שתף קטע נבחר
 

תמיד באופנה

אוסף נדיר של תצלומים מרגעי האופנה הגדולים של שנות ה-80 וה-90 בניו יורק אותר בשולי רחוב במנהטן ובו תיעודים נדירים של מעצבי העל הגדולים ביותר והסופר-מודלס המצליחות בכל הזמנים. היסטוריונית האופנה והאוצרת הישראלית יערה קידר איגדה אותם בתערוכה מיוחדת שחושפת את ימי הזוהר של עולם האופנה

בימי התהילה הגדולים של עולם האופנה התוסס של ניו יורק, שוטט צלם האופנה היפני קישימיטסו האדה בין התצוגות הגדולות, מאחורי הקלעים, בין הדמויות המוכרות והמשפיעעות ביותר. הוא תיעד אותם ברגעים האינטימיים וברגעי הזוהר. כל אלו הניבו אלפי שקופיות של צילומי פילם (35 מ“מ) שמעולם לא ראו אור.

 

לאורך השנים שמרה אמו, כתבת האופנה המנוחה, יוריקו טומיטה, על עבודותיו שמעולם לא פיתח בדירתה בניו יורק. ב-2008, אחרי שריפה טראגית בביתה, הושלכו לרחוב עשרות קופסאות עם התצלומים שמסכמים שני עשורים אדירים בהיסטוריה של אופנת ניו יורק.

 

את הקופסא, שם בצד הרחוב, איתרה מעצבת התלבושות, ז'אטן ברטול, שהבינה את ערכם של החומרים שמעולם לא נחשפו. במהלך העשור האחרון היא שמרה על השקופיות בציפייה שיום אחד תוכל להשיב אותן לבעליהם. בשבוע הבא כל אלו יוצגו בתערוכה מיוחדת של האוצרת והיסטוריונית האופנה הישראלית, יערה קידר.

 

״יש רוח אופטימית וכובשת בצילומים״, מתארת קידר בראיון ל׳ידיעות אמריקה׳. ״שנות השמונים היו תקופה של שינוי דרמטי כלכלי בעולם, מעצבות אופנה החלו להוביל מותגי ענק, נשים התלבשו בצורה חדשה שתשקף את השינוי במעמד האשה והכניסה שלהן לעולם הניהולי. כתפיים גדולות, חליפות מכנסיים, בגדים מטאליים, הרבה נוצצים. זו תקופה שבה מעצבי אופנה הפכו לסלבריטיז שכיכבו על שערי מגזינים ודוגמניות הפכו למוזות. אופנה הפכה לחלק מעולם הפיננסי אבל גם האמנות, התרבות, המוזיקה. תצוגות אופנה היו כמו הופעות הרוק הכי חשובות של התקופה. הצילומים״״ היא מוסיפה, ״מרתקים גם מעצם העובדה שהם מתרחשים בתוך התצוגה, לפני המצלמה הדיגיטלית, האייפונים, הלייב סטרימינג. יש בהם שמחת חיים, ורגעים של שמחה שנלכדו בעדשה. זה ממש תור הזהב של האופנה האמריקאית.״

 

כג ()
מתוך התערוכה. "מגלים מחדש את אופנת ניו יורק"

 

קידר איגדה אוסף יוצא דופן בתערוכה תחת השם: 'מגלים מחדש את אופנת ניו יורק מ1982 עד 1997'. התערוכה מוצגת בלובי של הגלריה השוכנת בבניין טיימס סקוור 10, הידוע גם בשם ברודווי 1441, ביתם הקודם של חלק מהמעצבים הבולטים בניו יורק באותן שנים. היא תיפתח לקהל הרחב החל מה5 בספטמבר יחד עם פתיחתו של שבוע האופנה בניו יורק ותינעל בינואר 2020.

 

הצילומים נמצאו ברחוב 14 בניו יורק, על המדרכה ליד פחי הזבל. ״ברטול שאיתרה אותם הזכירה, עשר שנים אחרי, בשיחה אגבית את האוסף לצילי צ׳רני, שהיא ישראלית, והבעלים של גלריית ZAZ10TS בניו יורק. צילי התקשרה אליי והציעה שאלך לראות את החומרים כדי לראות אם אפשרת להפוך אותם לתערוכה. הגעתי ונשמתי נעתקה. היו שם מעל ל- 5000 שקופיות ובתוכן ממש אוצרות - כל מעצבי האופנה הגדולים האמריקאים מצולמים שם בתחילת דרכם - ראלף לורן, דונה קארן, ליז קלייבורן, מארק ג׳ייקובס, והסופרמודלס - קייט מוס, סינדי קרופורד, נעמי קמפבל כולן הולכות על המסלולים. במשך שנה חקרתי את האוסף עד שבניתי את הקונספט לאוצרות - בחרתי 25 תמונות שהגדלנו משקופיות קטנות להדפסים גדולים שממחישים את התקופה. בחרתי להתמקד בצבעים הם בעיקר צבעי שחור וזהב שאופייניים לתקופה וגם לגלריה שהיא לובי של בניין. בחרתי להתמקד במעצבים שעבדו באותה תקופה בבניין שבו נמצאת הגלריה - 1441 ברודוואי שהוא בניין ארט דקו איקוני שמאז שנות השלושים עובדים בו המותגים והמעצבים המובילים בתעשיית האופנה.״

 

צילי צ'רני, מייסדת הגלריה טיימס סקוור 10, שמציגה אמנות בבניין שכיום משמש למשרדים, מוסיפה: "התערוכה החדשה מחזירה את עולם האופנה של ניו יורק היישר לרובע טיימס סקוור. שאריות עולם האופנה של שנות ה-80 וה90 הופכים לחלק מההווה ומובאים בתוך ההקשר ההיסטורי והתרבותי של איפה שהם נוצרו, ברובע שבעבר נחשב כרובע הבגדים והאופנה של ניו יורק“.

