שתף קטע נבחר

בלי מחסנים ובלי מגע עם הקונים: כך מתכננת אמזון להיכנס לארץ

ענקית המסחר האמריקנית מחממת מנועים לקראת כניסתה לישראל - והמליצה אתמול למוכרים להפעיל את שירות השילוח המקומי. אלא שבינתיים היא אינה פותחת מחסנים בארץ ולא יהיה לה בקרוב מגע ישיר עם הצרכן הישראלי. האם הסוחרים יצליחו לעמוד בתנאי המשלוח הנוקשים? ניתוח

 

אמזון בדרך לישראל: כל הפרטים באולפן ynet    (צילום: אלי)

אמזון בדרך לישראל: כל הפרטים באולפן ynet    (צילום: אלי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

אמזון תשיק בקרוב את השילוח המהיר שלה בתוך ישראל - אבל נראה שעם הצרכן הישראלי לא יהיה לה מגע בקרוב. כפי שפורסם אתמול ב-ynet, ענקית הקמעונאות שלחה הודעה למוכרים ובה המליצה להם להפעיל את השירות המקומי בהצעות המכירה שלהם. בהודעה נכתב כי "הפילטר 'שילוח מקומי' יהיה זמין באמזון.קום בקרוב". לפי החברה, בקרוב הצרכנים יוכלו לקבל שילוח בתוך ישראל בסטנדרטים של אמזון, וייחשפו לסוחרים הישראלים שיפעלו באמזון ישראל.

 

אמזון לסוחרים ישראלים: השילוח המקומי כבר כאן

לא מוטרדים מאמזון: עשרות מרכזי קניות חדשים ייפתחו בקרוב

רשתות האופנה לא מסתערות על אמזון: "אחרי הכל, הם גם האויב"

 

החברה גם צירפה להודעתה המלצה על מגוון קטגוריות המתאימות לשילוח מקומי בתוך ישראל, בהן כלי עבודה, טלפונים ניידים, מחשבים, אוזניות, שעונים חכמים, מוניטורים לתינוק, עגלות ועוד. לפי החברה, קטגוריות אלו "פופולריות בקרב הצרכנים הישראלים שקונים באמזון וייתכן שיימכרו היטב באופן מקומי".

ידיעות ()
הצרכנים יקבלו שילוח בתוך ישראל בסטנדרטים של אמזון

   ()

במקביל, אמזון השיקה אתר למוכרים בעברית, בו היא מציגה, בין היתר, קמפיין שהשיקה לשוק הישראלי - לקראת השקת השילוח המקומי המהיר. עם זאת, החברה לא תפתח כרגע אתר ייעודי בעברית (למרות ששכרה מתרגמים והכתובת amazon.co.il נמצאת בבעלותה). המשמעות היא שגם לאחר השקת השילוח המקומי המהיר בסטנדרטים של אמזון - הקנייה של ישראלים תיעשה באמזון.קום, והם יוכלו לקנות מספקים ישראלים לצד ספקים אמריקנים, כפי שנהוג כעת. גם משך זמן המשלוח מספקים זרים לא ישתנה, ויארך כמה ימים.

 

אמזון לא פותחת בינתיים מחסנים בארץ, כך שהסוחרים הישראלים אחראים לאחסון, לשילוח, לשירות הלקוחות ולהחזרות. הם יצטרכו לעבוד תחת סטנדרטים נוקשים: משלוחים בזמני אמזון, עם שליח עד בית הלקוח תוך 3-5 ימי עסקים, החזר כספי יתאפשר עד 30 יום, ומוכר שיאחר ביותר מ־5% מהמשלוחים יצטרך להגיש לאמזון תוכנית שתסביר כיצד ישתפר.

 

הסיכון על המוכרים

בפועל, נראה שהודעתה של אמזון לסוחרים הישראלים לא מצדיקה את הכותרת "אמזון נכנסת לארץ", שנגררת כתמיד אחרי כל מהלך של ענקית הקמעונאות. מה שכן מלמדת הפנייה, ואולי זה גם מסביר מדוע אמזון מתקשה לגייס מסה של סוחרים ישראלים, זה שהחברה מצפה מהסוחרים הישראלים לקדם אותה - על חשבונם.

