הצרכן הישראלי מעדיף תוצרת כחול לבן
סקר שנערך לאחרונה על ידי מכון סמית למחקר, מצא שלישראלים יש אמון רב בתוצרת התעשייה הישראלית והם מאמינים בחיזוקה של התעשייה לטובתה של מדינת ישראל
בשיתוף התאחדות התעשיינים
התעשייה הישראלית זוכה להרבה הערכה בקרב הקהילה העסקית המקומית ואף זוכה להצלחה ניכרת מחוץ לישראל. בין התעשיות הביטחוניות, לתעשיית ההיי טק של הסטארט אפ ניישן, מתקיימים ענפי תעשיה מקומיים שזוכים להצלחה רבה בעולם.
במקביל להתפתחות התעשייה בישראל, מדינת ישראל הצרכנית יישרה קו בעשרות השנים האחרונות עם תרבות השפע העולמית והשווקים הישראלים, יחד עם הצרכנים הישראלים, חשופים לשוק הגלובלי ולשפע שהוא מביא איתו.
היום נראה כמעט טבעי וברור מאליו שמגוון המוצרים המוצעים לצרכן הישראלי הוא אין סופי ואין מותג כמעט שיחשוק בו ולא יוכל להשיג. נשאלת השאלה אם בבואו לבחור, יגלה הצרכן הישראלי את אותה פטריוטיות שהוא חש בדרך כלל לכל דבר אחר הקשור לישראל ולישראליות, גם למוצרים תוצרת כחול לבן.
בחודש יוני האחרון נערך סקר, שבדק את עמדות הישראלים כלפי התעשייה המקומית. הסקר נערך על ידי רפי סמית ואולגה פניאל ממכון סמית למחקר, על פאנל אינטרנטי של 600 נשים וגברים מגיל 18 ומעלה, שהם מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל, ומתברר שלמרות הציניות שלנו אנחנו עדיין מאוד פטריוטים בכל מה שקשור לתוצרת כחול לבן.
האם הישראלים מעדיפים תוצרת ישראלית?
ההנחה הרווחת היא שהתחרות בשוק נקבעת על פי איכות ומחיר המוצרים בשוק. בסקר נבדק מול הנשאלים אם בבואם לרכוש מוצרים, יתנו עדיפות לסחורה תוצרת ישראל, בתנאי שהאיכות והמחיר יהיו זהים.
באופן לא מפתיע, 81% מהנשאלים השיבו שיעדיפו מוצרים תוצרת כחול לבן על מוצר שיובא לארץ באותה רמת איכות ומחיר (9%). 9 מכול 10 נשאלים, הסכימו שהתעשייה הישראלית מתקדמת וחדשנית מהבחינה הטכנולוגית. כשנשאלו אם היו ממליצים לבני משפחה לעבוד בתעשייה המקומית, היו הדעות חלוקות אבל 40% היו ממליצים להם להשתלב בה.
מה חושב הציבור על תרומתה של התעשייה הישראלית למשק?
81% מהישראלים חושבים שהתעשייה הישראלית מתקדמת טכנולוגית יותר מענפים אחרים במשק (מסכימים מאד ודי מסכימים) ו-70% חושבים שהתעשייה הישראלית מחזקת את הכלכלה הישראלית.
83% חושבים שהתעשייה הישראלית תורמת לחיזוק מעמדה של ישראל כמעצמת חדשנות בעולם.
מה חושב הציבור על תפקידה של הממשלה בחיזוק התעשייה המקומית?
כמו בכל עניין, נשאלת תמיד השאלה האם הממשלה יכול וצריכה להתערב אקטיבית כדי לקדם את התעשייה המקומית. לפי הסקר, 74% מהציבור חושב שהממשלה צריכה להתערב לטובת התעשייה הישראלית, במאבקה בסחר הלא הוגן, כמו תחרות מול הסחורה שמגיעה ממדינות כמו סין וטורקיה וכדי להשפיע על התעסוקה בפריפריה, ש-78% מהם חושבים שהתעשייה הישראלית ומפעליה משפיעים על מצבה לטובה.
מסתבר שהציבור מודע למגבלות התעשייה ו-77% מהנשאלים מאמינים שעלויות מיסוי גבוהות, כמו ארנונה, חשמל ומים, מציבות מגבלות על רמת התחרותיות של התעשייה הישראלית מול תוצרת מתחרה שמגיעה מהעולם.
עד כמה חושב הציבור שהממשלה צריכה להתערב בתעשייה הישראלית?
עובדה היא, שבעשור האחרון מפעלי תעשייה ישראליים רבים הועברו לחו"ל (מפעלים ביטחוניים, מפעלי מוצרי צריכה ואחרים). הציבור, כך נראה מהסקר, תומך ברובו ו-79% בהתערבות הממשלה כדי שאותן תעשיות יחזרו לפעול מהארץ, מכל הסיבות שנסקרו כאן.
יותר מכך, 76% מהנשאלים חושבים שבתעשיות ובפרויקטים, שנשענים על מימון כספי המיסים, כדאי לחייב את הגורמים השונים לשימוש בחומרי גלם תוצרת כחול לבן ובכך, יעודדו את מצבן של תעשיות ישראליות נוספות.
נראה שהציבור הישראלי, פטריוטי כפי שהוא, יעדיף תמיד לרכוש מוצרים מכל סוג, אם יהיו תוצרת כחול לבן כי הוא מאמין בהיותה של התעשייה איכותית, מתקדמת ומקדמת את הצמיחה הישראלית.
"הציבור בישראל הבין את מה שמנהיגי המעצמות הגדולות כבר הבינו: התעשייה היא המנוע לצמיחה אמיתית", אומר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. "עכשיו צריך שגם בישראל יהיה מנהיג אמיתי שיבין את חשיבות התעשייה המקומית ויתחיל לפעול: יחזק את היצוא הישראלי, יחתוך בביורוקרטיה ויחייב את הממשלה להעדיף מוצרים ישראלים".
בשיתוף התאחדות התעשיינים