 

התערוכה 'מגלים מחדש את אופנת ניו יורק מ1982 עד 1997' מציגה דימויים מתקופת ימי הזוהר של עולם האופנה הניו-יורקי. הצמיחה הכלכלית המהירה של שנות ה80 אפשרה לעולם האופנה להתפתח בקצב מסחרר. מעצבים החלו לעצב ביגוד יומיומי באיכות גבוהה ולבוש הערב עבר אדפטציה שהתאימה אותו לקהל רחב יותר. אנשים זנחו את הג'ינס והטרנינג והחלו להעניק לאופנה מקום חשוב יותר שאינו שמור רק לעשירים. במקביל הנשים אימצו את כוחה של האופנה בשביל לחזק את מעמדן במקומות העבודה כאשר הן החלו ללבוש את "חליפות הכח" - ששילבו בין גזרות נשיות לחליפות מחויטות של אנשי עסקים. מעצבים ודוגמניות על זכו למעמד של סלבריטאים והליכות הסיום בתצוגות אופנה הפכו לאירוע תרבותי שהמונים ציפו לו. האוסף שמוצג בתערוכה חושף רגעים צבעוניים ועליזים מתוך אותן הליכות סיום של מעצבי העל והדוגמניות המפורסמות ביותר בשנים 1982-1997.

 

כג ()
סוי עם הסופר מודלס של הניינטיז נעמי קמפבל ולינדה אוונג'ליסטה

 

בתערוכה ניתן לראות עיצובים ורגעים מתוך תצוגות אופנה של: אנה סואי, דונה קארן, ליז קלייבורן, ראלף לורן, מארק ג'ייקובס, פרי אליס, אלבר אלבז, אן קליין, ג'אופרי בנה, רבקה מוזס, בי סי בי ג'י מקס עזריה, לינדה אלרד לאלן טרייסי, לצד דוגמניות על כמו: קייט מוס, סינדי קרופורד, נעמי קמפבל, לינדה אוונגליסטה, כריסטי טרלינגטון, הלנה כריסטנסן וקריסטן מקמנאמי. "הרגעים הזוהרים האלה נתפסו בעדשת המצלמה רגע לפני המהפכה הדיגיטלית ושהסמארטפונים, השידורים החיים, האופנה המהירה והמעבר מייצור מקומי לייבוא מחו"ל נכנסו לחיינו" מספרת קידר. "אופנה היא תעשייה שמשתנה כל הזמן. התערוכה הזו היא הזדמנות לעצור לרגע ולהתבונן בעולם האופנה דרך רגעים של כיף ושמחה שהונצחו באופן ספונטני ומציגים סיפורים גדולים מהחיים ויופי לא מרוטש“.

 

הצילום האהוב על קידר בתערוכה, הוא של אנה סוי: ״המעצבת יוצאת יד ביד בפינאלה של התצוגה שלה ב1993 עם לינדה אוונג׳ליסטה ונעמי קמפבל והן לבושות בזהב וכסף.

רואים שם אושר וזו תמונה מאוד מייצגת בעיני לרגע השיא שהוא סוף התצוגה.״

 

קידר מצרה על כך שעיתונאית האופנה ובנה לא יגיעו לתערוכה. ״הצילומים תועדו במקור עבור טומיטה, שסיקרה את התצוגות עבור התקשורת היפנית, ובנה קישימיטסו צילם. יוריקו עברה ב-2008 לדיור מוגן בעקבות אותה שריפה בבניין שהותירה את אוסף הצילומים ברחוב. היא נפטרה לפני כשנתיים.״

 

בנוסף לצילומים, תוצג גם עבודה של ג'אטן ברטול אותה הכינה במיוחד עבור התערוכה. הצלע השלישית בהרכב שיצר את התערוכה הוא האדריכל דיוויד רוקוואל, המייסד של קבוצת רוקוואל וזוכה פרס טוני. ברטול שחברה בקבוצת המעצבים של רוקוואל שוחחה עמו על השקופיות וביחד מצאו את הקווים המקבילים בין העלילה של המחזמר 'קינקי בוטס' שעלה בברודווי וגולל את סיפור ההתחדשות של מפעלי הנעליים ובין השינויים הרבים שעברו על בניין טיימס סקוור 10 במהלך 90 השנים האחרונות. היא מצאה את החיבור הרעיוני הזה כמקור השראה לעבודה עבור התערוכה.

 

באמצעות העיצובים המקוריים של רוקוואל עבור המחזמר, היא יצרה אינסטלציה שהיא מחווה לתעשיות המתחדשות של עולם האופנה והתאטרון שתמיד התכתבו והתעצבו ברובע טיימס סקוור.

 

במהלך השבועות הקרובים ייערכו בגלריה גם סדרת פאנלים והרצאות בנושא. קידר ממליצה לכל לכל מי שאוהב אופנה ותרבות להגיע ולהתרשם.

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
'מגלים מחדש את אופנת ניו יורק מ1982 עד 1997'.
מומלצים