סרקתם לבד? איפה תמצאו קופות בשירות עצמי והאם כדאי
בדקנו 4 רשתות שיווק המפעילות בסניפיהן קופות לשירות עצמי. תואר המשוכללת והיעילה ביותר מגיע לאושר עד. הדירוג של הרשתות לפניכם
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יינות ביתן תפעיל קופות בשירות עצמי שיאפשרו תשלום במזומן
הקופות העצמיות מהסופר נכנסות לענף האופנה
מנכ"ל שופרסל: "40% מהמכירות שלנו מתבצעות ללא מעבר דרך הקופה"
מירוץ משלוחים: מאיזו רשת הכי כדאי להזמין קניות אונליין?
סל קניות לחג: מבחן הרשתות הגדול
רק ארבע מבין תשע רשתות הדיסקאונט שבדקנו מפעילות את האופציה הזאת בצורה מסודרת. בדקנו את ארבעתן. בסך הכל מדובר בשינוי מבורך. שלוש מבין הרשתות - שופרסל דיל, רמי לוי ויינות ביתן - אימצו שיטה דומה בבסיסה עם וריאציות קלות: עמדות עם מסך, סורק ברקודים, משטח שקילה ושקיות, שהלקוח מעביר דרכן את המוצרים בסיום הקנייה, משלם ומקבל חשבון. באושר עד השיטה שונה לחלוטין: סריקת הברקודים מתבצעת תוך כדי הקנייה, באמצעות טאבלטים ייעודיים או באמצעות אפליקציה מהסלולר. בסוף הקנייה העגלה מועברת דרך עמדה מיוחדת שמחשבת את עלות הקנייה, ואז יש לגשת לקופאית ולשלם.
יצוין: לפני ביצוע הבדיקה פנינו לקו השירות של כל חמש הרשתות האחרות כדי לוודא שאין להן שירותי קופות עצמאיות. רק בסיום הבדיקה התברר שמחסני השוק מפעילה קופות עצמאיות בחלק קטן מסניפיה, בניגוד למה שמסרה לנו מוקדנית בקו השירות שלה.
בנוסף לאלה מצאנו בסניף חצי חינם שרונים בהוד השרון פיתוח חדש, חצי עצמאי: קופה רגילה עם קופאית, שבה יש "להשכיב" את המוצר על המסוע, ומכשיר קורא ברקוד, שנראה כמו שער מעל המסוע, קורא את המוצרים. בסיום הקופאית מחייבת את הלקוח בעלות הקנייה. בפועל הקופה איטית למדי ולא נוחה בגלל המבנה הצר והארוך שלה. לקוחות אף הזהירו אותנו מפניה.
בסניף מחסני השוק בנשר הבחין הסוקר שלנו במתקנים של קופות לשירות עצמי, אך הן עדיין לא פועלות ולא ברור מתי תופעלנה. אולי עד ראש השנה הבאה תימצא לכל הרשתות הנוסחה היעילה והמהירה של הקופה העצמאית, שתפנה עבורנו רגעים אבודים של המתנה לפני הקופות הקונבנציונליות. בינתיים לפניכם תוצאות הבדיקה שלנו, שנערכה בסניף אחד בכל אחת מהרשתות בהן יש קופות עצמאיות, בשעות עומס.
אושר עד / ציון: 9
הסניף: רחוב בית הדפוס, גבעת שאול, ירושלים, 29 באוגוסט.
כמה מוצרים נקנו: 50 (בכ-10 מהם שתי יחידות ויותר למוצר).
כמה זמן בקופה: שמונה דקות (מרגע הכניסה ל"שער", כולל טיפול בבעיה שהתעוררה).
מי יכול להשתמש בקופה: כל לקוח בעל כרטיס אשראי.
סיוע מעובדי הסניף: בכניסה לחנות וגם באזור הקופות העצמיות - יעילים ומגיבים במהירות.
איך זה עובד: בכניסה לחנות ניצבים עשרות טאבלטים. במקביל אפשר להוריד אפליקציה לסלולרי. ניסינו את השיטה השנייה, ובנוסף ביקשנו התרשמות מלקוח שהשתמש בטאבלט. ראשית מעבירים את הסלולרי על הברקוד של העגלה, שמודבק עליה בפתקית. כאן שגינו: היינו עם שתי עגלות, ולא העברנו כל אחת בנפרד.
התקלה נפתרה בקופה במהירות. אחר כך מסתובבים עם העגלה בחנות, מצלמים את הברקוד של כל מוצר, המחיר מוזן אוטומטית באפליקציה, ומכניסים את המוצר לעגלה. ניתן להוסיף ולהפחית יחידות לכל אורך המסלול. מוצרים בתפזורת שוקלים באחת מעמדות השקילה הרבות שבחנות, שפולטת פתקית עם ברקוד להדבקה על המוצר, ומעבירים את הסלולר או הטאבלט על הברקוד. בסיום ניגשים לפינת הקופות הייעודיות, עולים עם העגלה על משטח מתכת דרך שער, המערכת מחשבת את עלות הקנייה, וניגשים לקופה לשלם.
