עיר במהירות האור
העיר חריש נבנית בימים אלה בקצב מואץ, אך מתמודדת, כצפוי, עם לא מעט חבלי לידה, בהם היעדר חיבור לכביש 6 הסמוך, מחסור באזור תעסוקה ומאות דירות פנויות שמחכות לאכלוס. לצד הבעיות, מדובר באחד היישובים הבודדים בין תל אביב לחיפה, שבו מוצעת דירת 4 חדרים בכמיליון שקל, האוכלוסייה צעירה, מערכת החינוך מפותחת ואפילו הקניון פתוח בשבת. עופר פטרסבורג יצא לחקור את העיר החדשה
"העיר הלבנה" קוראים לה בענף הבנייה, בשל האבק המצטבר סביב אלפי הדירות הנבנות בבת אחת. נסיעה על כביש 6 מגלה על אם הדרך עיר חדשה בישראל: חריש - המוקמת בימים אלה בסמוך לחדרה, פרדס חנה־כרכור והיישובים הכפריים במועצה האזורית מנשה.
הגם שחיבורה האוטומטי אל הכביש המהיר הצמוד אליה מתבקש, זה עדיין לא קורה, אבל זה לגמרי בתוכניות, ובעתיד הרחוק יותר היא תחובר גם לרכבת.
רוב אזרחי ישראל טרם ביקרו בה ובוודאי יופתעו מהיקף הבנייה החדשה שמתקיימת במקום. למעלה מ־700 דירות ריקות יוצרות כאן רושם של עיר רפאים, אך האכלוס המהיר לא מותיר ספק – היא צועדת בעקבות מודיעין, רק בקצב הרבה יותר מהיר.
אל הקצב המהיר מצטרף הגיל הצעיר של התושבים החדשים. מה שמעיד על כך יותר מכל הוא מספר גני הילדים שפועלים בעיר (לגילאי 3+): בתחילת שנת הלימודים החדשה, ב־1 בספטמבר, נפתחו עוד 22 גנים חדשים שנוספו ל־18 הגנים שהחלו לפעול בשנת הלימודים החולפת ול־24 גנים שכבר פעלו במקום. עוד נחנכו חטיבת ביניים ועשרות כיתות חדשות בבתי הספר היסודיים הקיימים.
גם שטחי המסחר גדלו משמעותית בשנה האחרונה, כולל קניון גדול בכניסה לעיר שבונה קבוצת "חנן מור" ונפתח בימים אלו. אגב, הוא פועל גם בשבת.
למעשה, לחריש החדשה היסטוריה ישנה. היא הוקמה תחילה כקיבוץ, הפכה ליישוב קהילתי קטן בשנות ה־80 וב־1992 אוחדה עם קציר והייתה חלק מתוכנית הכוכבים המפורסמת של שר השיכון הבולדוזר דאז אריאל שרון לאורך כביש 6. באותה תקופה הניסיונות לשווק כאן מגרשים זולים נכשלו.
ניצחון התושבים
טעויות רבות נעשו בדרך אל העיר הזו, שתוכננה בתחילה כעיר חרדית ושינתה מסלול - לאחר מאבק תושביה בבג"צ - לעיר עם אופי חילוני, הפתוחה לכל מגזרי האוכלוסייה. למעשה, ספק אם נבנתה עיר כה מהר בישראל, בעידן שבו התחלות הבנייה נמצאות בירידה מתמדת. בתוך פחות מחמש שנים בנו כאן עיר. חריש פוצלה מקציר ב־2012, ובשנים 2013 עד 2018 נבנו בה הכי הרבה דירות בישראל – 2,700 דירות, גידול של פי 10.
בשנת 2010 החליטה הממשלה להפוך את חריש לעיר של 100 אלף תושבים, במטרה לפתור את משבר הדיור בישראל וליצור אלטרנטיבה לצעירים. אולם רק בסוף 2012 הוחלט לשווק מגרשים ביישוב לכל המגזרים, ומתוצאות המכרזים עלה, כי האוכלוסייה בחריש תכלול חילונים, דתיים־לאומיים וחרדים.
באיחור מסוים, חמש שנים אחרי שהוחלט להפוך אותה לעיר, ולאחר דו"ח חמור של מבקר המדינה על חוסר מעורבותם של משרדי הממשלה, בנובמבר 2015 ביקר בה ראש הממשלה בנימין נתניהו בליווי צמרת השרים, בהם שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, שר האוצר משה כחלון, שר התחבורה ישראל כץ ושר הפנים סילבן שלום. במעמד הביקור הכריז נתניהו על חריש כפרויקט לאומי, וכחודש לאחר מכן אושרה החלטת ממשלה, הרותמת את כל משרדי הממשלה לפיתוח העיר, בתקציב כולל של למעלה מ־1.2 מיליארד שקל.
