לא רק מובילאיי - ב.מ.וו משקיעה במתחרה ישראלית
יצרניות הרכב ב.מ.וו וטויוטה ישתפו פעולה עם חברת קורטיקה הישראלית המפתחת טכנולוגיית רכב אוטונומי, עם מרכזים בתל אביב ומינכן. בכיר בספקית האביזרים קונטיננטל שתשתף אף היא פעולה: "לקורטיקה יש יכולת שלא ראינו"
רק בשבוע שעבר הניחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרופסור אמנון שעשוע, סגן נשיא בכיר באינטל, אבן פינה למרכז החדש של מובילאיי בירושלים, שבו אמורים לעבוד 2,700 איש על פיתוח טכנולוגיות לרכב האוטונומי. טכנולוגיית ראייה ממוחשבת ואלגוריתמי הנהיגה הממוחשבת שלה הפכו את מובילאיי למובילה עולמית בתחום, ושיכנעו את אינטל להשקיע ברכשיתה 15.3 מיליארד דולר.
אבל הלילה ספגה מובילאיי מכה דווקא מאחת השותפות האסטרטגיות שלה, ומי ששימשה שושבינה לחיבור בינה לאינטל, חיבור שיצר משולש פיתוח רכב אוטונומי יוצא דופן. ב.מ.וו הגרמנית, החברה שאחראית על ייצור ובחינת אבות-טיפוס מוטוריים במיזם בו חברה גם מובילאיי, הודיעה כי תשתף פעולה עם טויוטה היפנית וספקית תעשיית הרכב הגרמנית קונטיננטל, בהקמת חברה משותפת עם קורטיקה הישראלית. המטרה: פיתוח טכנולוגיית ראייה ממוחשבת לרכב אוטונומי וחצי-אוטונומי.
קורטיקה, שמתמחה בבינה מלאכותית, הוקמה בשנת 2007 על-ידי קרינה אודינייב, יגאל רייחלגאוז ופרופסור יהושע זאבי. עד כה גייסה החברה יותר מ-69 מיליון דולר מעוזיה גליל, סמסונג, לי קה-שינג (האיש העשיר באסיה), ענק החיפוש הסיני Qihoo, Mail.ru ומשקיעים נוספים. בחברה מועסקים 100 עובדים במשרדים בתל אביב, ביג'יינג, ניו יורק וחיפה.
החברה החדשה, שתהיה בשליטת קורטיקה, כבר פועלת ומעסיקה 45 עובדים בתל־אביב, אך נמצאת בגידול מואץ. היא מגייסת כעת עובדים נוספים, ועד 2019 תעסיק כבר כ-100 איש ותפתח משרד במינכן, מקום מושבה של הנהלת ב.מ.וו ומחלקת הפיתוח שלה.
שילוב קונטיננטל בחברה יאפשר לה לעבוד באמצעותה גם עם יצרני רכב אחרים. "נתחיל במערכות סיוע לנהיגה, ובהמשך נתפתח לרכב אוטונומי מלא", מסביר בשיחה עם ידיעות אחרונות יגאל רייחלגאוז, שמנהלת את חברת הבת.
במה הטכנולוגיה שלכם שונה מזו של מובילאיי?
"מערכת ניתוח התמונה שלנו מבוססת על בינה מלאכותית, ולא על למידה עמוקה כמו במובילאיי. המערכת שלנו לומדת לבד לזהות מכונית או הולך רגל. לא צריך להראות לה מיליוני תמונות ולסמן עליהן מה זו מכונית ומה הולך רגל, תהליך שדורש מעורבות אנושית רבה, ממושכת ויקרה. המערכת שלנו מלמדת את עצמה לנתח תמונה ובכך מתאפשר לנו להשתמש בשבב זול יותר וחסכוני יותר בחשמל".
מתי נוכל לרכוש מכונית עם הטכנולוגיה שלכם?
"אני מעריך שכבר בסוף 2020, אנחנו עובדים גם עם יצרנים נוספים. נתחיל במאות אלפי מכוניות בשנה, והפוטנציאל הוא עשרות מיליוני מכוניות בשנה".
כמה אנחנו באמת רחוקים ממכונית אוטונומית לגמרי?
"אנחנו נתחיל עם מכוניות בדרגת אוטונומיה 2 (שנוסעות כיום על הכביש) ו-3 (שצפויות בקרוב), המסייעות לנהג ומשפרות את בטיחות הנסיעה. מכוניות אוטונומיות בדרגה 4 נראה בשנים הקרובות רק באזורים או נתיבים נפרדים. אפילו משאיות. אבל רכב אוטונומי מלא, שיוכל לנסוע חופשי בכל כביש, זה אתגר טכנולוגי ורגולטורי שייקח 20 שנה".
עבור קונטיננטל מדובר בהשקעה משמעותית נוספת אחרי רכישת חברת הסייבר ארגוס לפני שנתיים ב-450 מיליון דולר. "הטכנולוגיה של קורטיקה מזהה ומנתחת את המציאות ברמה שלא ראינו אצל חברות אחרות בשוק", אומר ל"ידיעות אחרונות" נילס ברקמאייר, בכיר בקרן ההשקעות של קונטיננטל. "הטכנולוגיה שלה יעילה יותר כלכלית, לא זקוקה לכל-כך הרבה עבודה ידנית כמו המתחרות".
קונטיננטל הקימה בשנה האחרונה נציגות מקומית שבראשונה עומד ירון פלינט. "אנחנו עוקבים אחרי מה שנעשה בישראל בתחום, ולכן החלטנו להגביר נוכחות. יש עוד חברות ישראליות שמעניינות אותנו. לאור העיכוב בהשקת מכוניות אוטונומיות בדרגות 4-5 הגבוהות, אנחנו משקיעים כעת בפתרונות בדרגה 2 ו-3, שיש להן שוק כבר עכשיו ואפשר יהיה לפתח אותן בעתיד לדרגות 4 ו־5".