יתרונות: קל, ידידותי מאוד, מאפשר לקבל החלטות קנייה נבונות יותר, כי אפשר למשל לבדוק מחירים של מוצרים שלא מופיעה עליהם פתקית מחיר, להוסיף מוצרים שאחרי סריקת הברקוד מתגלים פתאום במחירי מבצע מפתיעים, ואין צורך להוציא ולהכניס מוצרים מהעגלה ליד הקופות. במקום היו שלושה עובדים שסייעו. רק קופה אחת הייתה מאוישת וכשנוצר תור ניגשה אחת העובדות לקופה שנייה ואיישה אותה.
חסרונות: יש צורך בקופאית כדי לבצע את התשלום הסופי. באפליקציה פחות נוח כי מסך הנייד נכבה כל כמה זמן ויש צורך להדליק אותו מחדש. בטאבלט הבעיה הזאת נחסכת.
שורה תחתונה: הפתרון המשוכלל ביותר, מצוין לחיסכון בזמן. ויתור על הקופאית בסוף התהליך יהפוך את הסיפור בכלל לחגיגה.
שופרסל דיל / ציון: 8.5
הסניף: עזריאלי, תל אביב, 8 בספטמבר.
כמה מוצרים נקנו: 10.
כמה זמן בקופה: פחות מחמש דקות.
מי יכול להשתמש בקופה: בעלי כרטיס אשראי שופרסל או חברי מועדון.
סיוע מעובדי הסניף: נציגה עמדה בסמוך ועזרה בשאלות.
יתרונות: התפעול קל ונוח. ניכר בלקוחות שהם כבר מכירים את המערכת. יש מספיק עמדות. מצמצם עומס בקופות הרגילות.
חסרונות: מיועדת רק לחברי מועדון. הוצאת המוצרים מהסל, סריקתם והחזרתם לשקית לוקחת זמן, כך גם הצורך לבחור את הפרי או הירק המסוים על המסך. לקחנו תפוחים ולא זכרנו מאיזה זן הם, ויש הבדלים גדולים במחירים בין הזנים. הנציגה עזרה. בקניות גדולות המשטחים להנחת המוצרים לא גדולים מספיק.
שורה תחתונה: נפלא לקניות קטנות ובינוניות.
רמי לוי / ציון: 8
הסניף: באזור התעשייה הישן בנתניה.
כמה מוצרים נקנו: 10
כמה זמן בקופה: שבע דקות.
מי יכול להשתמש בקופה: כל הלקוחות, גם המשלמים במזומן.
סיוע מעובדי הסניף: יש.
יתרונות: מקצרת זמני המתנה בקופה, פתוחה לכולם, אפשר לשלם במזומן.
חסרונות: משטח הנחת המוצרים קטן יחסית, ואם לא מניחים את המוצרים כיאות לא ניתן להמשיך בסריקת המוצר הבא, ועולה הודעה שיש לפנות לאחראי (יש במתחם עובד שנותן מענה לכך). זה קורה לא מעט, ואז כשעובד עסוק בשחרור לקוח אחד, הוא לא פנוי לסייע לאחר שנתקע. היציאה ממתחם הקופות העצמיות סגורה בשער חשמלי כהגנה מפני גניבות, וצריך להעביר את הקבלה כדי שהשער ייפתח. אילולא נתקענו עם השקילות בקופה, היינו סולחים על כך, אבל כששני הדברים מצטרפים זה לזה, זה כבר מעצבן.
שורה תחתונה: עדיף בהשוואה לקופה הרגילה, אבל למה לא לסמוך על הלקוח ביציאה?
יינות ביתן / ציון: 7.8
הסניף: קניון איילון רמת גן, 4 בספטמבר.
כמה מוצרים נקנו: 24 (ברבע מתוכם נקנו 2־6 יחידות).
כמה זמן בקופה: 16 דקות (כולל המתנה בתור להיכנס למתחם הקופות העצמאיות).
מי יכול להשתמש בקופה: כל לקוחות הרשת, כולל המשלמים במזומן, אבל חברי מועדון דיילי וישראכרט נענשים ולא יכולים ליהנות מהטבות המועדון כאשר הם משתמשים בקופות העצמאיות, אלא רק ברגילות.
סיוע מעובדי הסניף: יש עובדת יעילה מאוד. כשקופות נתקעו, וזה קרה יותר מפעם (שלנו תקעהארבע פעמים), היא שיחררה מיד.
יתרונות: חיסכון משמעותי בזמן, פתוחה לכל הלקוחות, ניתן לשלם במזומן. משטח השקילה/הנחת הפריטים גדול יחסית.
חסרונות: הקופות נתקעות. אם יש מספר פריטים, צריך להעביר אותם כל אחד בנפרד, אין אופציה להזנת כמות ולקיצור ההליך. זיהוי הירקות והפירות מטרטר - מחייב לעבור בין מספר מסכים. מומלץ להגדיל את מספר הקופות בשעות לחץ. רק במהלך הצ'ק אאוט אתה מגלה את המחירים האמיתיים של מוצרים, ומסורבל להתחרט (זה כך גם ברמי לוי ובשופרסל דיל). כדי להוסיף פריט במחיר מבצע משתלם, יש לרוץ למדף ולעכב את התור.
שורה תחתונה: יש צווארי בקבוק, אבל עדיין עדיף על קופה רגילה.