הדרך עוד ארוכה, אבל הקצב היסטרי, כי מדי שנה אמורים להצטרף לחריש כ־10,000 תושבים, כך שבתוך עשור עתידה אוכלוסייתה להאמיר לכ־100,000 תושבים. על פי מפקד שערכה המועצה המקומית חריש, כ־78% מרוכשי הדירות הם משפחות צעירות, מחציתם מאזור המרכז. כ־65% הינם אקדמאים ומעוניינים להתנדב ולהיות מעורבים בקהילה.
לא הוקצה שטח תעסוקה
ראש המועצה יצחק קשת הוא "חיה" מוזרה בעיר. הוא גדל בבת ים, היה חבר השומר הצעיר ושירת בצבא. במהלך לימודי הנדסת תוכנה התקרב לדת, ואחרי שנתיים של שכנועים הצטרפה אשתו. הם הצטרפו לגרעין של חוזרים בתשובה של חסידי ברסלב והקימו את ביתם ביישוב. לשאלה איך יסתדר עם העיר החילונית שנחתה עליו, ענה: "בינינו, אם זו הייתה עיר חרדית ב־100 אחוז, אף אחד לא היה בוחר ראש עיר ברסלבי חוזר בתשובה. אם זו הייתה עיר חילונית 100 אחוז, אף אחד גם לא היה בוחר בי. יש פה שילוב חילוני־דתי, ואני, שהייתי בצבא רס"ר קצין ניהול, יודע לפעול בעיר מעורבת כזו". ואכן בבחירות האחרונות הוא זכה ברוב הקולות.
"ניצב בפנינו אתגר עצום, להקים מהיסוד עיר חדשה, שתהיה דוגמה ומופת", מצהיר קשת. "בחרתי עובדים ויועצים מהשורה הראשונה ובכוונתי להשקיע רבות בתחום החינוך והקהילה ולפעול תוך שיתוף הציבור בקבלת ההחלטות הכרוכות בהקמתה".
כך או כך, כשבאים לבחון את חריש במבחן המציאות, קשה להתעלם מאתגרים הניצבים בפני הממשלה וקברניטיה. בתוכניות מיתאר לתעסוקה, למשל, לא הוקצה בתחילה שטח לאזור תעסוקה, מה שתוקן בדיעבד. גם מערכת הכבישים לא מתאימה עדיין לנפח התנועה, כי שכחו לחבר את העיר ישירות לכביש 6 הסמוך.
בישראל כבר לא מקימים על פי החלטת ממשלה ערים חדשות, מאז מודיעין, ובהחלט יש כאן חריגה. לכן, חרף כל הקשיים, גם מתבקש להשוות בין חריש לעיר מודיעין שהוקמה בתחילת שנות ה־90, עת חנך אותה שר הבינוי והשיכון בממשלת רבין בנימין פואד בן אליעזר. בעוד מודיעין נמצאת באמצע הדרך בין ירושלים לתל אביב, מצויה חריש באמצע הדרך בין תל אביב לחיפה במעמד דומה למדי. אך בזמן שמודיעין נבנתה ב־20 שנה, פה מבקשים לבנות עיר גדולה יותר בחצי מהזמן. מודיעין, המציינת השנה 16 שנות איחוד עם מועצת מכבים־רעות, מונה כיום כ־95 אלף תושבים, קצת פחות ממה שמייעדת לעצמה חריש. שיעור האוכלוסין במודיעין גדל ב־14 השנה האחרונות בעשרות אחוזים, והוא בולט במיוחד ביחס לערים אחרות בשפלה. הגידול המהיר באוכלוסיית במודיעין בעשור האחרון נתן את אותותיו גם במספר העסקאות לרכישת דירות בעיר - חדשות ויד שנייה.
"מודיעין, עיר שהייתה מנומנמת בתחילת דרכה, הפכה במהלך השנים האחרונות לאחת מהערים האטרקטיביות ביותר בישראל, ועל כניסתה למפת הביקושים הגבוהים בארץ מעידה הקפיצה החדה בעליית המחירים, בשיעור של למעלה מ־100% בתקופה זו", אומר דן גינגיס, סמנכ"ל שיווק ומכירות "אפריקה ישראל מגורים". כעת מסקרן לדעת האם מה שעשתה מודיעין בעבר תעשה היום העיר החדשה חריש, ננסה לבדוק זאת כאן.
עלייה במחירי הדירות
השאלות רבות עדיין, אך יש כמה נתוני פתיחה לא רעים: חריש החלה להתאכלס בשנת 2016, ובסוף אותה שנה כבר היו 1,078 יחידות דיור. עד כה התקבל טופס 4 ל־4,642 דירות. על פי הוועדה המיוחדת להיתרי בנייה - יש היתרים כאלה ל־11,660 דירות.
מספר התושבים היום עומד על כ־13,000. מספר בתי אב – 2,935. צפי אכלוס עד סוף 2019 – 18,000 תושבים. צפי אכלוס בעוד חמש שנים – 50,000 תושבים. צפי אכלוס בעוד עשור – 100,000 תושבים. שטח העיר בדונמים – 6,397. מגוון האוכלוסייה - 50% חילונים, 35% דתיים־לאומיים, 15% חרדים. ממוצע הגילאים של ההורים – בעיקר משפחות צעירות, בטווח שבין 44-24.
עלייה נרשמה בשנים האחרונות גם במחירי הדירות, למשל בשיעור של 15%-20% בשלוש השנים אחרונות. ראו הנתונים במסגרת.
לצד עליית מחירי הדירות לקנייה, היתרון הגדול הוא שאפשר לשכור היום דירה בזיל הזול: 4 חדרים בכ־2,400–2,500 שקל, 5 חדרים בכ־2,900-2,800 שקל. אמנם מקומות תעסוקה עוד אין, אבל המרחק לאזורי התעסוקה בקיסריה או יקנעם קצר - כרבע שעה פחות או יותר - ביחס לעלות תועלת. הזיכרון אולי קצר, אך חריש, שהתחילה כיישוב קטן ומקרטע, תנסה ללכת בדרכה של העיר מודיעין - שסבלה מאותם סימפטומים בדיוק בתחילת הדרך.
אין להכחיש שבחריש נעשו טעויות: "שכחו" לחבר את העיר ישירות לכביש 6 הצמוד. בנוסף לא הקצו בתוכניות המיתאר שטח לאזור תעסוקה חיוני. מישהו חשב עליה טלאים־טלאים, וגם מבקר המדינה ציין שמשרדי הממשלה שכחו אותה. חרף זאת, התוכניות והמהלכים המיושמים בעיר עולים על המציאות.
עצי פרי לקטיף עצמי
למה בכל זאת כן? כי מאז 2015 העיר נבנית בקצב שאין דומה לו, גם לא מודיעין: בתוך שנים מעטות חריש גדלה מ־300 דירות ו־1,200 תושבים ל־2,500 דירות עם כ־13,000 תושבים. המחירים עדיין זולים, ובסוף היא תתחבר ישירות לכביש 6, תהיה רכבת בשדרה המרכזית של העיר, גם תוכניות לאזור תעסוקה כבר קיימות, ובסוף גם חזון לעיר חכמה.
התוכניות מרחיקות לכת וכוללות 13 פארקים עם עצי פרי לקטיף התושבים שיקיפו את העיר, שבילי אופניים ותיאטרון פתוח עם אלפי מקומות ישיבה, תאורת לד חסכונית ברחובות, מערכות בקרה לחיסכון באנרגיה ותוכנית אב לטיפול בפסולת. מנגד, רק אחרי שעברו אליה כבר 10,000 איש, החלו לתכנן רובע עסקים חדש - אם כי כשזה יוקם, הוא יכלול 450 אלף מ"ר ויאפשר הגעה ברגל או באופניים.
חמי בר אור, איש נדל"ן, נשוי +2 שגר בחריש כבר 12 שנה והיה חלק ממאבק התושבים לצביונה של העיר, מיטיב לבטא את מצבה המיוחד: "גם השירותים העירוניים עוברים חברי לידה לא פשוטים ודורשים מאיתנו, התושבים, לא מעט סבלנות. אבל חריש מאפשרת היום לזוגות צעירים לרכוש דירה בסיסית בקצת יותר ממיליון שקל, שזה בהחלט מחיר אטרקטיבי. גם ריבוי הדירות למסירה בעיר מייצר מחירי שכירות נמוכים. יש פה גם אווירת ראשוניות וקהילתיות נחמדה, שנובעת מכך שחריש היא עדיין סוג של כפר קטן".
בדומה למודיעין, שהציבה סימני שאלה רבים בהתחלה, גם חריש תמצא לבסוף את מקומה המרכזי על המפה הלאומית של ישראל. האכלוס המהיר לא
מותיר ספק – חריש צועדת בעקבות מודיעין, רק בקצב הרבה יותר מהיר. 22 גני ילדים חדשים נחנכו ב־1 בספטמבר 2019 ונוספו ל־42 שכבר פועלים בעיר,
לצד חטיבת ביניים חדשה ועשרות כיתות חדשות בבתי הספר היסודיים הקיימים.