שתף קטע נבחר
 

יותר צפוף: המהפכה להגדלת הצפיפות בערים יוצאת לדרך

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה לקדם את התוכנית של מינהל התכנון - ארגון מחדש של המרחב העירוני בישראל. זאת בעקבות ניתוח שמצא כי רמת הצפיפות בערים בארץ הקודש נמוכה משמעותית לעומת ערים אירופיות דוגמת ברצלונה, פריז או אתונה

לא מספיק צפוף פה? המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג') לערוך בחינה לעדכון הוראות צפיפות המגורים בתוכנית המתאר הארצית, תמ"א 35. זאת בהתאם לתוכנית שהגיש לה מינהל התכנון, אשר שמה דגש על הגדלת רמת הצפיפות במרחב העירוני, אשר נחשב מאוד לא צפוף במונחים מערביים. כשתושלם הבחינה, היא תוצג לוועדת המשנה של המועצה הארצית (הולנת"ע), ואם זו תאשר את עקרונות העדכון שיוצגו - יובא העדכון לאישורה של המועצה הארצית.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

רישיון הקבלן נשלל, אבל הוא ימשיך בביצוע פרויקטים

במקום לקנות: משכירים את הדירות הקטנות ושוכרים דירות גדולות

עוד שלב לקראת הבקו"ם החדש: חברות מובילות מתמודדות במכרז

 

בדברי ההסבר להחלטה, שפרסם מינהל התכנון כבר לפני חודשיים, נכתב כי אף שצפיפות המגורים בישראל היא מהגבוהות בעולם, ועומדת על כ-400 נפש לקמ"ר, צפיפות המגורים בערים בארץ עדיין נמוכה יחסית לערים באירופה ובארה"ב. על פי הנתונים, צפיפות הערים עומדת על 8,565 נפש לקמ"ר בתל אביב, 7,186 נפש לקמ"ר בירושלים ו-4,346 נפש לקמ"ר בחיפה. מדובר ברמת צפיפות הנמוכה פי 3 ופי 4 ביחס לערים אירופיות דוגמת ברצלונה, פריז או אתונה.

תל אביב (צילום: shutterstock)
תל אביב(צילום: shutterstock)
 

"הדיון בצפיפות העירונית מהווה חלק משמעותי מהדיון בשאלת התכנון הראוי כמחולל של איכות החיים העירונית ומהווה חלק בלתי נפרד ממנו", נכתב במסמך, "צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים רבים יותר בקרבת הבית, בהם מוסדות שונים ותחבורה ציבורית איכותית, המעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. כך למשל צפיפות של 20-30 אלף נפש לק"מ מהווה הצדקה להקמת מערכות תחבורה מסילתיות, ומאפשרת צמצום של השימוש ברכב מוטורי והקטנת דרגת זיהום האוויר בעיר".

 

עוד נכתב כי "סביבות עירוניות צפופות קומפקטיות ואינטנסיביות מאפשרות שימוש מיטבי בקרקע ובתשתיות העירוניות ואיכות חיים עירונית גבוהה בפרמטרים של נוחות, הזדמנויות אנושיות, כלכליות ותרבותיות, בריאוּת, איכות סביבה, תמהיל בשימושים עירוניים וצורות מגורים ובפרמטים של תשתיות פיסיות, בעיקרן תשתית התחבורה הציבורית".

   ()
 

במקום מספר דירות לדונם - מספר נפשות לדונם

במסגרת התוכנית החדשה, מתכוונים במינהל התכנון להפסיק את השימוש אשר היה מקובל עד כה, של חישוב מספר דירות לדונם, ולהתחיל להשתמש בשיח הקובע מספר נפשות לדונם. "מדידת הצפיפות ביחידת דיור לדונם נטו אינה משקפת סוגיות אקוטיות הנוגעות לצפיפות המגורים, בניהן השוני בגדלי משקי הבית בין אוכלוסיות שונות, הכולל מצד אחד משפחות בעלות מספר נפשות גבוה מאד ומצד שני מספר גדל והולך של משקי בית קטנים בני אדם אחד או שנים", נכתב.

 

מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "השינוי בהוראות תמ"א 35 יוביל למהפכה בארגון מחדש של המרחב העירוני, באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב. אנחנו רוצים מרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, שיהיו בו מגוון הזדמנויות של לימודים, תעסוקה, מסחר, מגורים ופנאי. זאת, תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בקרוב יהיה יותר צפוף בערים? אתר בנייה (אילוסטרציה(
צילום: shutterstock
מומלצים