 

כאמור, אמזון בשלב זה לא משקיעה בהקמת מחסנים לוגיסטיים בישראל, לא משיקה אתר בעברית, אלא רק מעודדת את הסוחרים הישראלים לשלוח על חשבונם. למעשה, לאמזון אין ולא יהיה בזמן הקרוב מגע ישיר עם הצרכן הישראלי.

   (צילום מסך)
הקפיין של אמזון בישראל(צילום מסך)

התועלת לאמזון ברורה: כיום עלות משלוח מארה"ב לצרכן ישראלי יכולה להגיע לעשרות דולרים, ולעיתים מייתרת את הכדאיות של קניית המוצר. אם הסוחרים הישראלים ייענו לבקשתה, אמזון תיהנה מהגידול בנפח המסחר של הסוחרים.

 

אז למה הסוחרים הישראלים לא מתלהבים? "אמזון עוד לא השקיעה כלום בארץ, אבל רוצה שאנחנו ניקח את הסיכון", אמר אחד הסוחרים ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet. "רוצים שנשקיע במלאי זמין, בשילוח, שנעמוד בסטנדרטים הנוקשים לגבי מועדי המשלוח וההחזרות למרות שזה על חשבוננו. בינתיים אין מה למהר, אחכה להשקה של האתר בעברית", הוסיף.

 

יושבים על הגדר

"ההודעה של אמזון לסוחרים היא מעין קריאה אחרונה למי שעדיין לא הספיקו להצטרף לשירות שצפוי להיות מושק באמצע ספטמבר, כשבועיים לפני החגים", העריך אלי ונטורה, מנהל תחום איקומרס ופעילות weforce באלקטרה, המסייעת בהקמת דפי מסחר באמזון. לדבריו, המערכות כבר מוכנות ויש כ-100 ספקים ישראלים שכבר הצטרפו לשירות: "דרכנו הצטרפו עשרות ספקים, ולהערכתי, יחד עם גורמים נוספים שפועלים בתחום, יש יותר מ-100 ספקים שיתחילו למכור דרך אמזון".

 

לדברי אודליה קפלינסקי-אורבך, מנכ"לית ומבעלי חברת איקומיוניטי, שמייעצת, מלווה ומקימה חנויות לעסקים במכירה אונליין, החברה קיבלה מאות פניות בחודשים האחרונים מבעלי חברות הבוחנים מכירה דרך אמזון; ויש כבר עשרות חברות שמצויות בתהליך ההצטרפות לשילוח המקומי. "מאז שאמזון פנתה לעסקים והציעה להם להצטרף, כל השוק מבעבע ומוטרף מהכניסה הצפויה שלה לישראל", סיפרה.

אינפו כלכלה אמזון (מקור הנתונים: eCommunity)
(מקור הנתונים: eCommunity)

לדבריה, "בסוף כולם יהיו שם. אין תחום שלא פנו אלינו ממנו. מדובר בחברות בכל סדר גודל, חברות ענק, גדולות, בינוניות וכמובן שמדובר בהזדמנות משמעותית לעסקים הקטנים. זה נובע מהירידה שנרשמת בקניונים ומההבנה שאם לקוחות לא מגיעים לקניון - צריך להגיע אליהם".

 

אולם לצד העניין הרב שאמזון מייצרת, קצב ההצטרפות של העסקים הישראלים מאכזב. "אנחנו מדינה קטנה ויש בשוק הרבה מאוד פוליטיקה עסקית”, אמר ונטורה, "אף אחד לא רוצה לעצבן את עזריאלי.קום ואת טרמינל איקס, ולכן הרוב עדיין יושבים על הגדר וממתינים. אבל זה לא יימשך לאורך זמן - ובחודשים הקרובים כולם יצטרפו".

 

החברות שיהנו מהאתגר

גם מוטי פרידמן, מייסד חברת הקוסמטיקה 417 - שאמזון בחרה לשווק את עצמה לעסקים בסרטון בכיכובו (שבו סיפר על תרומתו של החיבור עם אמזון להגדלת המכירות של המותג הישראלי) - העריך שזה עניין של זמן עד שהשחקנים הגדולים בשוק יצטרפו למהלך. "הגדולים מפחדים שכניסתם תפגע בפעילות הקיימת שלהם בחנויות הפיזיות, וכך גם בנוגע למי שיש להם אתר מכירות. אבל זה לא רציונלי; וכמו שבאתר של טרמינל איקס יש מותגים ישראלים שהמכירה שלהם לא נפגעת, אז הם חייבים להיות גם באמזון", הסביר.

 

צפו: הקמפיין של אמזון בישראל

צפו: הקמפיין של אמזון בישראל

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

פרידמן, שמוצריו נמכרים מזה שלוש שנים דרך אמזון בארה"ב ואירופה, טען כי גם החברות הגדולות יצטרפו לאמזון: "אמזון בארה"ב זה כמו גוגל. החברות שעדיין לא הצטרפו, יעשו זאת מתוך הבנה שזה אתר הקניות החזק בעולם - ויהפוך להיות זירת הקניות האלמנטרית בכל מקום שאמזון תחליט להיות בו. כל חברה חייבת להיחשף לפלטפורמה שיכולה לחשוף אותה לקהל גדול. זה, למעשה, כמו להיכנס לקניון במקום ללכת ברחוב".

 

אולם בשונה מהקניון, שמייצר מסלול הליכה החושף את הקונה למרבית המותגים שנמכרים בו, באמזון נדרשות החברות לפעול כדי לייצר את אותה חשיפה. מי שנהנות מהאתגר שניצב לפתחם של הספקים, המבקשים למכור דרך אמזון, הן חברות העוסקות בהקמת דפי מסחר באתר, דוגמת איקומיוניטי של קפלינסקי-אורבך, הגובה דמי הקמה ו-10% עמלה מכל מכירה.

 

דוגמא נוספת היא weforce של אלקטרה, הגובה 15% עמלה מכל מכירה. זאת לצד דמי מנוי בגובה 99-499 שקל לחודש מהספק, עבור שירותים שונים - ובהם בניית אסטרטגיית השקה וחדירה, זיהוי קהלי יעד ובניית מהלכים שיווקיים. לאמזון עצמה הספקים נדרשים לשלם 15% נוספים מכל מכירה לפני עלויות קידום המותגים, כך שמדובר בעלויות לא מבוטלות.

 

הגנה מיבוא מקביל

"למכור באמזון זה דבר שמחייב מקצועיות ומומחיות שאפשר ללמוד, אבל זה לוקח זמן. לפתוח דף מכירה לבד זה לא פשוט - וצריך לדעת לקדם אותו, אז מדובר בעבודה יומיומית. העלויות לנו ולאמזון לא פוגעות בספקים, כיוון שהן נמוכות מהעלויות של הקמת חנות פיזית, תשלום ארנונה דמי ניהול ועוד שמגיעים לכ־40%", אמר ונטורה.

 

עניין נוסף שמזהים מי שכבר הצטרפו למהלך, נוגע להגנה מפני מכירת מותגים בייבוא מקביל. "בכל תחום קיים שוק מקביל, שמפריע לבעלי המותגים והיצרנים ופוגע להם בשליטה על ההפצה. פה יש הזדמנות, מכיוון שאמזון למדה את הכוח של עבודה מול היצרנים והספקים והיא מעניקה להם הגנה", טען פרידמן.

 

לצד היתרונות שבחשיפה לקהל עצום, יש מי שנותנים משקל לכך שאמזון נחשבת למערכת שאינה סלחנית. מערכת שחושפת את כל הטעויות של הספק באופן מיידי, כי כשהלקוח מתלונן, זה מוריד לספק את הרייטינג - ומציג לפני צרכנים פוטנציאלים חוות דעת לא טובה. הטעויות מופיעות על העמוד, וצריך לדאוג להיות כל הזמן מדורג גבוה כדי "לכפר" על אותו ציון נמוך.

 

על כן, לא בטוח שלמי שאינו ערוך לתת שירות מעולה כדאי למהר להצטרף: על החברות להיות זמינות לשירות לקוחות מיידי, לדאוג שלמוצרים תהיה ניירת שמוכיחה שהם עומדים בתקנים הרלוונטיים, שתהיה יכולת לעקוב אחר המכירות ביחס למלאי ולעבות את המלאי במידת הצורך.

 

לדברי פרידמן, הפנייה של אמזון לסוחרים הישראלים להצטרף אליה היא מעין עבודת מחקר שאמזון עושה על ישראל בטרם תפתח פה פעילות מלאה: "כנראה שיש להם פתרון שהם עדיין לא מציגים, ובשלב זה הם פועלים כדי לגייס ספקים כספקים גלובליים, במקום לעבוד עם מפיצים ופרלליסטים", סיכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים