עדיין הילדים שעולים לכיתה א' כבר צריכים לדעת לבצע משימות מגוונות לאורך זמן, לעבוד עם דפי עבודה, לפעול על פי הנחיות ולהשתמש בכלי כתיבה שונים. אלו מיומנויות בסיסיות וחשובות מאד שיוכלו לעזור להם להימנע מחוויה לא נעימה ומתסכלת עם כניסתם למערכת בית ספרית.
ילדים שנתקלים בקשיים במיומנויות אלה זקוקים לעזרה, טרם עלייתם לכיתה א'. את העזרה אפשר לתת להם במסגרת הביתית ואם והפער חמור יותר, יש לשקול להשאיר את הילד שנה נוספת בגן, בהתייעצות עם הצוות החינוכי.
ישנם דברים רבים שאתם, ההורים יכולים לעשות על מנת לעזור לילדם להגיע בשל לכיתה א'.
תרגול באופן קבוע בבית של זיהוי וקריאת אותיות ומספרים, ביצוע פעולות חשבון פשוטות ועוד - הימנעו מהפעלת לחץ על הילדים כדי שיידעו לעשות זאת, במקום זאת חפשו דרכים יצירתיות שיעודדו אותם לתרגל ולרכוש מיומנויות אלה. למשל, בזמן טיול משפחתי אפשר להמציא משחקים שקשורים לזיהוי אותיות בשלטי החוצות תוך צבירת נקודות. זוהי יכולה להיות דרך משחקית שמעודדת אותם לחפש ולזהות אותיות.
עודדו את הסקרנות הטבעית של ילדיכם: החדירו בהם מוטיבציה ללמידה. ילדים שרגילים ללמוד בבית וליישם מיומנויות ואסטרטגיות לימודיות שונות, יתרגלו בצורה טובה יותר ללמידה לאורך שעות בבית הספר.
עזרו להם לפתח הרגלים נכונים של סדר וארגון: תשומת לב לחפצים שלהם וסידורם בתיק, עבודה מסודרת עם החפצים שלהם, איסוף משחק אחד לפני שמוציאים אחר וכולי. מיומנויות אלו שמיושמות בבית, יכולות להועיל מאד לתלמידים הצעירים שזה עתה עלו לכיתה א'.
הקפידו על תזונה והרגלי שינה: שינה מספיקה ותזונה טובה יכולה לשפר מאוד את יכולת הריכוז של ילדיכם לאורך היום. כאשר ילד מגיע ברגע האחרון לכיתה או מאחר באופן קבוע, יש יותר סיכוי שיחווה חוסר ריכוז ושקט פנימי לאורך היום.
היו מעורבים: דבר נוסף שמאוד יכול להקל על המעבר הוא מעורבות של ההורים בבית הספר. היכרות של ההורים עם הצוות והנורמות הנהוגות בכיתה ובבית הספר, התעניינות בנושאים הנלמדים לאורך השנה וכולי, יעזרו לכם להיות מעורבים ולעקוב אחרי מצבו של הילד בבית הספר ולאתר קשיים במידה ויצוצו בשלב מוקדם. ככל שמזהים בעיות בשלב מוקדם יותר, כך קל יותר לטפל בהן.
היו מודעים לקשיים: חשוב להיות מודע לדרישות מהילד בכל מה שקשור לשיעורי בית, כך אפשר לעודד אותו לעמוד במשימות ואפשר לשים לב לקשיים שצצים. פנו זמן במהלך היום להתעניין ביומו של הילד בבית הספר, במה למד היום, איך עבר היום בבית הספר מבחינה אישית וחברתית.
ילדים רבים מתקשים לספר בפירוט, ולכן מומלץ לשאול שאלות קונקרטיות. במקום לשאול איך היה לך היום בבית הספר, אפשר לשאול מה למדת היום? עם מי שיחקת בהפסקה? איזה שיעור היה הכי כיף היום ועוד. כמו בכל היבט בחינוך, גם התפקוד הלימודי מושפע מדוגמה אישית. אם אתם תיקחו ברצינות את שיעורי הבית, הזמנים, והצוות החינוכי, הילד יראה זאת וסביר להניח שילמד להתנהג כך בעצמו.
אם הקשיים שילדיכם מתמודדים עימם לא נפתרים בעזרת ההתערבויות שהצענו כאן או ניסיונות אחרים, ניתן להתייעץ עם איש מקצוע מומחה.
אלעד דהן הוא עו"ס קליני, פסיכותרפיסט מומחה בטיפול רגשי בילדים, מנהל את "מרכז רימון - טיפול פסיכולוגי"