התגלה שביט שהגיע כנראה ממערכת שמש אחרת

חוקרים מעריכים כי המסלול והמהירות העצומה של כוכב השביט, שהתגלה על ידי אסטרונום חובב בחצי האי קרים, מעידים על כך שהוא הגיע ממערכת שמש אחרת

אורח מכוכב אחר? כוכב השביט C/2019 Q4 בוריסוב, שהתגלה בסוף החודש שעבר על-ידי אסטרונום חובב בחצי האי קרים, הגיע ככל הנראה ממערכת שמש אחרת. בסוכנות החלל האמריקנית אמרו בסוף השבוע כי עדיין אין אישור סופי שמדובר באורח ממערכת שמש אחרת, אך אם הוא יוכח שהמקור שלנו אינו במערכת השמש שלנו - הוא יהיה האורח השני המוכר המגיע ממערכת שמש אחרת - אחרי האסטרואיד דמוי הסיגר, המכונה אומואמואה שהתגלה ב-2017.

ב-30 באוגוסט הבחין האסטרונום גנדי בוריסוב בכוכב השביט, כשערך תצפית בחצי האי קרים. בעקבות התצפית שלו עקבו בכמה מצפי כוכבים ברחבי העולם אחר כוכב השביט באמצעות טלסקופים גדולים בהרבה. מצפה כוכבים גדול בהוואי אפילו צילם את כוכב השביט.

מה שגרם לחוקרים לשער כי מדובר באורח ממערכת שמש אחרת הוא מסלולו הבלתי שגרתי של כוכב השביט וגם המהירות שלו. דווידה פרנוצ'יה מסוכנות החלל האמריקנית, הפועל יחד עם חוקרים בסוכנות החלל האירופית במעקב אחר עצמים הקרובים לכדור הארץ, אמר: "המהירות הנוכחית של כוכב השביט גבוהה, כ-150 אלף קמ"ש, שהיא הרבה מעל המהירות האופיינית של עצמים המקיפים את השמש באותו מרחק. המהירות הגבוהה מצביעה לא רק על כך שמקורו של האובייקט כנראה מחוץ למערכת השמש שלנו, אלא גם שהוא ייצא ממערכת השמש שלנו לעבר החלל החיצון".

ממערכת שמש? כוכב השביט בוריסוב (צילום: Gemini Observatory/NSF/AURA)
ממערכת שמש? כוכב השביט בוריסוב(צילום: Gemini Observatory/NSF/AURA)

על-פי הודעת נאס"א, כוכב השביט נמצא בימים אלה במרחק של כ-420 מיליון ק"מ מהשמש. ב-8 בדצמבר הוא יגיע לנקודה הקרובה ביותר לשמש שלנו במסלולו הנוכחי, כשיגיע למרחק של כ-300 מיליון ק"מ. מדובר במרחק גדול יותר מהמרחק של מאדים מהשמש.

החוקרים מעריכים כי קוטרו של כוכב השביט הוא בין 2 ל-10 ק"מ. החוקרים הוסיפו כי הם יוסיפו לעקוב אחריו ולאסוף מידע על אודותיו. יש להדגיש כי כוכב השביט נמצא במרחק גדול מאוד מכדור הארץ ולכן אין סיכוי לפגיעה.

צילום: Gemini Observatory/NSF/AURA