שתף קטע נבחר
 

העולם הסודי של יצרני הרכב

הם יריבים מרים, מתחרים ונלחמים על כל לקוח, מדגישים חסרונות, מעלימים יתרונות ומהללים את המוצרים שלהם - אבל מתחת לפני השטח המצב בין יצרני הרכב שונה לגמרי

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

יצרני הרכב הם אויבים מרים. זה נכון. ואחרי הכול זה מאוד הגיוני: יש יצרני רכב שמייצרים מכוניות מסוג מסוים בגלל שזה מה שהציבור רוצה, ויש יצרני רכב אחרים שמייצרים מכוניות מסוגים דומים כדי להצטרף להצלחה. מדובר הרי בביזנס גדול מאד. ולמרות מה שבכירי התעשייה נוטים לחשוב על המקום שממנו השמש זורחת, מאז ומעולם הציבור הצביע ברגליים והכתיב ליצרני הרכב אילו מכוניות לייצר. מכונית מיני, מכונית סופר-מיני, מכונית משפחתיות גדולות וכמובן גם קרוס אוברים או ג'יפונים בלשון העם.

 

הטנדר של פיאט, הבסיס של טויוטה (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
הטנדר של פיאט, הבסיס של טויוטה(צילום: ניר בן זקן)

 

לכן די ברור מדוע יצרני הרכב הגדולים מוכנים לקרב ורק רוצים שתיקנו את שלהם. אבל לפעמים יש מקרים יוצאי דופן, למעשה יש הרבה מקרים כאלה, שבהם יצרני רכב שנראים על הנייר כחתול ועכבר חוברים יחד כדי להשיג מטרה משותפת. כך אנחנו מוצאים עצמנו רוכשים מכונית מסוג ומותג מסוים, משוויצים לשכנים שיש לנו במכונית את מיטב הטכנולוגיה של יצרן זה או אחר, אבל מגלים שמה שיש לנו בפועל זה דווקא ההיפך. רוצים דוגמה?

 

נתחיל בהיסטוריה. שיתופי פעולה בין יצרני רכב גדולים החלו כבר לפני עשרות שנים כשיצרני רכב הבינו שעלויות הפיתוח של מכוניות חדשות מגיעות למיליארדי  דולרים והדבר הטוב ביותר הוא להתגבר על היריבויות ולחלק את העלויות. למי שזוכר למשל, אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של תעשיית הרכב העולמית הוליד ארבע מכוניות מנהלים שכולן שווקו בישראל בסוכנויות שונות: סאאב 9000, פיאט כרומה, אלפא 164 ולנצ'יה תמה. השלדה? תוכננה ביחד ומשותפת ברובה לארבע מכוניות מנהלים שונות זו מזו.

 

דוגמאות יותר מודרניות? קחו למשל את מרצדס CLA - מכונית הקופה ארבע דלתות הסקסית של מרצדס שממתינה לכם כעת בסוכנויות היא סמל לכל מה שנחשב גרמני - העיצוב, איכות הבניה והתנהגות הכביש. והמנוע? את המנוע של CLA תוכלו למצוא גם ברכב כביש שטח רומני. נשבעים לכם, מדובר בדאצ'יה דאסטר שחולק מנוע 1.3 בנזין עם המרצדס. נכון, למרצדס יש הספק אחר אבל המנוע, הברזל, הוא אותו מנוע. מדובר בפרי פיתוח משותף של שתי היצרניות, וזה ממש לא פרי הפיתוח היחיד.

 

מכירים את הטנדר של פיאט? הפולבאק? קלפו ממנו את הסמל הקדמי וישר תשימו לב שיש כאן דימיון לטנדר אחר: הטרייטון של מיצובישי, כי לפיאט אין טנדר לאירופה, למיצובישי יש, אז מיצובישי מייצרת עבור פיאט, שתי יצרניות אויבות שחוברות למטרה משותפת. ויש כמובן גם אילוצים אחרים, למשל עלויות של עבודה ועלויות פיתוח. תשאלו את מאזדה ואת טויוטה, שתי יצרניות אויבות שמייצרות מכוניות שמתחרות זו בזו כמעט בכל קטגוריה, אבל כשזה מגיע לפתיחה של מפעל משותף בארצות הברית, אז מאזדה וטויוטה הופכות לחברות טובות, מקימות מפעל ביחד שמפתחות ביחד מכוניות שישווקו בעולם בעוד שנים ספורות, כי למאזדה יש את הידע בכל הקשור בהפחתה של צריכת דלק, טויוטה שולטת בתחום ההיברידי, וביחד יש כאן מתכון לשיתוף פעולה יפני.

 

כמובן שזהו רק קצה הקרחון, כי בכל הקשור בעתיד, יצרני הרכב יודעים היטב שכדי להיכנס לעידן החשמלי-אוטונומי הם חייבים לשתף פעולה בקנה מידה רחב יותר מאי פעם. כמו למשל דיימלר, פולקסווגן, יונדאי ויצרניות אחרות שמשתפות פעולה במיזם טעינת רכב חשמלי שנקרא IONITY שפורש תחנות לטעינה של רכב חשמלי ברחבי אירופה.

 

וזהו באמת רק קצה קצהו של הקרחון בכל הנוגע לצרכים של יצרני הרכב והדרכים שלהם לשתף פעולה כדי להשיג אותם. קחו למשל את פולקסווגן ואת פורד, שתי יצרניות שמתחרות זו בזו בעוצמה רבה בשוק הטנדרים הכבדים והרכב המסחרי, מה שלא מונע מהן לשלב ידיים ולפתח ביחד טנדר קל שיהיה ככל הנראה הדור הבא של פולקסווגן אמארוק שמשווק גם בישראל ושל הטנדר של פורד, הריינג'ר, שאגב בעבר יוצר במפעל משותף עם מאזדה בתאילנד.

 

רוצה לנהוג במילה האחרונה וברכב חדש? הדרך הטובה ביותר להבטיח כי תקבל את הטכנולוגיה העדכנית ביותר בעלות הנגישה ביותר היא עם ליסינג פרטי תפעולי. תשלום ראשוני נמוך ואחריו תשלומים חודשיים קבועים וקטנים אשר כוללים את עלות הרכב, ביטוח, חבילות איבזור וטיפולים.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים